Gå til innhold

E46, 99mod,2L, motorlampe helvette!


Iemilie
 Share

Anbefalte innlegg

Hatt ei gul motorlampe lenge nå (9mnd)uten å finne løsningen. Har vært innom utallige verksteder og hobbymekanikere, alle har forskjellig mening. Feilmld sier O2 bank 2 sensor etter kat: intet signal

o2 sensorer i motorommet: juster grænsesnitt

misfire på alle sylindre!

har bytta plugger uten effekt.

går innimellom på 5 sylindre, går ujevnt på tomgang, går generelt litt dårlig, når jeg starter å bilen går ulent så skrur jeg av tenninga og på igjen, da går den oftest reint.

fått bedskjed at dette kan gjelde veivhusventilasjon, veivhussensor, lamdasonde før og etter kat(alle 4)har bytta de fremre uten effekt.coiler, vanos.

noen som har erfaring? Tips? Et eller anna.

Fått beskjed om at det er lamdasonden etter kat som fucker opp for sylindra og omvendt at coilene sender problemer videre i systemet.

Takk for svar☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at den bakere lambda kødder til hvor antall sylindere den går på tror jeg faktisk ikke.
Jeg har kjørt med deffekt lambda etter kat på min i 2 år nå og kanskje mer. Aldri merket noe fra eller til på at den er deffekt igrunn. Har heller ingen motorlampe, men jeg har m54b22 motoren. Du har vel m52b20tub kanskje?
Uansett så ville jeg sjekket etter falskluft, da mener jeg blant annet den luftbelgen fra luftfilterboks som går videre ned til gasspjeld. Det er så typsik at disse blir dårlige med tiden på 6erne. Mulig du må demontere hele for og faktisk se at det er hull i den eller lignende.
Når det ble skiftet tennplugger du så ingen antydning til oljesøl i plugghullene eller noe sånt? 
Har du skiftet alle coilene?
Ville også fått lest verdier av bilen din. 
Er sikkert masse flere forslag, men da har du hvertfall noe og gå ut ifra.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har m52 trur jeg. Var en bmw mekaniker som så på den luftbelgen altså uten å demontere og slikt da.

det var litt olje i to av plugghøla mener jeg, men toppdekselpakningen  er bytta. Jeg har ikke bytta noen av coilene ei heller lest av avgasser. Takk for tilbakemld, skal se litt nærmere på den luftgreia ☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis det er olje nedi plugghullene så er det nok til at den vil gå på 5 sylindere feks. Men regner med at dem har rengjort dette ved skift av toppdekselpakning. 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje i plugg-hullet er normalt på M50-M54. Det begynner å lekke olje rundt toppdekselpakningen rundt plugg-hullene.

Dette kan medføre feil-tenning og i verste fall at coilen blir defekt. Du bør uansett først bytte toppdeksel-pakningen.

DIY finnes på Youtube. Så se på "tennrøret" fra coilen og ned til pluggen om den er sprukken eller har andre misfarger. Det går an å skifte disse tennrørene. Husk å kun bruk originale NGK-plugger på disse motorene. Uansett hva andre måtte påstå.

Så har du kanskje dobbel O2-krets. 3 og 3 sylinder (Bank 1 og Bank2). Har du dobbel eksos-manifoil? Har du 2 Lambda før katalysator, en på hver manifoil?

Dette er svært komplisert å feilsøke uten å kunne lese av Live-data under kjøring. En annen kjent feil er trykk-regulatoren som kan gi feil O2-målinger. Bensintrykket må også måles. Trykk-regulatoren finnes under bilen ved bensinbumpen. Tror det skal være en enkel sak å koble en trykkmåler direkte på Railen på disse motorene. Det finnes video på Youtube for feilsøking av drivstoff-linjen på M52-M54. Er det defekt Lambda, så ikke fall for fristelsen å kjøpe uoriginal. Disse kan ha forskjellige farger på ledningene og da slit du.
 

Motortype er enkel å finne ut. Har motoren enkel Vanos eller dobbel Vanos? Er det kun en "klump" framme på toppen på innsugs-kamakslingen, så er den en M52. M54 har Vanos også på eksos-kammen.

Konklusjonen er ofte at olje ned i plugg-hullene kan gi flere følgefeil hvis dette ikke ordnes øyeblikkelig. Feiltenning -> Defekt Coil -> Defekt Lambda.

Lykke til!

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 kom med både enkel og dobbelvanos.
M54 har hun nok ikke siden det er en 99mod. Uansett så har alle disse motorene den klompen foran så lenge det er vanos.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vegard89 skrev:

M52 kom med både enkel og dobbelvanos.
M54 har hun nok ikke siden det er en 99mod. Uansett så har alle disse motorene den klompen foran så lenge det er vanos.

Du har helt rett og bør henges. M52TU kom med dobbel Vanos.

M52B20TU/M52B25TU kom i 1998 (1999 i Norge?)

M54 kom i 2000. Da ble 2,0 en 2,2 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...