Gå til innhold

Oljelekkasje intrcooler

Snekkar1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

har en X5 3,0 sd 2008 twin turbo. Der jeg har fått oljelekkasje i områder turbo-intercooler,merker også av og til lukten av oljekamp . Er det noen her inne som vet hva dette kommer av/fra? Ønsker også gode tips til et godt verksted som kan se på/fikse dette uten at man blir ruinert økonomisk. Svar mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samler seg hvertfall mye olje på bunnplata under motor,og drypper ned på gulvet rett foran høyre forhjul. Fikk dem til å titte litt når jeg hadde service, men fikk bare til svar at det kom fra slangen til intercooler. Så da tenker jeg kan det være turbo som er slitt eller er det noe annet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig på diesel motorer det. Er som Otis skriver. Er ånding ifra toppen på motoren som kommer ut der. Noen motorer ånder mer enn andre. Kan jo være pakningen på den slangen som er dårlig så kan jo prøve å bytte den. Den koster bare 2-3000kr!!!

Kan også være smart å ta av intercooler å se om det ligger mye olje inni den.

Jeg har byttet slange på en X1 en gang. Den lakk også olje ned i det området, men da var det slangen som kommer ifra luftfilteret/toppen som ikke holdt tett. Byttet den og da ble den tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info. Søkte etter video om demont og remont av intercooler. Fant en på russisk, men hvis noen vet av en bedre så ønsker jeg gjerne en link. Er det noe spes jeg kan bruke til å rense Intercooler hvis det er mye oljesøl i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se for meg at det er nødvendig med rens av intercooler, ved en så liten oljeskvett. Det er vel bare å la intercooler stå i ro og tørke bort det du får til? Det flyter jo ikke akkurat med olje inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.takk😉når jeg først har dere kloke hoder på tråden. Hva mener dere om bytte av olje på girboks. Vanlig bytte av olje og filter eller  bytte og få flushet? Var jo en høy prislapp for flush.

Endret av Snekkar1
Vil ha med mere i komentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...