xracer Skrevet Oktober 1, 2016 Share Skrevet Oktober 1, 2016 (endret) Hei og God Helg! Håper alle som har god teknisk innsikt henger deg på denne tråden slik at vi kan prøve å finne løsninger som er brukbare. Er ikke noe ekspert på dette. men prøver å lære mest mulig om dette da jeg anser det som et veldig viktig tema på disse bilene. Saken er at jeg hadde mitt først lille havari på e39'en min for noen dager siden. Fikset dette nå (Tror jeg...hehe), men gir meg ikke så lett når det gjelder hvorfor ting går i stykker. Kjent på BMW's kjølesystem er bruk av masse plastdeler. Gammel plast i combo med varme og trykk er jo ikke bra vanligvis og er vel skylden i mange av problemene på dette systemet med div lekkasjer. Men der kan være endel andre ting som gjør at disse gamle plastdelene går i stykker FØR de burde. Kjølesystemet på min (og andre modeller) er designet slik at et trykk som overstiger 2 bar, skal avlastes via ekspansjonstankens lokk. Hvis trykket nærmer dette området, så kan en ting være at det er en liten lekkasje i toppakningen som kommer inn i kjølesystemet og forårsaker dette. Derfor kan man faktisk kjøre rolig rundt i dages/ukesvis og alt ser greit ut, men den dagen man kjører litt hardt så får man havari på kjølingen i form a lekkasje pga dette. Uansett, ett firma har gjort tester på kjølesystemet og funnet at på litt eldre systemer som min 2000 e39 så klarer plasten mer eller mindre ikke å håndtere 2 bar før den gir etter, dvs at f.eks ekspansjonstanken ryker FØR tanklokket trykkavlaster. De har funnet at et maks trykk på 1.2-1-4 bar er nok til å klare kjøling på opp til 126 grader Celsius. De leverer derfor nå et (eksklusivt) tanklokk som avlaster ved 1.2 bar. Er toppakningen gåen hjelper det jo ikke mye å kjøpe denne, men hvis man har en motor/kjølesystem som er ok, så vil dette lokket kunne kanskje spare oss for endel ekstra utgifter pga overtrykk. Ville bare nevne at dette lokket finnes å få tak i. Faktisk så mener jeg at dette lokket og at det fungerer optimalt er noe av det viktigste på hele kjølesystemet, problemet er jo at det er litt vanskelig å teste det uten div utstyr som koster litt. Enkelt oppbygd. men hvis ventilen/fjæra inni henger litt så kan det være nok til at ting blir dyrere enn det trenger...Selv valgte jeg og kjøpe nytt lokk samtidig med ekspansjonstank da et gammelt lokk can ha avleiringer i de små passasjene slik at mekanismen er tregere enn originalt. Tror jeg skal modifisere den gamle tanken slik at jeg kan bruke den til å enkelt sjekke lokket av og til med enkelt utstyr. Norge er jo et u-land når det gjelder å få tak i billig og greit utstyr til småprosjekter...vi har jo bare CO og BT samt enkelte firma med storbedriftpriser på ting og tang, men klarte å skrape isammen noen deler fra BT for å måle trykk i systemet, men å finne en gauge som f.eks går fra 0-50 psi i norge er jo som å lete etter nåla i høystakken...Har ikke fått gjort noen tester enda, men det blir etterhvert Hubba Bubba opplegg: Gjengerøret i bunnen er hentet fra et lampemonteringssett på BT og er 10mm fingjenget som på luftehullene på eksp.tank og ved termostat. Mutter er også i settet mens o-ring kjøpes separat. Ekspansjonstanken: Det finnes jo flere typer av dem til e39. Og den ene skal maks fylling vise nivåpinnen flush med toppen av gjengene av påfyllingshullet, mens en annen skal pinnen stå noen centmeter over gjengene...Det er et ganske snevert område mellom min og maks og det regner jeg med er pga snevert arbeidsområde til nivåsensoren på de e39'ene som har dette..Desverre har ikke min dette...ganske fantastisk at dette ikke er standard på biler som dette...Forresten hvis noen vet om nivåsensoren gir en variabel motstand som utgangssignal eller om det bare er en switchfunksjon, så fint om dere kan kommentere dette. Er det switch kan man jo enklere lage en simpel alarmfunksjon selv. Uansett, angående ekspasjonstanken så kan jo den ødelegges på flere måter. Hvis man ser bort fra at man ødelegger den selv ved å knekke stussen (tynne topp til høyre) når man skal ta ut eller montere tanken...hehe...så er vel en av tingene at den sprekker vertikalt i en av kantene på selve beholderen. Lurer derfor på om dere kan rapportere eksakt hvor på tanken deres lekkasjen har oppstått evt .hvilken spesifikk kant. Se bilde og orientering på hvilken kant min sprakk. Lurer på dette i tilfelle om denne kanten er mer utsatt for varme pga radiatorkant sitter klin inntil. Vet også at tanken kan ryke i liminga på toppflensen. Mitt tips angående montasje/demontering av tanken uten å fjerne viftedekselet, Hvis originale slangeklemmer, ikke prøv å bite disse av, men bruk liten baufil til å sage dem forsiktig av hvis ikke kan stussene lett knekke. Bruk veldig god tid og ta det rolig. Orienter bunnslangene best mulig mens du prøver å lirke vekk tanken. Igjen, vær forsiktig med toppstussen!. Ved montering av slangen på toppstussen, bruk klemmene på bildet under da de er minste som er lett tilgjengelig på f.eks CO eller BT. Finner du noen som tar mindre plasse er jo det bedre. Monter klemmene slik at det går å løsne de uten å bryte for mye på plasten samt at de ikke ligger å gnisser mot radiatortoppen når viftedekslet presses på plass. 02.10.16. Ser at min nye tank har rød pinne, men bare kule på toppen... Bildene over med 2 forskjellige peilepinner fant jeg i en e39 tråd, men ser ut for at det er snakk om 2 helt forskjellige tanker (se under)...😁 Men, nei...her er samme tank som jeg nettopp monterte, men denne har øvre og nedre kule. Så hvorfor samme tegning for maks nivå på begge? Kan se ut som denne ikke har BMW logo'en inntrykt på tankveggen...hmmm... Edit: Ser ut for at ene er fra BEHR/HELLA og andre er fra HAMMAN...finns visst fra MEYLE også. Er alle godkjent OEM fra BMW av disse? Den som stod i min ser it for å ha stått i kanskje fra dag 1 og er BEHR. Den nye er også BEHR kjøpt via BMW. Begge har kun toppkule på pinnen, selv om ene er hvit pinne mens nye har rød. Mulig det kan være litt forskjell i kvalitet på disse og eller plasttype/tykkelse..who knows...de finnes nu i allverdens prisklasser på ebay... To be continued Endret Oktober 4, 2016 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Oktober 2, 2016 Share Skrevet Oktober 2, 2016 Eg antar at det er dette lokket du referer til: https://www.germanautosolutions.com/bmw_solutions/cooling_system/12_bar_coolant_cap/product_bmw_12_bar_cap.php Eg har inntrykk av at GAS har eit godt rykte blant BMW entusiastar "over there". Kunne absolutt vært interessant å høyre frå nokon som har testa dette eller har tankar rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Oktober 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2016 (endret) Jepp, stemmer...finner et par i utlandet som har et slikt montert og rapporterer at det fungerer greit for dem. Kanskje mest for det ser bedre ut...hehe...blir jo en bra sum på lokket til Norge...70-80 bucks + moms. Selve mekanismen er samme som originalt bare mykere fjær. Nytten med lokket er vel stort sett hvis man får en begynnende topplekk inn mot kjøleloopen. Så er vel opp til enhver å vurdere om det er verd pengene. Jeg er litt interressert i hysteresen/repeterbarheten på disse lokkene generelt, så skal prøve å mekke til noe så jeg kan teste de 2 lokkene mine. Fant for litt siden noe som slår ihjel litt av spenningen rundt dette da noen har gjort omfattende testing på kjølesystemet angående disse tingene...skal finne link til det etterhvert. Men kort sagt under normale omstendigheter, så kommer ikke trykket i systemet opp i mer enn 20 psi selv med temp på 130 graderC i kjølesystemet. Så blåser originallokket (2 bar) så er noe riv ruskende galt... Link til temp/trykk test Endret Oktober 2, 2016 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Oktober 3, 2016 Share Skrevet Oktober 3, 2016 Jeg har kjørt i flere år med et lokk til en e39 diesel, det funker knall! Det er helt likt bare at det slipper ut overtrykk på 1,4 bar kontra 2 bar på det som sto på. Mener det var en på GS som anbefalte det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Oktober 3, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2016 Greit å vite 😉. Har ikke behov for det eksklusive fra GAS selv, bare det gjør jobben. Hvilken modell bestiller jeg til for å få tak i det da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Oktober 3, 2016 Share Skrevet Oktober 3, 2016 Det husker jeg ikke, beklager. Men mener det er likt på 525/530d. Men sjekk dette med GS eller Koed for å være sikker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Oktober 4, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2016 jepp, det skal jeg.Har nå fått modda hubba bubba manometerarrangementet mitt slik at det ser bortimot profft ut og skal prøve å få sjekket hva som skjer med trykket i systemet mitt under normal drift og da spes med litt pådrag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå