Gå til innhold

Speedometer virker ikke


kjell berit
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en 00' 520i med diverse feil og mangler. Blandt annet fungerer ikke speedometer, cruisecontrol, er også i tvil om antispinn og ABS fungerer. Abs lampe lyser i ny og ne. Har ikke tilgang på feilkodeleser. Er det slik at det sitter sensorer for dette ved hjulene, eller i diffen? Er det isåfall vanlig at det er disse som tar kvelden? Kan forøvrig ikke få starta bilen da nåværende eier har rota bort nøkkelen. Ny nøkkel kommer ikke før om ei uke, så kan ikke få prøvd den før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Jeg har også en 00 e39 520i-touring med abs-feil. Har har jeg konstatert feil med ABS-/DSC-enhet. Men på din kan det virke som at en hjulsensor er defekt. Mener speedometeret og CC får signaler fra venstre hjulsensor bak, altså ABS-sensoren som sitter i navet venstre side bak sett i fra førersete. Kan hende at det bare holder med å bytte denne på din bil.

Når en ABS-sensor er defekt vil også naturligvis også ASC/DSC koble seg ut.

Prøv å bytte denne sensoren først. Du kan også eventuelt måle verdien på sensoren ved å benytte et ohm-meter/multimeter. Da velger du bare resistans/ohm og måler direkte på kontakten på selve sensoren. Du kan også snurre litt på hjulet for å måle utslag. Du kan for sikkerhetsskyld også måle motstand i de andre sensorene for å se om verdiene er anderledes. Er det en sensor som har andre verdier en de andre er det denne som det er noe feil med. Husker ikke helt hva verdiene skal være akkurat nå, men du ser fort forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett veldig godt tips her. Med adapter fra Ebay kan dere laste ned INPA eller ISTA+/Rheingold og få frem all informasjon dere trenger for å løse problemer med lamper, sensorer osv..... umulig å mekke selv på e39 uten diagnose. :-) Så var det sagt....nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrBrum skrev:

Ett veldig godt tips her. Med adapter fra Ebay kan dere laste ned INPA eller ISTA+/Rheingold og få frem all informasjon dere trenger for å løse problemer med lamper, sensorer osv..... umulig å mekke selv på e39 uten diagnose. :-) Så var det sagt....nok en gang.

Det her helt sant. Veldig kjekt med diagnose noe jeg har her, men er selvsagt ikke alle som har dette og derfor er det kjekt å kunne måle motstand i hver og enkelt av sensorene. Er iallfall et sted å begynne om en ikke har diagnose :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle motstand (ohm) i en sensor er en veldig gammel test metode. Den brukte man på gamle biler som knapt hadde diagnose muligheter. Dessuten er det vanskelig å si om sensoren sender de signalene den skal selv om du måler en gitt ohm verdi. Ikke vet jeg om denne verdien er oppgitt noe sted fra BMW heller. Den tiden man brukte denne metoden var på 5 serie E28 f. eks. og kanskje de 2 første årgangene av e34. Da M50 motoren kom (1990) ble det bedre diagnose muligheter. Og BMW var tidlig ute med avansert elektronikk i bilene sine, så hvis man er vant til å skru andre biler av samme årgang blir overgangen/lærekurven noe bratt. (MB var også tidlig ute) :-) M52 og nyere krever definitivt diagnose. Via diagnose får man også frem enormt med informasjon som ikke tenner noen lampe i instrumentpanelet. (tenkte mest på motordiagnose her nå)

Det er nok riktig å si at det er et sted å begynne, men å finne feilen på denne måten er som å vinne i lotto.....liten sjans. Da må du nesten ha en konkret mistanke på forhånd.

DIAGNOSE. :-) Til trådstarter. Se i diagnose tråden her inne på bimmers om noen bor i nærheten av deg som kan hjelpe med diagnose. Da slipper du å bytte sensor for å se.....du finner feilen med en gang. For den kan leses av med et BMW diagnose system. :-) Ikke OBD2. Det systemet leser bare std feilkoder.

On 23.10.2016 at 12.18, kjell berit skrev:

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en 00' 520i med diverse feil og mangler. Blandt annet fungerer ikke speedometer, cruisecontrol, er også i tvil om antispinn og ABS fungerer. Abs lampe lyser i ny og ne. Har ikke tilgang på feilkodeleser. Er det slik at det sitter sensorer for dette ved hjulene, eller i diffen? Er det isåfall vanlig at det er disse som tar kvelden? Kan forøvrig ikke få starta bilen da nåværende eier har rota bort nøkkelen. Ny nøkkel kommer ikke før om ei uke, så kan ikke få prøvd den før da.

Hvis bilen ikke er for langt unna Lillestrøm området kan jeg hlpe med diagnose. Men som det antydes over her kan det hende sensor på venstre bakhjul kan være synderen. Og da vil faktisk alle systemene du nevner falle ut.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...