Gå til innhold

Mistet putselig all lyd fra anlegget.

Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mistet plutselig all lyd i anlegget mitt under kjøring, ingen lyd fra radio eller cd.

Alt annet fungerer.

Jeg klarer å skifte fra radio til cd og skifte stasjoner men ingen lyd. Selve kontrollhjulet virker litt rar, kjenner de små hakkene når jeg vrir mot venstre, men når jeg vrir mot høyre virker den litt løs, kjenner ikke de samme hakkene.

Er det noen som har hvert ute for det samme eller har noen råd / tips ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler hvertfall på at det er noen sammenheng mellom ullen mekanisk feedback fra iDrive-hjulet og det at du har mistet all lyd.
Hvilket anlegg har du? Dvs, med eller uten ekstern forsterker? Om du har ekstern forsterker så sitter den på venstre side i bagasjen, inn mot hjulbuen.

1. Forsterker kaputt/sikring gått/løs kopling for power. Vet ikke om det er noen lysdiode el.l. på selve forsterkeren hvor du kan se om den skrur seg på.
  2. CCC-uniten. Det er den som sender signal til forsterker. Kommer det ingenting inn på forsterker vil den ikke gi noe ut.
  3. Hvis du ikke har ekstern forsterker så er CCC-uniten koplet direkte på høyttalerne, i så fall må det ratt være noe med utgangstrinnet til CCC'n. Er vel litt snedig om alle kanalene har tatt kvelden samtidig, mens alt annet på CCC'n funker OK.
  4. Er ikke en mute-knapp du kan ha trykt på?? Idiotiske feil treffer man stadig på ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar OveN

Siste svar 4, nei :)

Har ikke hatt bilen så lenge, så jeg vet ikke alt om ekstern forsterker på venstre side, åpnet et deksel på venstre side når jeg kjøpte den, så bare ut som en liten forsterker, da mener jeg liten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering til mitt problem.

Kjørte med bilen etter at den hadde stått i ro to dager, da fungere alt som normalt.

Men etter ca, 1km kuttet lyden igjen, etter en stund kom den tilbake, og slik fortsatte dette, av og på med forskjellig tidsrom. Det jeg merket var at hver gang lyden forsvant så ble kontrollhjulet for idriven helt løs kunne snu den i begge retninger uten noe motstand. Når lyden kom tilbake virket den helt normalt.

Før jeg kjørte sjekket jeg alle sikringer, målte spenning på batteriet, sjekket alle tilkoblinger til forsterker i bagasjerom.  Det var lys i forsterkeren.

Nå har jeg Googlet, sett video på youtube og lest inne på alle mulige forum om dette problemet uten å bli så mye klokere.

Det er to muligheter jeg ikke har prøvd:

Resette CCC / Idrive, holde inne volumknapp sammen med begge ejekt knappene eller koble fra batteriet 5 til 30min. Vet ikke om jeg tør å koble fra batteriet hvis jeg må kode inn noe på nytt igjen,

eller vil alt resette seg automatisk?

Håper noen har hvert ute for det samme og har prøvd noen av disse løsningene med hell :)

Takker for alle svar og råd :)

Forferdelig å kjøre bil uten musikk :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet ut dette: Resette CCC / Idrive, holde inne volumknapp sammen med begge ejekt knappene og koble fra batteriet i 30min.

Men ikke noe bedre, ble nesten verre. Lyd fra radio / cd lever sitt eget liv, går konstant av og på.

Kontrollhjulet er helt løs mesteparten av tiden, ingen reaksjon når jeg trykker på meny, i eller vrir på hjulet. Kjørte en liten tur for en time siden, merket at også klimaannlegget var unormalt, lå å jaget opp og ned på viftehastigheten. Og når motor gikk på tomgang syns jeg det var en mye hardere gange en før, har ingen feilmeldinger.

Satt i går kveld / natt og leste igjennom alle sidene for å se om det var noen gode tips.

Det jeg fant var, brente cd som kan lage problem ( er nå fjernet ), bluetooth modul i bagasjerom, har ikke fått sjekket om jeg har denne, men hadde tidligere problemer med å pare tlf. med bil.

Har ikke klart det enda, leste også at CCC har en levetid på 10 år, så denne mnd. er min akkurat 10 år :( 

Er det mulig å ta en diagnose på dette for å finne ut hvor feilen ligger?

Vil ikke bytte / oppgradere CCC hvis ikke feilen ligger der.

Om det er noen i Bergen som har god greie på dette så ta gjerne kontakt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kjøp av denne siden de hadde den på lager:  https://bilradiospes.no/produkter/36782

Så nå blir det feilsøking i dag, må bare spore opp hvor alle modulene ligger plassert.

Skal prøve denne feilsøkingen: http://www.bmwlogicseven.com/?p=3729

Har ekstern forsterker venstre side bak, men ikke CD veksler. Etter det jeg har funnet ut så ligger vel resten i gulv rett bak baksetene. Skal komme med oppdatering hvordan det går.

Endret av Virtual
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, feil funnet :applause:

Det var Bluetooth modulen ( Mulf ) som er defekt. Var tilbake til Bilradiospesialisten og fikk en ekstra adapter til den optiske koblingen. Viste seg at jeg hadde to forskjellige kontakter, den bak på Harman kardon forsterkeren var ikke lik de andre. Søkte meg fra modul til modul og bypasset de optiske koblingene. Det kom signal inn på Bluetooth modulen, men ikke ut. Når jeg bypasset denne kom all lyd tilbake, navigasjon og idrive hjul fungerer helt fint igjen. For å få tilbake Bluetooth, voicekontroll og handsfree så må modulen byttes eller repareres.

Ryker vel noen lapper der :( Men er happy jeg har musikk igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...