Gå til innhold

Problemer automakasse X3

Jan Erik
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW X3 2008 model med automatkasse som har km stand 112 tusen.

For noen uker siden fekk jeg opp gult varselsignal på girkassen,og girkassen begynt og trøbble. Hadde bilen inn på mekonomen og fekk beskjed om de ikke fann ut noe spesielt,og at de resete feilkoden og prøvde bilen igjen.

Skulle kjøre bilen for og sjå om feilkoden kom tilbake,feilkoden kom tilbake og girkassen kom i "nødmodus" som de kalt det. Girkassen giret kun opp til 2 gir. 

Fekk beskjed om og frakte bilen til BMW,De feilsøkte bilen og fann ut at det var alt for mye olje på girkassen,og tappet ut en del olje og fant sponrester og oljen var veldig svart.

Jeg har ikke skiftet olje på kassen siden jeg kjøpte den,2 år siden.

Nå forsvant feilkoden og girkassen fungerer igjen. Men på prøveture fann de ut at bilen lugger(hakker) litt,spesielt når en trykker ekstra på gassen.  BMW anbefalte flushing av girkassen og skifting av filter .

nå snakket jeg med et verksted angående flushing,og fekk beskjed at flushing kan gjøre probleme verre pga sponen.

Noen som har noe formening om problemet? Er det lurt og få kassen flushet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jan Erik skrev:

Har en BMW X3 2008 model med automatkasse som har km stand 112 tusen.

For noen uker siden fekk jeg opp gult varselsignal på girkassen,og girkassen begynt og trøbble. Hadde bilen inn på mekonomen og fekk beskjed om de ikke fann ut noe spesielt,og at de resete feilkoden og prøvde bilen igjen.

Skulle kjøre bilen for og sjå om feilkoden kom tilbake,feilkoden kom tilbake og girkassen kom i "nødmodus" som de kalt det. Girkassen giret kun opp til 2 gir. 

Fekk beskjed om og frakte bilen til BMW,De feilsøkte bilen og fann ut at det var alt for mye olje på girkassen,og tappet ut en del olje og fant sponrester og oljen var veldig svart.

Jeg har ikke skiftet olje på kassen siden jeg kjøpte den,2 år siden.

Nå forsvant feilkoden og girkassen fungerer igjen. Men på prøveture fann de ut at bilen lugger(hakker) litt,spesielt når en trykker ekstra på gassen.  BMW anbefalte flushing av girkassen og skifting av filter .

nå snakket jeg med et verksted angående flushing,og fekk beskjed at flushing kan gjøre probleme verre pga sponen.

Noen som har noe formening om problemet? Er det lurt og få kassen flushet? 

Slik som jeg har forstått det så burde man bruke veldig mye olje når man flusher for å være sikker på å få ut alt sponet. Man kan også bytte olje, kjøre med den nye oljen en liten stund til den har samplet opp spon, også kjøre på en ny flush. Sistnevnte kan vell være litt risikabel. Anbefaler å ta kontakt med rats automatkasseverksted, de brenner for å reparere og feilsøke automatkasser. BMW verksteder i Norge har jo nada peiling virker det som. Hvert fall det inntrykket jeg har fått når jeg har spurt de om ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut at det plutselig var blitt for høyt oljenivå på gearet. Har det blitt skifte olje/filter nylig?
Om det er spon i oljen vil det ikke hjelpe med flushing, da er det en mekanisk feil som må rettes. Flushing er IKKE et reparasjonsalternativ, men et vedlikeholdsalternativ (i bunn og grunn et grundig oljeskift). Det vil heller ikke hjelpe mot luggingen du opplever.

Trolig slitasje i ventilhus og sannsynligvis en eller annen form for havari iogmed at du har funnet spon.

Vi har lang erfaring med reparasjon av disse girkassen på Rats, du kan gjerne ta en tur til oss om det er interessant, slik at vi kan sette en god diagnose på feilen :)

Mvh

Thomas Netlandet

Rats AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen i 2 år og har ikke skiftet olje på girkassen,.

Her er svaret fra Brages bil : 

Vi har funnet at oljenivået på girkassen var for høyt og vi har nå tappet av. Etter vi tappet av så fungerer bilen bedre, men ikke optimalt.

Oljen i girkassen er veldig svart og det er funnet sponrester i oljen.

Dette kan tyde på at slitasjen har vært over tid.  Anbefaler og flushe girkassen 

Dette er noe vi anbefaler å utføre hvis problemet vedvarer.

Det kan være greit å forsøke å flushe girkassen før du evt. Skifter girkasse.

Så du tror ikke det hjelper men flushing? Blir litt langt og kjøre i fra Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...