Gå til innhold

Erfaringar med forskjellige 5-bolt-oppsett på E30?


RF91
 Share

Anbefalte innlegg

hylse og brankett med e36 eller e46 m3 bremser er jo ett veldig ryddig oppsett det, men branketter er jo ikke akkurat kjent for å falle i smak hos svv uten tüv. ( du skal vell godkjenne m50 kompressor?)

Når du spacer med caliper innover med branketten, så slipper du vell å ha spacer bak skiva?. Mange inkl meg kjører E30 M3 fjørbein med e36/e46 M3 bremser, men det er jo egentlig helt bakvendt siden man må space skiva ut 12,8mm noe som er ei plage rundt felgdimensjoner. Dersom du slipper den spaceren, er jo det veldig kurrant. Har selv kjøpt andre bremser for å få bort den skivespaceren.

Når du kjøper e30 m3 hjulnav nå, så er jo det bare å kjøre ett par år til du får tak i e30 m3 bein. Ett moment med org m3 bein er jo at man får tak i uorginale fjærbunner (innfestning til styrestag/bærkule) som har en del bedre geometri.

er jo vanlig praksis å bruke e28 nav istedet for e30 m3 nav, bare flytter over abs ringen. ( men er meg bekjent kun e30 m3 abs ring som passer)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 330i skiver med e36m3 kalippere bak (og brakett for kalipperen) er en grei bremseoppgradering bak. Med 330i skivene, vil håndbrekket fungere normalt, i motsetning til e36m3 skiver.

e30m3 bakbremsene er i utgangspunktet relativt svak, så for bedre balanse under bremsing med e46m3 bremser fremme, ville jeg også oppgradert bak.

en del dreier også bakre del av e46 bærearmer fremme runde, slik at de passer e30. Husker jeg rett, gir de litt bredere sporvidde- men er litt usikker akkurat nå.

Å bytte bunner på e30m3 beina er ingen billig affære. Jeg ville heller byttet til exentriske bakre foringer og satt på tannstang med kortere utveksling. E36 er budsjettvarianten, det grommeste er vel z3m, uten at jeg husker utvekslingen.

Det spørs jo litt hva målsetningen din er da, en del får jo borret om felger til å passe 4x100. Ellers får du jo ganske gromme bremser til 4x100 og, hvis det er bremser som er målet.

Er det pga godkjenning, så trenger du ikke 5x120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 bærearmer bredder veldig mye, er snakk om flere centimeter, så om det ikke er driftebil mtp rattutslag ville jeg styrt unna. z3m tannstang er samme som på e36 m3 (som egentlig er lik standard e36), må ha fra standard z3 for å få 54mm utslag per runde/2.7 lock to lock. kjører selv z3 tannstang og skal ha nye bunner fra NMS.

skal man ha ett skikkelig/praktisk bremseoppsett med e30 m3 bein så "må" man nesten ha nye bunner...  ellers kræsjer slitebana med innfestninga til bærearma, dersom man har bellmount med så pass offset mellom slitebane og anleggsflate at man kan ha normale felger uten å space 20mm for caliperklaring.

ett sett "ok" e30 m3 bein går per dags dato for 10-15 000, skal man ha coilovers må man legge på en 15k ivertfall, så det stopper ikke i 5 lapper på nye bunner. Da kan man montere E36/e46 skive rett på navet og ha std porsche boxster eller boxster s/996 caliper uten skivespacer og dermed ha original ET samtidig som man har grei bell offset for hjul og bra bremser.

så skal man ha ett komplett e30 m3 oppsett så blir det uansett noen kroner kontra å bare sende ett sett tykke-typen e30 bein til kw, og så kjøre med løsninga TS har tenkt å bruke.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

hylse og brankett med e36 eller e46 m3 bremser er jo ett veldig ryddig oppsett det, men branketter er jo ikke akkurat kjent for å falle i smak hos svv uten tüv. ( du skal vell godkjenne m50 kompressor?)

Når du spacer med caliper innover med branketten, så slipper du vell å ha spacer bak skiva?. Mange inkl meg kjører E30 M3 fjørbein med e36/e46 M3 bremser, men det er jo egentlig helt bakvendt siden man må space skiva ut 12,8mm noe som er ei plage rundt felgdimensjoner. Dersom du slipper den spaceren, er jo det veldig kurrant. Har selv kjøpt andre bremser for å få bort den skivespaceren.

Når du kjøper e30 m3 hjulnav nå, så er jo det bare å kjøre ett par år til du får tak i e30 m3 bein. Ett moment med org m3 bein er jo at man får tak i uorginale fjærbunner (innfestning til styrestag/bærkule) som har en del bedre geometri.

er jo vanlig praksis å bruke e28 nav istedet for e30 m3 nav, bare flytter over abs ringen. ( men er meg bekjent kun e30 m3 abs ring som passer)

Eg føle at hylsa og mutter e litt sånn "Biltema-løysning", men per dags dato ser da samtidig ut til å vera den beste løysningen (utanom M3 som då kosta meir enn da smaka). Og eg ha snakka litt med ein av karane hjå 300mm.de, so kaliperane kjem på mandag. Blei 4-stempla E38-kalippera so ska få seg ein liten shinings før dei blir montert. Og ja, m50 kompressor skal godkjennast. Eg har tydeligvis masa ein del om da iom folk på bimmers hugsa ke eg skal :P

Mtp den spacinga av skiva so e eg litt forvirra om korleis dette blir. Eg vil igrunn ikkje space skiva i det heile, men må ein so må ein. Likevel syns eg 12,8mm e aalt for mykje å space. Om du @hsd sitte med eit bra forslag til bremsar so e eg "all ears" :)

Om eg hugsa rett so blir da E36 325 hjullager bak saman med E30 M3 nav. Kalippera og skiver har eg snakka med ein kar i distriktet her so ha veldig bra peiling på å  rekna ut bremsebias osv, so eg venta til han har tatt seg tid til å rekna ut skivestørrelse, stempelstørrelse osv før eg bestille nåke. På det feltet har eg ikkje peiling, so eg stola på han :P

Og sist, og kanskje minst: Abs trenge eg ikkje å tenka på då bilen ikkje har abs :)

34 minutter siden, Hawkon88 skrev:

E46 330i skiver med e36m3 kalippere bak (og brakett for kalipperen) er en grei bremseoppgradering bak. Med 330i skivene, vil håndbrekket fungere normalt, i motsetning til e36m3 skiver.

e30m3 bakbremsene er i utgangspunktet relativt svak, så for bedre balanse under bremsing med e46m3 bremser fremme, ville jeg også oppgradert bak.

en del dreier også bakre del av e46 bærearmer fremme runde, slik at de passer e30. Husker jeg rett, gir de litt bredere sporvidde- men er litt usikker akkurat nå.

Å bytte bunner på e30m3 beina er ingen billig affære. Jeg ville heller byttet til exentriske bakre foringer og satt på tannstang med kortere utveksling. E36 er budsjettvarianten, det grommeste er vel z3m, uten at jeg husker utvekslingen.

Det spørs jo litt hva målsetningen din er da, en del får jo borret om felger til å passe 4x100. Ellers får du jo ganske gromme bremser til 4x100 og, hvis det er bremser som er målet.

Er det pga godkjenning, så trenger du ikke 5x120.

Ja, E46 330 skiver ha blitt vurdert bak, men so eg skrive over her so venta eg til han lokale bremsereknefyren min ha hatt tid til å tenka litt på saken før eg bestille. Godt mulig da blir 330 skiver :) E30 M3 blir da i alle fall ikkje :P

Angåande E46 bærearmar so er det som hsd seier; dei bygger alt for mykje. To kompisar har hatt det på driftebilane sine, so det bygger alt for mykje for min del då bilen skal på vegen. Tannstang eg har sett meg ut er ei so kjem frå E46. Igjen, ein kompis har det på driftebilen sin og han er veldig fornøyd :)

Målsetningen min er å få betre bremsar og større felgutvalg. Eg veit ein kan borra om, men litt stress å gjera da kvar gang ein vil kjøpa seg eit nytt sett :) Og somsagt so skal bilen godkjennast med M50 kompressor. Derfor e eg litt skeptisk på om kontrolløren vil legga merke til at bilen har 5-bolt og ikkje 4-bolt. Eg kan nok sjå langt etter å få "hjemmelagde hylser og rar mutter" godkjent i vognkortet, so eg tenkte eg skulle berre lata vera å sei nåke som helst om det :P

 

Håpa eg klarde å svara dikka begge to sånn nåkelunde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30m3 bein er ikke såå dyrt. Jeg fikk ikke mer enn 15 for mitt understell med bilstein/h&r fjører og dempere med uten diff, klosser og skiver bak. 8-10 burde være korrekt pris for bein alene.

greit å ha noen til å regne ut bremsebalansen ja👍

Hvor gale er med bumpsteer er det med e36 bærearmer egentlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hawkon88 skrev:

E30m3 bein er ikke såå dyrt. Jeg fikk ikke mer enn 15 for mitt understell med bilstein/h&r fjører og dempere med uten diff, klosser og skiver bak. 8-10 burde være korrekt pris for bein alene.

greit å ha noen til å regne ut bremsebalansen ja👍

Hvor gale er med bumpsteer er det med e36 bærearmer egentlig?

 

 

Hadde eg funne fjørbein til 8-10k so skulle eg ikkje klagd :) Men so e dei jo ikkje til salgs kvar dag heller, so eg får vel nøya meg med hylsene mine :P

 

Akkurat kor gale da e, og ka som ska til for å få da, veit eg dessverre ikkje.. Eg stola berre blindt på folk eg ha snakka med so seie at da ikkje e nåke ein vil ha nåke av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fleire som sitte med tips og erfaringar? :) Har ikkje komme nåke lenger angåande bremsane bak då andre ting har komme i vegen i det siste, men om Hawkon88 her har rett om E46 330 skiver med E36 M3 kaliper e bra greier so e da godt mulig da blir handla etterkvart :)

Har E36 3.0 og 3.2 samme kaliper bak? Og har f. eks 300mm.de brakett til dette? (Ja, eg veit eg kan google, men klokken er mange og eg e doven :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter eit kjapt besøk på http://300mm.de/325mm/325294mm.htm so kom eg til å tenka på at nåken mest sannsynleg har grubla på bremsebalanse før dette kitet kom til salg (merkeleg nok :lol:). So med litt Google Translate so fann eg ut at det er E46 328-skiver som vert brukt bak i dette settet. Derfor går eg nok for det sjøl og :) Angåande kaliper so ser da ut til at 300mm.de har tenkt at ein frå bruka bakre kalippera frå enten E32 750i, E34 540i eller E36 M3.

 

Høyres da ut so eg e inne på nåke her no? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det settet er det jo tenkt 17mm (!) skivespacer, det synest eg ikke er ei god løsning.

eg skal bruke e36 M3 bak. Her og nå er planen E36 M3 skive med ei foring for brekk og adapter fra NMS. Da er det egentlig bolton + dreie ett par foringer uten ET endring.

330 skiver er jo 22mm kontra e36 m3 skiver som er 20mm, får man i det hele tatt på caliperen med helt nye klosser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, hsd skrev:

i det settet er det jo tenkt 17mm (!) skivespacer, det synest eg ikke er ei god løsning.

eg skal bruke e36 M3 bak. Her og nå er planen E36 M3 skive med ei foring for brekk og adapter fra NMS. Da er det egentlig bolton + dreie ett par foringer uten ET endring.

330 skiver er jo 22mm kontra e36 m3 skiver som er 20mm, får man i det hele tatt på caliperen med helt nye klosser da?

Tenke du på bak no? Blir da so mykje om ein skal bruka kaliper frå E34 540? Isofall so blei detta her plutselig veldig uaktuelt. Då høyres da bedre ut med E36 M3, og ingen endring i ET.

Men eg trudde ikkje at E36 og E46 hadde so veldig ulikt innpress bak, skal eg vera ærleg, so eg tenkte ikkje over da når eg satt og grubla :P

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bare kjørte eg det der kjapt igjennom google translate, og der er jo en skivespacer på bildet, so eg tolker det slik ja.

en ting er selve innpresset på felger, men det er også forskjell på innpresset på skiver. Altså hvor langt det er fra anleggsflata til felgen, og til slitebana. Til mere avstand man har her, til mere "plass" har man til felgen. (slik at ikke baksida av felgsenteret butter i caliper)

men uansett blir ting trasig med skivespacer, spessielt om man vil ha litt felgkant slik jeg vil ha. 17mm er jo snart 1" mindre kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hsd skrev:

nå bare kjørte eg det der kjapt igjennom google translate, og der er jo en skivespacer på bildet, so eg tolker det slik ja.

en ting er selve innpresset på felger, men det er også forskjell på innpresset på skiver. Altså hvor langt det er fra anleggsflata til felgen, og til slitebana. Til mere avstand man har her, til mere "plass" har man til felgen. (slik at ikke baksida av felgsenteret butter i caliper)

men uansett blir ting trasig med skivespacer, spessielt om man vil ha litt felgkant slik jeg vil ha. 17mm er jo snart 1" mindre kant.

Høyres ut so eg må ta meg ein ny epost-rune til Mr. 300mm for å få klarheit i detta her. So du seie so e 17mm ganske mykje felgkant so går vekk, og da e eg ikkje so veldig interessert i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurdert det oppsettet med porsche boxster caliper bak da? eg dreiv å forska litt på mulige bremseoppsett, endte opp med ap racing 330 forran og e36 m3 bak med e92 335 dobbel bkf og mastercyl.

lagde meg til ei liste etterhvert jeg gikk igjennom alternativ, kan jo være du drar noe nytte av den.  er på langt nær komplett, men er en pekepinn ivertfall.

 

bremseliste hsd bimmers.png

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, hsd skrev:

vurdert det oppsettet med porsche boxster caliper bak da? eg dreiv å forska litt på mulige bremseoppsett, endte opp med ap racing 330 forran og e36 m3 bak med e92 335 dobbel bkf og mastercyl.

lagde meg til ei liste etterhvert jeg gikk igjennom alternativ, kan jo være du drar noe nytte av den.  er på langt nær komplett, men er en pekepinn ivertfall.

 

bremseliste hsd bimmers.png

Jodå, eg ha vurdert da. Men da har eg ikkje råd til no sidan eg går på skule. Kan ikkje kjøpa bremsar til 9-10 tusen når ein har 7 tusen inn kvar mnd :P Kan sjølsagt vente med bremsane og, sidan det ikkje skal monterast før etter kommande sesong, men eg tykkjer da e litt greit å få gjort unda delesankinga litt og litt i staden for å kjøpe alt på ein gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...