Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk, slitt med slark i diffen en stund nå og bestemte meg endelig for å bytte den nå.

Jeg kjøpte en brukt diff som hadde sittet på en 2002 320i manuell, altså m54tub22 motoren. Jeg selv har en 320ci manuell fra 2000 med m52tub20, og en utveksling på 3.45 men hørte litt rundt med folk som jeg vet har peiling før jeg kjøpte den om det skulle ha noe å si med m54/m52.

Når jeg tok ut den gamle differensialen i går, så la jeg fort merke til at den nye diffen var fysisk større enn den gamle, og at flensen til mellomakselen var lengere på den nye. Spørsmålet er da: Er det noen som veit om det går an å få flyttet innmaten i den nye diffen over i den gamle? Eller om det finnes noen andre måter å få fikset dette problemet på? Jeg får ikke returnert den til rogaland bildeler.

Info om diffene:

Min gamle diff:

Capture.PNG

 

Den nye diffen:

Capture1.PNG

 

Kjenner frustrasjonen bygger seg opp etter å ha slitt mange timer med gamle rustne bolter og lite plass for å få ut diffen for å så finne ut at den ikke passer.

Skrevet

Hei. Jeg har ikke skrudd på E46, men kan jo ikke være så forskjellig fra E39 og E36.

Utvekslingen er det lite forskjell på. Du vil ha litt lavere turtall med den nye diffen.

Er diffhuset fysisk større eller er det bare medbringerflensene (stikkakslingene)som mange kaller dem? Hvis huset er likt, mens flensene er større på den nye diffen, kan man ofte bare lirke akslingene ut av diffen og bytte over. Hvis flensen mot mellomakslingen har samme diameter, bare er lenger, er det god sjanse for å justere dette på splinesakslingen på lageret i midten. Løsne den store mutteren og se om du har mulighet for å dunke akslingen innover. Du ser på akslingen hvor langt akslingen er trukket ut.

Håper at du finner ut av det.

Hilsen Eirik.

Skrevet

nye diffen er 5kg tyngre, så dette er trolig en 188mm diff. Den er lengre, så du må trolig ha bakre del av mellomaksling fra samme bil, slik er det ivertfall på e36.

Skrevet

Da må du sikkert bytte drivakslingene og. Det er nok en grunn til at mange E46 eiere bytter diff, hvis de bruker en liten såkalt 168 diff. Er nok ikke vanskelig å få tak i deler. Da har du en diff som er mye mer solid etterpå.

Skrevet
On 10/28/2016 at 20.02, Eirik Viste skrev:

Hei. Jeg har ikke skrudd på E46, men kan jo ikke være så forskjellig fra E39 og E36.

Utvekslingen er det lite forskjell på. Du vil ha litt lavere turtall med den nye diffen.

Er diffhuset fysisk større eller er det bare medbringerflensene (stikkakslingene)som mange kaller dem? Hvis huset er likt, mens flensene er større på den nye diffen, kan man ofte bare lirke akslingene ut av diffen og bytte over. Hvis flensen mot mellomakslingen har samme diameter, bare er lenger, er det god sjanse for å justere dette på splinesakslingen på lageret i midten. Løsne den store mutteren og se om du har mulighet for å dunke akslingen innover. Du ser på akslingen hvor langt akslingen er trukket ut.

Håper at du finner ut av det.

Hilsen Eirik.

Det er selve diffhuset som er større ja. Den flensen til mellomakselen er også litt lenger på den nye.

 

Har jeg da en 168 diff og en 188?

Skrevet

Da er det nok forskjell på diffene.

Du har valget mellom å kjøpe en annen svak diff som du har, eller å beholde den nye diffen. Da må kanskje bakre del av mellomakslingen byttes. Du må mæle hvor mye lenger den nye diffen er, og se om akslingen kan skyves tilbake tilsvarende lengde. Du må og sjekke om flensene har lik størrelse.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...