Gå til innhold

Hvilke 6 trinns kasser passer på e39 m47?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 530d kassen passer trolig, men mer arbeid med mellomakslingen tror jeg. Tenker på overgang fra den store flensen.

Jeg har 6 trinns kasse fra E46 320d 150 hk liggende. Er ZF kasse, så den tåler sikkert mye. Den ser omtrent lik ut som en E90 335i kasse jeg og har liggende. Den har samme flens regner jeg. Tror det bare er å korte inn fremre del av akslingen. Mulig at en 520da eller 528ia aksling også kan tilpasses med litt annen hardykobling. Tror at manuell kassen er 3-4 cm kortere enn 5 trinns aut.kassen.

Blir ikke feil å ha et 6.gir. Fint cruisegir i høyere hastigheter. Forstår ikke at E46 ofte hadde 6 trinns kasse på 320d og 330d, mens E39 bare hadde 5 trinns kasse på 520d og 530d. Og 530i og.

5.000 kr for girkassen. Må sjekke om jeg har svinghjul og clutch og. Disse kassene har mange flere tenner på splinesakslingen.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringer med mellomaksel er ingen problem :) har kjenning som har sveist sammen custom mellomakslinger for meg før, med veldig bra resultat :) 

Først tenkte jeg at 530d passer rett på med lengde spakstell, men så kom jeg på at m57 motoren sikkert står plassert lengre bak enn m47? Så uansett så må dette lages og tilpasses mens man bygger. Men ingen problem det heller ;)

Er e46 320d 6 trinns?! Trodde dette var samme kassa som i e39 jeg. Tenker da på de tidlige 136hk versjonene uten common rail. Var disse også 6 trinns på e46?

Ja det som er med e39 5 trinns kassa, er at den er lang mellom girene. 1 gir er også langt. En 6 trinns må bli bedre på alle måter. Jeg trenger vel ikke å bytte svinghjulet, kun lamellen dersom det er andre splines. Men det beste er selvfølgelig å ta alt av, måle , og se :) alltid mulig å finne noe som passer overens.

Prøvde å søke opp, men finner ingen som har gjort denne oppgraderingen på e39 520d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart ut i verkstedet og kan sjekke opp litt. E46 320d 150hk 350 NM er i alle fall levert med 6 trinns kasse og.

Hadde jeg hatt en E39 530d hadde jeg ikke vært redd for å bruke denne kassen. Er vel svinghjulet og clutchen som tåler minst. Men 335i med 306 HK og over 400 NM har omtrent samme svinghjul og clutch som 320d. ZF kassene har vel historie som sier at de tåler mer enn dobbelt så høy effekt og NM enn standard motorene som de ble brukt sammen med.

Giroverføringen må sikkert kortes inn. Mulig at svinghjulet fra 520d kan brukes, men lamellen må i alle fall være av typen med 20 splines(tror jeg).

Forstår ikke at du skal ha så langt 1.gir. Trodde at dieselkassene hadde fra 5.09 - 5.17 i utveksling på 1. gir. En vanlig bensinkasse fra M52 og mange andre har 4.20 i 1. gir. Derfor spesielt 1. og 2. gir blir så korte når de brukes på vanlig diff. Og vanvittig kort gir med diffene fra gamle M30 og M20 motorer. Har du 2.56 utveksling eller kanskje 2.65 på diffen. Tror E46 320d har 2.56 på 5 trinns og 2.65 på 6 trinns biler. E39 525 tds har 2.56 utveksling, tror jeg. Og 5.09 utveksling på 1.gir.

Jeg har lurt på å bruke 320d kassen på en E34 med tunet 2.8 motor og 540 diff med 2.93 utveksling. Får da raskere respons spesielt i 1. og 2. gir i forhold til ZF 5 trinns bensinkassen, og et 6.gir med lavere turtall for langkjøring.

Det er i alle fall ikke problemer med å tilpasse aksling og giroverføring når du har folk som kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...