Gå til innhold

Erfaring fra å pusse bort rust fra skjermbuer?


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Har antydning til rust rundt skjermbuen bak på en E46 320dA Touring. Er ikke disse zink-grunnet?

Uansett må jeg prøve å pusse bort rusten og grunne og evt beskytte/hindre.

Hva er best å grunne? Tenkte å bare bruke Corroless "Rustkiller" med kan dette brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å ta en liten kjappisløsning med å bare pusse og så bruke noe rust-killer og deretter bare lakke oppå. Hadde det som en midlertidig løsning på min i en liten periode, men det vil mest sannsynlig komme tilbake etter et år eller to med denne måten, alt etter hvor nøye du er å pusse bort all rust. 

For at det skal vare vil jeg anbefale å pusse med "kråkereir" http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Grovrengjorer-2000020899/, og deretter sandblåse for å fjerne all rust. Personlig liker jeg å legge 2K epoxy-grunning, da kan du banne på at det aldri ruster der igjen, men ellers så er valig 2K primer greit å bruke. I tillegg er det greit å ha i bakhodet at 1K lakk aldri blir like tett som 2K når du velger topplakken du legger på.

NB: Dette er bare mine meninger, jeg er ikke biloppretter eller lakkerer, bare ivrig hobbymekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hvem selger slik 2K Epoxy?

Sjekket litt på nett og 2K Epoxy anbefales da dette gir god beskyttelse mot korrosjon og er lett overlakkbar med de aller fleste produkter. Problemet med 2K Epoxy er at de som regel kommer i en større boks og hvis man bare har en lite flekk, så kaster man bort mestparten. Altså lite økonomisk hvis man bare har litt som skal dekkes.

På småe flekker er selvherdende økonomisk, men siden de inneholder syre så må man være forsiktig med hva man dekker over med. Jeg har brukt "Rustkiller" tidligere på et billig prosjekt og dekket over med Hammerite eller Bengallakk. Det har egentlig fungert greit. Rustkiller har dessverre ikke egenskapen for finish, men den er ganske slitesterk.

Tenkte bare på hva som er av beskyttelse fra før av på en E46. Er karosseriet beskyttet med zink, så dette vil å begrense mulighetene. Uansett pusses det helt ned til stålet, så er jo ikke zink noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette i fjor. Stakk innom et lakkverksted og fikk to plastbeger med tokomponent grunning, slapp da å betale dyre dommer for noe som bare blir stående etter bruk. To strøk Hammerite over. Dessverre er det antydninger til rust allerede nå, rundt reparasjonsstedet. Antar det skyldes dårlig forarbeid - det er ikke nok å ta kun rusten, et større område rundt som ikke har synlig rust, bør også behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Jeg gjorde dette i fjor. Stakk innom et lakkverksted og fikk to plastbeger med tokomponent grunning, slapp da å betale dyre dommer for noe som bare blir stående etter bruk. To strøk Hammerite over. Dessverre er det antydninger til rust allerede nå, rundt reparasjonsstedet. Antar det skyldes dårlig forarbeid - det er ikke nok å ta kun rusten, et større område rundt som ikke har synlig rust, bør også behandles.

Det er så enkelt at hvis man ikke har tatt all rusten, så vil det ruste. Det anbefales sandblåsing.
Eller så må du aldri ta på metallet med fingrene. Oljen i fingrene vil hindre 100% forsegling og da vil det ruste. Derfor må man vaske med Aceton før man sprayer på. Bland 2-komponenten sammen og la den stå etter anvisning i ca.15min før man sprayer på. Dette for å få best effekt.

Nå har jeg fått gode tips. Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...