Gå til innhold

Lambdasonde før og etter katalysator forskjellige ?


Isaksen91
 Share

Anbefalte innlegg

Lambdasonde før og etter katalysator forskjellige ? 320ia 2002 2.2  m54b22

Husker ikke hvilken av dem eg har feil på og treng ny umiddelbart. Så kan disse brukes som erstatter for før og etter katta og evt hvilken av de to?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Eksosstyring/Lambdasonde/LAMDASONDER-MED-EN-KABEL-2000029593/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Eksosstyring/Lambdasonde/LAMDASONDER-MED-TRE-KABLER-2000029595/

Endret av isaxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge på M54 ser ut til å ha 4 kabler ut. Må i så fall fram med koblingsskjema for å se om du kanskje kan bruke den 3-kabla fra Biltema.

Det er sikkert fordel å vite hvilken du skal bytte óg, så du kjøper den med passe kabellengde. Før og etter kat vil jeg tro er teknisk sett like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på min E39 m52 at sensorene på eksosen måtte skiftes for at motorlampa skulle slå seg av, litt senere fant jeg ut at det var hull i slangen mellom luftfilter boksen og innsuget, satt på nye slanger og når bilen ble startet opp slukket lampen, mye mulig dine sensorer er ødelagte men bare et tips å sjekke alle slanger for hull og sprekker etter luftfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Bmwray skrev:

Jeg fikk beskjed på min E39 m52 at sensorene på eksosen måtte skiftes for at motorlampa skulle slå seg av, litt senere fant jeg ut at det var hull i slangen mellom luftfilter boksen og innsuget, satt på nye slanger og når bilen ble startet opp slukket lampen, mye mulig dine sensorer er ødelagte men bare et tips å sjekke alle slanger for hull og sprekker etter luftfilteret.

Fikk beskjed at d va feil på ene lambdasonde, feil tenning på sylinder 1 og 4,, så fikk eg feil tenning på 1 og 5 og feil på luftmassemåler. Har bytta alle plugga uten hell.

Fant I ettertid sprik I belgen atme luftmåler mellom den og innsuget.

Tenke og bytte ny belg og coil før eg ser videre på lmm og lambda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinder 1,2,3 - en lambda, sylinder 4,5,6 - en annen lambda. Du kan umulig ha feil på én lambdasensor som fører til tenningsfeil på sylinder 1 + 4 eller 1 +5 da de hører til hver sin sensor.

Jeg ville anbefalt å ta diagnose hos noen som faktisk har litt peiling og få ut en liste med feil som du kan bruke i feilsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Sylinder 1,2,3 - en lambda, sylinder 4,5,6 - en annen lambda. Du kan umulig ha feil på én lambdasensor som fører til tenningsfeil på sylinder 1 + 4 eller 1 +5 da de hører til hver sin sensor.

Jeg ville anbefalt å ta diagnose hos noen som faktisk har litt peiling og få ut en liste med feil som du kan bruke i feilsøkingen.

Kan det kansje være som han sir lenger opp at den får falsk luft I sprekke mellom lmm og innsuget + feil på coil som gjør at lambda vise feil ? vill jo bli feile verdier til lambda når motor brenn feil..

Endret av isaxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, isaxen skrev:

Kan det kansje være som han sir lenger opp at den får falsk luft I sprekke mellom lmm og innsuget + feil på coil som gjør at lambda vise feil ? vill jo bli feile verdier til lambda når motor brenn feil..

Hva slags problem har bilen da? Om bare motorlampen lyser og slangen etter lmm har sprekker er det stor sannsynlighet for at det er feilen. 

Problemet med denne slangen er at det virker som den er veldig i spenn, og når den blir gammel så sprekker den opp i svingen der før innsuget. Dette er en kjent feil dem aller fleste får med tiden.

På min kom og gikk motorlampa i begynnelsen, så etterhvert lyste den konstant, dette ville blitt unødvendig kostnad hvis jeg hadde hørt på verkstedet å skiftet flere sensorer pga dette. 

Byttet begge slangene etter luftfilterboksen, den første så vel grei ut men var likegreit å skifte hele veien.

Kom med tilbakemelding etter slange bytte :) min var så morken at det var store hull/sprekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bmwray skrev:

Hva slags problem har bilen da? Om bare motorlampen lyser og slangen etter lmm har sprekker er det stor sannsynlighet for at det er feilen. 

Problemet med denne slangen er at det virker som den er veldig i spenn, og når den blir gammel så sprekker den opp i svingen der før innsuget. Dette er en kjent feil dem aller fleste får med tiden.

På min kom og gikk motorlampa i begynnelsen, så etterhvert lyste den konstant, dette ville blitt unødvendig kostnad hvis jeg hadde hørt på verkstedet å skiftet flere sensorer pga dette. 

Byttet begge slangene etter luftfilterboksen, den første så vel grei ut men var likegreit å skifte hele veien.

Kom med tilbakemelding etter slange bytte :) min var så morken at det var store hull/sprekker

Motorlampen lyser og fikk feilmelding på lmm, 1stk lambda og feil tenning på syl 1 og 4 først, så 1 og 5.

Har selv sjekket coil og fant feil på 1 og 5. Samtidig så jeg gjennom motor og fant sprekke I belgen rett atme lmm som verksted ikke fant. Har bestilt den ny og blir byttet til uka når jeg kommer hjem fra jobb :) bestiller ny coil også siden 2 stk er gåen. Så venter jeg me lmm og lambda siden falsk lufta kan være problemet der :)

Endret av isaxen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...