N.E.W. Skrevet September 28, 2016 Share Skrevet September 28, 2016 Milde måne så pirkete de har blitt da - har et åpent luftfilter fra Simota, ene og alene fordi det gir bedre lyd på motoren. Er jeg ekstremt heldig gir det kanske 1 hk ekstra....og det er derfor bilen ikke ble godkjent med dette på med begrunnelse "Ulovlig modofisering av motoren" Kjipt da at den orginale boksen ligger 40 mil unna - så da måtte jeg bestille ny orginal luftfilterboks. Flere som har vært borti lignende? Kan man virkelig ikke gjøre noe som helst med motoren uten at det er ulovlig, med mindre det er vist biltilsyn, betalt hk.avgift etc? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet September 28, 2016 Share Skrevet September 28, 2016 Tror du har møtt på en skikkelig vrang mekaniker her. Jeg hadde bedt de dokumentere hva som er ulovlig ved det, fordi såvidt jeg forstår så er det fullt lovlig å montere uoriginalt luftfilter. Om det ikke hadde vært lovlig så bryter det jo med EØS reglene om åpent market iforhold til kjøp og salg av varer osv. Men det har da aldri vært krav om originale deler på eu kontroll tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet September 28, 2016 Share Skrevet September 28, 2016 min e38 med s62b50 motor ble godkjent av vegvesenet i år med 2 stk åpne K&N luftfiltre uten spm. så du har møtt på en meget vrang person Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet September 28, 2016 Share Skrevet September 28, 2016 (endret) Jeg hadde ringt biltilsynet og hørt hva de mente. De har faktisk litt kompetanse rundt dette. Det er faktisk veldig variabler her. Innsug systemet består ikke bare av filter men også insugs kanaler. På moderne motorer er hele dette systemet designet for å være så optimalisert som mulig. Det er derfor lite å hente HK-messig på å bytte filter. Den lille økningen i HK tror jeg ligger innenfor vanlig variasjon i motoreffekt mellom ulike motorer av samme type. I EU kontrol forskriftene står det at kontrolør foreta en visuell kontroll for åpenbar endring eller modifisering, der formålet er økning av motoreffekt. Men dette er mer myntet på modifikasjoner som bytte av motor, større turbo og/eller intercoolere samt ekstra styreenheter Endret September 28, 2016 av t06afre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
N.E.W. Skrevet September 29, 2016 Forfatter Share Skrevet September 29, 2016 Kan høre med biltilsynet i morgen, skal innom for å få skrevet inn coilovers i vognkortet.....håper det ikke blir no kluss der óg. Nå har jeg unasett bestilt ny orginal luftfilterboks - så er jo ikkeno' vist å krangle på det egentlig - dessuten er det jo fort gjort å bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå