Jan E-28 Skrevet Oktober 31, 2016 Share Skrevet Oktober 31, 2016 (endret) Mye av det verktøyet til classic bilene begynner å bli ganske så ettertraktet. Har selv fått kloa i et sett jeg håper er av rett type. Men hvordan spotte hva som er originalt fra riktig era? F.eks. den teleskopiske pluggnøkkelen fra 80 tallet finner jeg ikke delenr på i ETK. Men på Ebay ser det ut til at det er 71112225101 som har høye priser på Ebay. Men denne igjen dukker opp hos Koed/GS for rundt 500kr Den røde store trekkeren dukker det opp bilder av noen som både er merket med 125x7 og 120x7 og ser ut til å være 22 eller 23cm lang. Og noen trekkere kunne kjøpes i ettertid som ikke passet helt ned i plassen sin. Jeg vet det varierte litt hva BMW puttet i de forskjellige bilene og når skiftene skjedde. Men er det mulig å skille ut f.eks. de grønne og røde trekkerne samt den teleskopiske pluggnøkkelen med de som kom originalt med biler på 80 tallet kontra nyere? Endret Oktober 31, 2016 av Jan E-28 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet November 7, 2016 Share Skrevet November 7, 2016 Dette er nesten umulig og svare på. Jeg har sett så mye rart så jeg blir bare mere forvirret. Det hjelper heller ikke at BMW brukte det samme bildet i mange forskjellige brosjyrer selv om det ikke var likt. Jeg tror det skiller både mellom modellene og årsmodell. F.eks så hadde E30 enklere verktøy enn E23. Den korte grønne skrutrekkere har jeg kun sett i E23 men ser vi på reklamebilder så skal den være rød. Men I de billigere modellene så var jo den grå. De røde skrutrekkerne, lang og kort, har jeg sett mest i E24. Ifølge ETK så er det den samme trekkeren i alle sammen opp til nye 1 serien så det er ikke lett. Jeg kjøpte en ny grønn lang trekker fra BMW og den var akkurat for lang til og passe perfekt. Dette svaret var bare for og forvirre deg ennå mere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet November 7, 2016 Forfatter Share Skrevet November 7, 2016 Er ikke enkelt nei. En risikerer å bare måtte stole på selgere til en har det i hånda å studert nøyere om det stemmer med mange nok av bildene på nettet fra samme tidsepoke... Men ser ut til at det er en del forskjeller på den teleskopiske pluggnøkkelen: -Ny er grovere i strukturen, og ikke like blank. -Nye har en rund knapp å trykke på for å folde sammen, gamle har en avlang knapp. -Ny er ca 3-5mm kortere en den gamle. -Ny er rettere i sekskanten som går over pluggen. Gamle er mer avrundet. Noen sier den nye ikke er like lett å få ned i plugghullet på noen av M motorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet November 13, 2016 Forfatter Share Skrevet November 13, 2016 (endret) Når det gjelder førstehjelpskrin så var de tidlige blå. Utover på 80 tallet var de sort m. hvit kors på grønn bakgrunn. Nyere er bare sort m.hvit skrift. En generell pekepin på at noe kommer fra pre 90 tallet er også at det står made in W-Germany/West-Germany på en del av verktøyet. Selv om det ikke sier noe om det ble levert til akkurat en spesifikk bil. Ettersom andre tyske merker, slik som Porsche, også hadde Heyco verktøy. Der noen var like og kan byttes om. Og andre ser like ut, men passer ikke helt i plassen sin i en BMW. Endret November 13, 2016 av Jan E-28 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå