ChristianB Skrevet Oktober 18, 2016 Share Skrevet Oktober 18, 2016 Opplevde følgende scenario idag tidlig på vei til jobb: 1. Lyset i hovedinstrumentet (og da mener jeg alt lys i hele instrumentet) fade't ned og opp/blafret. 2. Hovedlysbryteren på venstre side av rattet stod i normal posisjon på hakk 2 (bilen min er importert fra Tyskland og har ikke auto kjørelys kodet). Skrudde lysbryteren helt av (den stod da mao rett opp) og så ett hakk mot høyre. Da virket lyset i hovedinstrumentet som det skal (jeg har det på full styrke) ...skrur jeg til hakk 2 igjen kommer og går lyset i instrumentet som beskrevet i punkt 1. Noen som har vært borti dette fenomenet? Kan det være selve hovedlysbryteren min som er problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 18, 2016 Share Skrevet Oktober 18, 2016 Har du målt batteri/lade spenning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristianB Skrevet Oktober 18, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2016 Nei, dette var jo på vei til jobb så har ikke målt noe ennå. Er klar over at e39 er ømfintlig på batteritilstand, men den starter jo lett som bare det, så ville overrasket meg om det var problemet her. Skal sjekke dette i ettermiddag. Du skriver også ladespenning: er dette noe som influerer direkte på alt lys om det streiker? Jeg trodde egentlig lys virker via batteriet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 18, 2016 Share Skrevet Oktober 18, 2016 Hvis batteriet til tider får dårlig lading så vil dette påvirke hele bilen. Sjekk lading mens bilen står og går. Kan også være at viftereima di er litt slakk feks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristianB Skrevet Oktober 18, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2016 Målte spenning på batteriet mens bilen stod og gikk. Det viste da relativt stabilt rett i underkant av 14 volt. MEN, når motoren ikke går er spenningen under 12 volt...er det normalt eller kan batteriet være på vei utfor stupet? Legger også til at alt lys virket som normalt på tur hjem fra jobb. Sånne elektriske gremlinser er no dritt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 19, 2016 Share Skrevet Oktober 19, 2016 (endret) Batteriet skal ligge på ca 12.6-12.7 med tenningen av på bilen. Hvis den ligger på under 12 ved tenningen av så er nok batteriet ditt kaputt. Endret Oktober 19, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChristianB Skrevet Oktober 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2016 Hehe, da håper jeg jo egentlig at det er det som er greia. 11.7 volt ligger spenninga på med motoren av. Fenomenet har ikke dukket opp igjen hverken igår ettermiddag eller nå i dag tidlig, men skal få skifta batteriet ASAP. Takker for innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå