BMW 4 EVER Skrevet Juli 18, 2016 Share Skrevet Juli 18, 2016 Hei. Vurderer å kjøpe meg en 725tds, men skal trekke campingvogn med den, så ser for meg å bygge den om til manuell gir. Har gjort dette for en del år siden på en 525tds E34. Det jeg lurer på: alt av girkasse deler, gir shalter, oppheng, svinghjul, clutch, lager i veiven, mellom aksling osv kan jeg hente fra en E39. Men hvordan er det med sparke stell? Er det bolt on? Er det holder til gummiforingen til girshalter i karosseriet? Passer e39 mellom akslingen eller er den for kort? Vet at det er ett par 740i med manuell, så noen har jo gjort det før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Juli 18, 2016 Share Skrevet Juli 18, 2016 e39 deler kan brukes. gir shalter og spakestell er litt for kort. når man bruker e39 m5 deler på 740i, så må man forlenge spakestell osv med 15mm. mellomaksling er jeg usikker på hvor mye som må forlenges. er holder for gummiforing i karosseriet ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 4 EVER Skrevet Juli 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2016 (endret) Ikke rart det er holder til gummiforing, da de tydeligvis kom med manuell gir. Er originale dele nr på gir overføring med alt som hører med til 728 og 725 TDS F.eks. gir overføring har delenr: 25111222791 dele nr på girkasse er:23001434452. Da er jo det ganske enkelt sett at man faktisk får bestilt delene. Ser at E39 har samme dele nr på sin gir overføring også. Endret Juli 25, 2016 av BMW 4 EVER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 25, 2016 Share Skrevet Juli 25, 2016 Mellomakslingen mä i alle fall byttes. Jeg har kanskje en E46 320d 6 trinns man. kasse til salgs. Det hadde kanskje värt bra pä en E38. Da mä giroverföringen gjöres kortere. Og mellomakslingen gjöres 3-4 cm kortere. Da har du en bil litt utenom det vanlige og det koster ikke sä mye mer. Husk at med 525 tds manuell kasse, kjörer du med höyere turtall. 4. gir pä aut. er det samme som 5. gir med man.kasse. Vet ikke utvekslingen pä 725 tdsa, men kanskje du vil savne muligheten for ä cruise pä lavt turtall i höyere hastigheter? Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 4 EVER Skrevet Juli 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2016 Tror jeg går for deler som passer rett på. Har bygget om en 525tdsa til 525tds og den var helt fin på turtallet syns jeg. Vil en kasse fra 320d passe på en 2.5tds? Vil den tåle moment fra 2.5tds når den blir tunet til 185 hk og 390nm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 25, 2016 Share Skrevet Juli 25, 2016 Vet at kasse på 520D ikke tåler så mye hvertfall (samme motor). Den fra 530D derimot, har jeg hørt tåler utrolig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 25, 2016 Share Skrevet Juli 25, 2016 Klart det er noe mer arbeid med ombygg til 6 trinns. Men kassen täler helt sikkert effekten av en trimmet 2.5 tds. Originalt har 320d 150 hk og 350 Nm. ZF kassene er kjent for ä täle mye. Jeg har to andre 6 trinns kasser fra E90 335i. Kassene ser like ut, men dieselkassen har en annen vinkling og utveksling. 335 har 306 hk og over 400 Nm originalt. Og trimmes ofte til godt over 400 hk og over 500 Nm uten at kassen er kjent for ä fä problemer. Men E38 er vel levert som 725 TDS med manuell originalt? Bör väre mulig ä fä tak i riktige deler da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå