Iemilie Skrevet Juli 12, 2016 Share Skrevet Juli 12, 2016 Hatt ei gul motorlampe lenge nå (9mnd)uten å finne løsningen. Har vært innom utallige verksteder og hobbymekanikere, alle har forskjellig mening. Feilmld sier O2 bank 2 sensor etter kat: intet signal o2 sensorer i motorommet: juster grænsesnitt misfire på alle sylindre! har bytta plugger uten effekt. går innimellom på 5 sylindre, går ujevnt på tomgang, går generelt litt dårlig, når jeg starter å bilen går ulent så skrur jeg av tenninga og på igjen, da går den oftest reint. fått bedskjed at dette kan gjelde veivhusventilasjon, veivhussensor, lamdasonde før og etter kat(alle 4)har bytta de fremre uten effekt.coiler, vanos. noen som har erfaring? Tips? Et eller anna. Fått beskjed om at det er lamdasonden etter kat som fucker opp for sylindra og omvendt at coilene sender problemer videre i systemet. Takk for svar☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juli 14, 2016 Share Skrevet Juli 14, 2016 (endret) Det med at den bakere lambda kødder til hvor antall sylindere den går på tror jeg faktisk ikke. Jeg har kjørt med deffekt lambda etter kat på min i 2 år nå og kanskje mer. Aldri merket noe fra eller til på at den er deffekt igrunn. Har heller ingen motorlampe, men jeg har m54b22 motoren. Du har vel m52b20tub kanskje? Uansett så ville jeg sjekket etter falskluft, da mener jeg blant annet den luftbelgen fra luftfilterboks som går videre ned til gasspjeld. Det er så typsik at disse blir dårlige med tiden på 6erne. Mulig du må demontere hele for og faktisk se at det er hull i den eller lignende. Når det ble skiftet tennplugger du så ingen antydning til oljesøl i plugghullene eller noe sånt? Har du skiftet alle coilene? Ville også fått lest verdier av bilen din. Er sikkert masse flere forslag, men da har du hvertfall noe og gå ut ifra. Endret Juli 14, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iemilie Skrevet Juli 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2016 Jeg har m52 trur jeg. Var en bmw mekaniker som så på den luftbelgen altså uten å demontere og slikt da. det var litt olje i to av plugghøla mener jeg, men toppdekselpakningen er bytta. Jeg har ikke bytta noen av coilene ei heller lest av avgasser. Takk for tilbakemld, skal se litt nærmere på den luftgreia ☺️👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 (endret) Ja hvis det er olje nedi plugghullene så er det nok til at den vil gå på 5 sylindere feks. Men regner med at dem har rengjort dette ved skift av toppdekselpakning. Endret Juli 15, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 (endret) Olje i plugg-hullet er normalt på M50-M54. Det begynner å lekke olje rundt toppdekselpakningen rundt plugg-hullene. Dette kan medføre feil-tenning og i verste fall at coilen blir defekt. Du bør uansett først bytte toppdeksel-pakningen. DIY finnes på Youtube. Så se på "tennrøret" fra coilen og ned til pluggen om den er sprukken eller har andre misfarger. Det går an å skifte disse tennrørene. Husk å kun bruk originale NGK-plugger på disse motorene. Uansett hva andre måtte påstå. Så har du kanskje dobbel O2-krets. 3 og 3 sylinder (Bank 1 og Bank2). Har du dobbel eksos-manifoil? Har du 2 Lambda før katalysator, en på hver manifoil? Dette er svært komplisert å feilsøke uten å kunne lese av Live-data under kjøring. En annen kjent feil er trykk-regulatoren som kan gi feil O2-målinger. Bensintrykket må også måles. Trykk-regulatoren finnes under bilen ved bensinbumpen. Tror det skal være en enkel sak å koble en trykkmåler direkte på Railen på disse motorene. Det finnes video på Youtube for feilsøking av drivstoff-linjen på M52-M54. Er det defekt Lambda, så ikke fall for fristelsen å kjøpe uoriginal. Disse kan ha forskjellige farger på ledningene og da slit du. Motortype er enkel å finne ut. Har motoren enkel Vanos eller dobbel Vanos? Er det kun en "klump" framme på toppen på innsugs-kamakslingen, så er den en M52. M54 har Vanos også på eksos-kammen. Konklusjonen er ofte at olje ned i plugg-hullene kan gi flere følgefeil hvis dette ikke ordnes øyeblikkelig. Feiltenning -> Defekt Coil -> Defekt Lambda. Lykke til! Endret Juli 15, 2016 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 (endret) M52 kom med både enkel og dobbelvanos. M54 har hun nok ikke siden det er en 99mod. Uansett så har alle disse motorene den klompen foran så lenge det er vanos. Endret Juli 15, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 2 timer siden, vegard89 skrev: M52 kom med både enkel og dobbelvanos. M54 har hun nok ikke siden det er en 99mod. Uansett så har alle disse motorene den klompen foran så lenge det er vanos. Du har helt rett og bør henges. M52TU kom med dobbel Vanos. M52B20TU/M52B25TU kom i 1998 (1999 i Norge?) M54 kom i 2000. Da ble 2,0 en 2,2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 Ja mener det var 98/99 den kom som tu? M54 ble endret til 2.2 som du sier rundt 2000/2001 ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå