adam325 Skrevet September 8, 2016 Share Skrevet September 8, 2016 Hei.har en ugly 325ti som jeg ønsker å nevne hjertet. noen som har mer info om hva man må gjøre for å få godkjenning?siden det er ombyggn. fra 6syl til 6syl og kun 39hk mer,kan det blir f.eks bare bremser fra 330? Har noen gjørt det før? Og spørsmål nr2 ....eller dont bother og bytte motor utenom endringer i vognkort.vet at det er vanskelig å finne forskjelller mellom 2.5 og 3.0. Sjekker dem ved eu kontroll f.eks motor kode som er stemplet på blokka? Takk for alle info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adam325 Skrevet September 9, 2016 Forfatter Share Skrevet September 9, 2016 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bækkmann Skrevet September 12, 2016 Share Skrevet September 12, 2016 (endret) Det stemmer nok at man ikke ser særlig forskjell på M54B30 og M54B25 når man åpner panseret. Om du godkjenner ombyggingen eller ikke skal jeg ikke legge meg borti, men jeg syns ikke man skal tulle med bremsene. Det er vel en grunn for at BMW oppgraderte bremsene til 3 literne, selv om det ''bare'' er 39hk mer Det er tross alt det som får deg ned i fart, og da er det greit det virker også. Hadde kanskje gått helt fint med bremsene du allerede har, men dette synes jeg er en liten prinsipp sak Endret September 12, 2016 av Bækkmann Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adam325 Skrevet September 12, 2016 Forfatter Share Skrevet September 12, 2016 Takk for svar. 325ti har 300mm fram og 294 bak 330i/d har 325mm fram og 320mm bak. Skiver er ingen problem,men hva med kalipere?er dem like? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 12, 2016 Share Skrevet September 12, 2016 (endret) Du må ha både kalippere og skiver fra 330 framme. Det er bolt-on på E46. Bak passer ikke bremsene. Har prøvd selv. Men mulig du kan bruke E36 M3 bremser bak. Du må da bytte bremseskjoldene og få tak i spesielle foringer som presses inni for at håndbrekket skal virke. E30.de/300mm.de har disse delene. Alpina B3 E46 med 3.3 motor og 280 hk tror jeg bruker 330 bremsene framme og like bremser som du har selv bak. Har et blad som testet denne bilen og mener at jeg stusset over begrenset størrelse bak. Bilen fikk kjempetest av bl.a annet bremsene. Bedre enn 4 stemplete fra Mercedes AMG og Audi S3. Alpina B3 E36 3.2 med 265 hk hadde bare bremser fra E36 328. 286 mm framme og 276 mm bak. Den fikk selvsagt dårlig karakter på bremsene i en annen test. Du har egentlig bra bremser i din bil. Mulig det holder å bare bytte framme. Når E32 750 med V12 og sikkert 18-1900 kg var ny var ikke bremsene større enn 302 mm framme og 300 mm bak. Men stempelet i kalipperen var 60 mm framme. Du har 54 mm. Bak derimot var det bare 38 mm stempel på de første utgavene og uventilerte skiver. Du har 40 mm stempel bak og ventilerte skiver. E46 330 bremser er ikke så lette å få tak i og de koster omtrent det samme som M3. Fordi de passer rett på E36 og E46 uten å måtte bytte spindler som trenges hvis M3 bremser skal brukes. Jeg har solgt flere sett med 330 bremser, men er sjelden for salg der jeg har kjøpt deler. E46 330 ble skikkelig oppgradert på drivverk og bremsesiden. Bakstillingen er like kraftig som E46 M3. Bremsene bak er kraftigere enn E36 M3. Jeg hadde ikke vært så veldig redd for å kjøre med bremsene som du har nå. Du har en ganske lett bil vil jeg tro. Jeg skal bruke samme type på en ombygd E36 328 Touring med ca 220 hk. Eirik. Endret September 12, 2016 av Eirik Viste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adam325 Skrevet September 12, 2016 Forfatter Share Skrevet September 12, 2016 takk for full info. Kan ha ogr kalipere i bra stand fra 330i ganske billig.no problem. Men passer kalipere bak p&p til skiver som jeg har nå? Det er 3mm forskjel i tykkelse mellom 325 og 330 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 13, 2016 Share Skrevet September 13, 2016 Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Hvis du mener at du kan skaffe 330 kalippere billig bør du kjøpe. Men pass på at det er med klaver. De er dyre å kjøpe separat. Skivene er heller ikke dyre. Bak er det innpresset som ikke passer. Kalipperne ligger feil.330 har uvanlig tykke skiver bak. M3 E36 bygger likt som din bil. Men skivene er for store for dine bremseskjold. Kanskje du bare kan brette ut kanten? Uansett er navet på M3 mye større, så håndbrekket vil ikke virke. Der kan spesielle foringer presses inn, som jeg nevnte. Det blir ekstra penger av dette. Mange har montert E36 M3 bremser på en vanlig 325, men har ikke håndbrekk. Derfor må foringer brukes ved denne løsningen. Har ikke gjort dette selv, men søk hva E30 folket har gjort. Kanskje du bare kan oppgradere bremseklossene i første omgang og teste? Vet at Performance Friction er blant det ypperste å få tak i, men er dyre. Som nevnt har du bra bremser nå. Fram til 09.2001 brukte alle E39 530d og alle modellene opp til 535v8 bare 296/22 mm framme, dog med 60 mm stempel. Bak er det 298/20 skiver til og med på 540. Bare 4 mm mer enn dine. Framme har Facelift 530i og d og 540i 324/30 mm skiver, og bak bare 298/20 mm. Alle sedan modellene har 40 mm stempel bak. Jeg synes selv at de er merkelig at de ikke har større bremser bak, når E46 330 har 320 mm og 42 mm stempel i en lettere bil. Du ser hva du finner ut. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
adam325 Skrevet September 13, 2016 Forfatter Share Skrevet September 13, 2016 Ja.jeg leste for fort.takk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå