Gå til innhold

Bækkmann

Medlem
  • Innholdsteller

    572
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Alt skrevet av Bækkmann

  1. @mr.pingu Takk for det!😊 Alldeles enig i at sorte detaljer mot Sunset Orange er rå kombo! Var noe skeptisk til sorte felger i det jeg kjøpte bilen, men de har virkelig vokst på meg. Skulle bare fått bilen noe nærmere bakken.🤔
  2. @Heik80 Det er jeg ikke helt sikker på, siden du har iDrive 8.5 i din, og jeg har 8. Det må nesten guru @Saltkjelen svare deg på. 😊
  3. @Marius2002 Jeg er vel av typen som foretrekker å plotte inn ladestopp i navigasjonen, betale med BMW Charge card, og ture videre.😅 Vil helst unngå jungelen av lade apper. Måtte laste ned Recharge app i Geiranger, men det hjalp jo lite når laderen krasjet. Chargefinder appen hørtes jo ikke dum ut, den sjekkes ut.😊 Hyggelig at du følger.😊 @Saltkjelen Det er vel nevnt et par ganger her på forumet, men det blir ikke mindre sant for det!😅 ikke minst auto knappen for regnsensor er nydelig å ha tilbake. Takk igjen.🥳 @papertiger Takk! Det blir absolutt flere langturer med denne, stortrivdes på tur.😄 Ladestress er ikke gøy nei. Jeg hadde jo blitt lovt lading over natten på hotellet, men når alle to(🤦‍♂️) laderne på hotellet var okkupert så skar jo alt seg. Jeg tok vel for god fisk at lademulighetene var noe bedre i et av landets største turist attraksjoner, men der tok jeg feil.😗 Absolutt et løft innvendig. Vurderte det som svært trygt å la Saltkjelen strippe bilen.😅 Det hadde i så fall vært en karakterbrist av rang.😂
  4. Takk! Ja, merkelig lite ladere i Geiranger. Så fort det blir vanlig med el-bobil vil det antakelig oppstå et kaos uten like der.😬 Gjorde litt research nå, husker jeg kjørte forbi laderen på Grotli. Denne poppet ikke opp på kartet nemlig. Kunne absolutt ha ladet her, det hadde vært mer fornuftig. Dristet meg ikke til Bismo, det hadde i så fall gått akkurat på håret. Den dukket opp på kartet da.😅
  5. Vel hjemme etter ferie i varmere i strøk, samt retrofit-bonanza hos @Saltkjelen. Turen hjem gikk via østerdalen. Kjedelige veier, men jeg koste meg usedvanlig mye med nye finesser i bilen. "Trommevirvel" Touch hendler.mp4 Touch blinklys hendler på plass! 😁 Dette hever kjøreopplevelsen enormt, kontra de klikk-klakk hendlene som føles skikkelig plastikk ut. Hadde egentlig satt meg til ro med klikk-klakk hendler, men når samboer handlet i3 med touch-hendler så ble jeg jo stadig påmint elendigheten. Fiffig at noe så lite utgjør så mye.😊 Gesture Control.mp4 Gesture Control er også nytt i utstyrslisten.😄 Har faktisk savnet Gesture Control fra G30 5-serie jeg hadde tidligere. Særlig volum opp/ned funksjonen bruker jeg ofte. Interiør belysning i dørlommer og rullehjul er også på på plass. Interiøret føles så mye lunere. Ubegripelig at dette ble fjernet av BMW. Enda en prikk over i'en.😊 Før: Etter: Har nå lys i alle rullehjul foran, midtkonsoll bak, og alle fire dørlommer. Trist at dette faktisk må ettermonteres og ikke leveres fra fabrikk, men slik er det. #MakeBMWGreatAgain🤓 Deretter litt kodbare oppgraderinger i form av Filskifteassistent, xView, Comfort+ og annet småtjafs. Filskifte assistent har jeg allerede blitt glad i. Jeg slipper sjelden rattet og lar bilen skifte fil selv, selv om det fungerer veldig bra. Men det jeg liker er at nå blinker bilen til den er helt over i ny fil, og ikke kun 3 ganger ved blink med første trinn på hendlene. xView gjør ikke all verdens nytte for seg, men jeg har savnet meter over havet info fra navigasjonen i eldre iDrive. Denne står nå i nedre venstre hjørne. Comfort+ derimot, det forandret bilen totalt. Ble skikkelig myk og god i denne modusen. Blir garantert brukt på langtur. Bilen tar unna ujevnheter som en drøm! "Patch notes" - Kodet så vinduene ikke stopper når døren åpnes, de går opp til "lukke opp" posisjon før de går helt opp når dørene lukkes om du drar i vindusbryterne i det du åpner/har døra åpen. - Kodet så man ikke må holde inne bagasjeromsknapp på nøkkel og i dørtrekk for å lukke bakluken. - Kodet så du kan slå av lysene helt med DRL-valg on/off i iDrive. - Kodet så du kan se video med USB (USB-A mellom koppholderne), kun når man står stille. - Kodet "2020 BMW gong" Bilen har fått seg et skikkelig løft, og premium følelsen er hevet betraktelig. Veldig, veldig fornøyd!
  6. Reisebrev: Trøndelag-Atlanterhavsvegen-Geiranger-Lom-Oslo Del 2/2: Geiranger - Oslo Etter å ha tilbringt natten i Geiranger, gikk ferden videre sørover. Bilen fikk som nevnt stå i fred helt til avreise. Rekkevidden var vel nede i 10 mil på morgenkvisten, da jeg ikke fikk ladet over natten. Bekymret meg ikke nevneverdig over det da det i følge ladekartet skulle være flust av ladere i Geiranger. Det er det altså IKKE. De fleste laderne var reservert hoteller, men jeg fant en 50kW og en 22kW lader ved Geiranger Fjordsenter. Begge ladere var opptatt. Det sto en stakkars japaner og plagdes med å koble ladekabelen fra leiebilen sin, Toyota noe. Hjalp han ved å finne nødåpne-vaier under panseret. Lever lenge på skrytet jeg fikk da: "You number one man"⭐️ 50kW ReCharge ble omsider ledig. Jeg fikk kommunikasjon feil med denne, og lader gikk i feilmodus. Den eneste 50kW laderen var herved nede for telling. Det sto nå 3 biler i kø for 22kW lader.. Fastkilt stein mellom bremseskjold og skive med den fæleste ulyden jeg noen gang har hørt, samt hundrevis av bobil-turister langs vegen gjorde ikke stemningen bedre. Rekkeviddeangsten var for alvor reèl. Dristet meg ikke å kjøre helt til Lom, med nært 1000 høydemeter stigning og 10 mil rekkevidde igjen. Ferden bars dermed opp fjellet, og ned til Hjelledalen mot Stryn for å hurtigladde. Dette gikk godt, trillet på meg 3 mil i følge gjettometeret. Hadde vel 4 mil igjen da jeg ankom Joker Hjelledalen.🥵 Fikk tiden til å gå ved å ta en liten gåtur, spise is og stortape i yatzy, typ tvungen. Gjettometeret var særdeles optimistisk etter å ha trillet ned hundretalls meter. Så bars det tilbake opp fjellet igjen, retning Lom. Tapte nok et par timer på denne (b)omturen. Stemningen gikk dermed i taket da årets mest fastkilte stein løsnet opp bakkene etter x-antall forsøk på nedbremsning, rygging og svinging.🎉 En drøy time senere var vi fremme i Lom. Ble en ladestopp her også for å toppe batteriet. Dette gikk på et blunk. Hadde håp om middag hos Brimibue, men de åpnet ikke restauranten før utpå kvelden. Dermed ble det noe enklere kost i steden. Lom sentrum er også et vakkert skue. Knabbet med oss et par kanelboller hos bakeriet i Lom og spylte av bilen før ferden gikk videre til Oslo. Etter å ha passert Otta og kommet oss inn på E6 så var det jo straka vegen ned. Nå var det litt deilig å sette på cruisecontrol og ture nedover på motorvei det siste strekket. Bilen står nå hos @Saltkjelen en liten stund, for et aldri så lite retrofit-bonanza! Fikk nylig tilsendt et par bilder, så får vi komme tilbake hva som foregår🤭 Jeg venter her en liten uke til, før ferden går hjemover🌴
  7. Reisebrev: Trøndelag-Atlanterhavsvegen-Geiranger-Lom-Oslo Del 1 / 2: Trøndelag - Geiranger Kickstartet årets ferie med en aldri så liten roadtrip nedover norges land. Endepunkt var satt til Gardermoen da jeg og bedre halvdel skulle til varmere strøk, med en hyggelig omveg.⛰️🌴 Bilen fikk seg en polering og coating før avreise, type Ultracoat Skyline hos Scandicshine i Verdal. Bilen ble blank og ikke minst en drøm å holde ren etterpå. Kanskje noe mindre luftmotstand på turen og.🤓 Utgangspunktet før avreise så altså slik ut. Gikk over rutene med poleringsmaskinen selv. Glass coating hadde jeg dessverre ikke, det får bli neste gang. Avreisedagen startet med styrtregn, og dette pågikk hele veien ned til første ferge, Halsa-Kanestraum.⛴️ Seig start på første etappe, med et trafikkbilde som stort sett så slik ut.. Vel fremme på ferge 1 av 3 i Halsa. Ferge tur er eksotisk for en trønder som ikke er vant til slikt.😅 Første ladestopp: Kristiansund.⚡️ Jeg har knapt benyttet hurtiglader i min karriere som el-bil eier. Dette fungerte nokså greit, ladet fra 30% til 92% på en liten time. Fikk kun 50kW ut av en 200kW lader, men det skyldes antakelig at jeg ikke tenkte på forvarming av batteri? Turen bars så videre til Averøya. Fikk da kjøre atlanterhavstunellen under havet. Igjen, eksotisk opplevelse for en trønder! Måtte stoppe og ta noen bilder i bunnen. Regnværet hadde satt sine spor bak bilen, ellers holdt den seg overraskende godt. Så ble det middag på Bjartmars Favorittkro, etterfulgt av kafferast hos kjentfolk på Averøya. Vel fremme på Bjartmars, som anbefales. God mat og trivelig plass. Middag fortæres innendørs pga. surt vær.🙄 Videre bars det nedover til Molde, for ferge 2 av 3: Molde-Vestnes.⛴️ Her klaffet rutetidene godt, rakk ikke å sette bilen i park før luka gikk opp bak oss.🥵 Så bars det videre på svingete veier og smale tuneller til ferge 3 av 3: Linge-Eidsdal.⛴️ Den tok vel kun 10-15 minutter. Fantastisk plass! Her fra fergeleiet ved Linge. Været bedret seg betraktelig derfra. Endelig var vi fremme i vakre Geiranger. Ankom Geiranger Trollstigen 22:30, og fikk skimte solnedgangen bak skyene. Den siste tyske bobilen kjørte i det vi parkerte, så her fikk vi utsikten helt for oss selv! Klokken 22:55 var vi fremme ved Utsikten Hotell i Geiranger, der vi skulle tilbringe natten. Parkeringen var stappfull så sent på kvelden, men jeg fikk stå utenfor oppmerket parkering mot å legge igjen telefonnummer og reg-nummer om jeg måtte flytte bilen på morgenkvisten. Dette ble ikke nødvendig.☺️ Hotellet levde opp til navnet sitt. Det må nevnes at rommene hadde hatt godt av en oppussing for 20 år siden.
  8. Jeg personlig sliter litt med å svelge designet på bilen. Interiøret gir meg litt romskip-vibes. Rekkevidde osv. ser jo enormt bra ut. Meget spent på å se den i levende live. Har alldeles ikke sansen for lys i front/grill, men frykter hele fronten forsvinner om det skrues av. Men en god bil er det nok, om utseendet appelerer.
  9. Flott bil! Hvordan opplever du kjørekomforten med Eibach? Snuser på senk på min egen M50 Hadde i utgangspunktet bestemt meg for H&R.
  10. E39 retrofits er så stas det, godt når det klaffer slik med deletilgang. Ekstra gøy at du skriver så fyldige innlegg og legger ved gode bilder!
  11. Da har jeg fått surret meg til å luke unna en irriterende sak i interiøret, nemlig den gyselige AIRBAG logoen i solskjermen på passasjersiden. Bestilte høyre solskjerm fra engelsk bil, der airbag logoen er på venstre side. Rask 5-minutters jobb, 1 stk. torx skrue og en plugg til speil lyset. Stilrent.😊 Skinn interiøret fikk litt omsorg også. Rengjorde alt av skinn med Chemical Guys Leather Cleaner. Påførte så Ultracoat Leather Cream med mikrofiber applikator. Opplever at særlig forsetene har fått en mattere finish, og oppleves litt mykere. Også dufter det jo godt!😁 Rent😊 Så et dagsferskt ettermiddagsbilde. Har fått på sommertøflene! Vurderer fortsatt senk, synes det er litt mye luft i hjulbuene..
  12. Godt å høre at det ikke har vært et eneste feilslag med luftdemping bak på 240.000km, her må BMW ha gjort noe riktig. Minnes flere frustrerte F11 eiere som ble litt leie av slitne luftbelger.😅
  13. Relaterer sterkt til latskapen😂 Men det er kjekt å ha muligheten til å kveile opp kabelen når en holder på med noe i garasjen og/eller trenger gulvplass. Dette ser ut til å være en eldre lader, basert på "i" logoen. Gen 1. eller 2. kanskje? Jeg tenkte heldigvis litt fremover da jeg renoverte garasjen i 2020, og har et eget sikringsskap med 3-fase 32A sikring klar i garasjen. Det er altså kort veg for å få opp laderen. Installasjon gjør jeg selv, da jeg har fagbrev som elektriker.🤓 Tror nok jeg kommer til å gå for en Gen 4. som er den nyeste i skrivende stund, i frykt for at noe en gang i fremtiden plutselig ikke er bakoverkompitabelt med eldre ladere. Penere å se på er den også.
  14. Godt å se at strømselskap kan styre lading også. Til og med med norgespris er det jo noen kroner å spare her, da nettleien er noe lavere på natterstid. Fast ledning gir stort plusspoeng! Blir ganske lik løsningen jeg har i dag med nødladeren, fastmontert på vegg med både holder og hus for pluggen, takket være 3D-printer. Enig i at den tar noe plass, men igjen så liker jeg muligheten til å kveile opp kabelen stilrent. 1500kr er absolutt et kupp! Ser at Gen. 4 ligger på rundt 8.000kr direkte hos BMW nå. Eassee/Zaptec ligger på rundt 7000kr. Jeg jobber i elektrobransjen selv, og kan ha muligheten til å kjøpe elektromateriell til en noe hyggeligere pris. Spørs om det blir verre hos BMW.
  15. Spekulerer på å montere hurtiglader i garasjen, men blir ikke riktig klok på hvilken lader jeg skal gå for. Er det egentlig noen fordeler med BMW Wallbox lader? Hvis jeg har forstått det riktig, så er det egentlig bilen som styrer laderen ved bruk av wallbox, men med Easee / Zaptec lader er det laderen som styrer bilen. Fanboyen i meg vil gjerne montere opp BMW Wallbox lader, men det utgår om det ikke er nevneverdig grunn til det. Litt nysgjerrig på hvordan integrasjonene med f.eks tibber eller andre smarte løsninger fungerer. Erfaringer?
  16. Takk for det, sveigis Det stemmer, hadde tråd på den og. Herlig bil og et fantastisk utgangspunkt av en E39 som kostet meg mye penger i skjulte feil og mangler. Etter å ha byttet radiator, termostat, vannpumpe, og etterhvert komplett motor pga. sprukket topp på verksted så fikk jeg aldri hvilepuls igjen i bilen. Ble bare sittende å stirre på temperaturmåler i dashen, selv om bilen etterhvert var i ganske god teknisk stand. Oppdaget også rust i kanalen på førerside av den karakter at jekkfestene begynte å få det. Solgte bilen til en som var flere hakk mer bilkyndig enn meg, og gikk på karroseriet med godt mot. Fant denne finn-annonsen i 2020, og bilen så jo ganske bra ut. Har fulgt med bilen litt av nysgjerrighet siden, og ser at den er ikke EU-godkjent siden 2022. Aner ikke hvilken skjebne den endte opp med. Vurderte faktisk å kjøpe den tilbake i 2020, meeen turte ikke.
  17. Takk! Det stemmer godt, passerer vel 1-års jubileum om en 3 ukers tid. Overaskende fornøyd faktisk! M50 kjøpet var jo et kompromiss for å få en nyere bil med heftige ytelser, til en "billig" penge. Men etter ett års tid som i4 eier så ser jeg meg egentlig ikke tilbake til fossilt bilhold. I alle fall ikke med det økonomiske aspektet tatt i betrakning. Hadde ikke det vært en faktor, så ville det nok blitt en G30 550i.🥵 Planen nå er bare å beholde denne, og eventuellt skeie ut med en eldre BMW med V8 for å fylle nesa med eksoslukt på sommerstid om riktig bil skulle dukke opp. E39 540i eller lignende. Helst med manuell girkasse.
  18. Det løste seg! Ble slutt på maset nå😊
  19. Er det noen som vet hvorfor denne meldingen popper opp hver eneste gang jeg aktiverer Adaptiv Cruise? Det begynner å bli ørlitt plagsomt. i-landsproblem altså.
  20. Alldeles enig! 😁 Takk! Har nært kun hatt svart, grå, lysegrå, mørkegrå, eller sølv bil selv. Ble litt lei.😪 Hyggeligere å holde "ren" da! 😅 Vasker mer bil nå🧼 Takk! Nå gjorde du meg faktisk oppmerksom på en uheldig detalj jeg ikke har tenkt over.. Det er jo litt irriterende.😅 Kan late som at jeg ikke har lyst på laser-baklys lenger nå.
  21. Det tok sin tid, men nå har bilen fått sin første "skikkelige" retrofit! 😁 LCI M50 Grill er herved på plass.😊 Slik er utgangspunktet 😊Ikke bare er LCI grillen generelt mye hvassere, men det ble helt nydelig å få vekk den "krom" omrammingen rundt grillen da resten av bilen har sorte detaljer med Shadowline pakke. Slik kommer delene fra BMW. Grillen har M-emblemet ferdig montert. Bestilte også nytt LCI deksel over ACC radaren. Å gjenbruke det gamle hadde krasjet totalt. Har sett noen lure løsninger på å lakkere dekselet helsvart for redusere synligheten av de lyse kvadratene, men det hadde nok irritert meg til evig tid. Klinket dermed til med LCI deksel også. Dekselet er faktisk en tusenlapp dyrere enn selve grillen, forstå det den som kan.. Ser dekselet har varmekabler, mulig det påvirker prisen noe. Skiltholder demontert. Jeg synes faktisk i4 er mer kledeling med skiltplate, enn uten. Noen såre fingre og nervøse plastikk klips senere så er grillen demontert. Måtte også lirke ut 2 stk. PDC sensorer, samt kameraet midt i grillen. Radardeksel klipset av. Smal sak, heldigvis. Vil ikke tukle mer enn nødvendig rundt denne.🤑 Så var det bare å gjøre jobben i revers, og voila! En kan nå nyte synet av en pre-LCI M50 med LCI grill!🤩 Synes dette er så bra som fronten på en M50 blir, med pre-LCI lykter og LCI grill. Synes i4 mistet litt av BMW identiteten etter facelift med de nye matrix lyktene. Lite spor av "angle-eyes" nå. En kan jo drømme om å retrofitte LCI laser-baklyktene også, men ser det er svært uøkonomisk uansvarlig, dessverre.🙃 Slenger med et par vinterbilder også. Tatt i snødrevet rett etter nyttår. Med gamle nyrer naturligvis😅 Skal prøve å få til en liten fotosjut etterhvert.
  22. Åja sånn ja, var det du som solgte meg girspaken på finn?😆 Arti, ble krystallkule på deg da regner jeg med?😊 Ser fort ut til at en må bytte komplett airbag ja..
  23. Takket være et røverkjøp på finn så er første "mod" utført😁 Kom over en girspake og startknapp i aluminiums look til den nette sum av 1000kr. Jeg har jo egentlig lyst på den krystall girkula, men når den koster hele syvtusensekshundreogfemtito(!!!) kroner, så utgår det for min del🤢 Var forberedt på å bytte hele spaken, men etter å ha fjernet bakplaten oppdaget jeg at pyntedekslene bare er klipset fast, og kan vippes ut ganske enkelt. Da ble det enkel prosses å bare flytte over pyntedeksler og la den orginale girkula stå. Monterte sammen igjen, og byttet start/stopp knapp. Det ble umiddelbart et mye roligere uttrykk, godt å få vekk de skrikende blå detaljene.😊 Ser at det står "Start Engine Stopp" på knappen som fulgte med, og ikke kun "Start Stopp" som det gjorde orginalt. Mulig jeg bytter knapp igjen for å få det korrekt. Har ellers vært på service og fått fikset treg bakluke som ikke klarte å løfte selv ved åpning. Viste seg at det kun hang litt i justeringspinnene. Smurte opp og justerte justeringspinne på venstre side, god som gull igjen. Kunne naturligvis ha forsket litt mer på dette selv, men fant ut at jeg måtte kjenne litt på det å ha nybil garanti😅 Hos servicepartner sto det tilfeldigvis en kjent doning, måtte sammenligne fargen😎 Aventurin Rød er ikke noe dummere enn Sunset Orange det altså!😁 2bcc8cd6-d700-426b-baa9-fc2369a47d4f.mp4 Ellers så fortsetter kampen mot måse#@!% i trøndelag som vanlig.. @mslello
  24. Det har jeg faktisk sett bilde av et sted, det var fullklaff ja!🤩 Takk! Endelig ble drømmen om bil lakkert i noe annet enn sort, hvit, grå oppfylt😄
  25. Spennende! Legg gjerne ved et bilde om du har😊 Litt skeptisk til disse skjermbredderne, må nesten se det live.
×
×
  • Opprett ny...