xracer Skrevet September 26, 2016 Share Skrevet September 26, 2016 Hei, Er ganske fersk på disse motorene, og lurer på hva som kan ha skjedd ifm det arbeidet jeg har gjort for et par dager siden. Fikk havari på vannpumpa for noen dager siden og byttet selv til ny original fra Bilia (kr 1600,- dyrt?) Tror jeg gjorde en god jobb og var nøye med rengjøring og med ikke overtrekke etc. Så var det luftingen da...Slik jeg gjorde det var at jeg fylte sakte på til det kom ut bare væske av luftehullet ved termostaten. Skrudde dette igjen og gjorde det samme med hullet på eksp. tank. Skrudde det igjen. Kjørte motoren godt varm. Neste dag med kald motor åpnet jeg eksp.tank lokk og nivåpinne stod fortsatt helt i topp...tror derfor at jeg kan ha kjørt med litt mye væske i systemet. Uansett merket jeg ikke noe lekkasje. Brukte så hevertmetode til å draine ut slik at topp av peilepinne lå flush med topp av gjenger på eksp.lokk. Alt så greit ut hele tiden mhp. motortemp. Kjørte så ca 10 mil med motortempnål rett opp. Men like før jeg satt fra meg bilen (flaks) så begynte nåla å krype opp...stoppet og sjekket...opps kokte i systemet...tomt mer eller mindre...Så da at det sprutet en tynn stråle fra midtveis opp på kant av eksp. tank...Lurer derfor på om det kan være såååå tilfeldig at dette skulle skje akkurat etter at jeg hadde gjort jobben med pumpa? Kan det ha vært overtrykk pga for mye væske en stund eller at overtrykksventil på tanklokk ikke fungerer? Eller for lite væske en stund slik at plasten på tanken rett og slett ble for varm? Noen som har noen innspill på dette? Hadde vært fint Er vel ikke enkelt å reparere disse tankene heller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2016 Share Skrevet September 26, 2016 Plastikk blir sprø og sprekker. Meget vanlig. Skift ekspansjonstanken å luft på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet September 26, 2016 Forfatter Share Skrevet September 26, 2016 46 minutes ago, Otis said: Plastikk blir sprø og sprekker. Meget vanlig. Skift ekspansjonstanken å luft på nytt. Yep, enkelt og greit Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå