Gå til innhold

E39 "lugger" i løs snø selv med asc avslått

Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Min 01 e39 520d har fått på vinterskoa. Kjøpte bilen for ikke lenge siden og tenkte å prøve den ut på glatt føre nå. ASC systemet gjør en ok jobb. Roer ned hjulspinn ogunngår farlige situasjoner. Men det er et ganske simpelt system sammenlignet med det som var i e60 jeg hadde.

Nå til saken: ved asc slått av, kan jeg spinne og herje alt jeg vil på våt asfalt/ is / hardpakket snø. Problemet oppsto da jeg skulle opp en lang bakke med kanskje 15cm løssnø. Selv med asc slått av, lugget det i bilen og den mistet stadig mer fart. Dette var bremselugging, for bakhjula spant hele veien. Først når jeg la den helt ned på tomgang i 1 gir, forsto bilen at vi skulle komme oss opp bakken, og den slapp opp bremsene. All fart over 30 km/t var bare lugging helt til vi nesten stoppet opp. Svingte inn på en ny vei med hardpakket snø og problemet forsvant.

Min teori er at framhjulene er så dårlige for drenering (falksen espia epz) at hjulene pakker seg opp og begynner å rotere senere. Abs systemet ser at noe er feil selv om asc er slått av.

Jeg har nå nappet ut sikring 17 og 31. Som går på abs og hastighets sensorer. Så får vi prøve igjen neste gang der er løssnø. Minuset er at jeg ikke har speedometer lenger. Jeg mener det er merkelig at når man ber om å slå av alle hjelpesystemer, så ligger det ennå å forstyrrer i enkelte situasjoner. Litt sånn mercedes tankegang. I mitt tilfelle kom jeg meg nesten ikke opp bakken.

Er alle e39 slik? Eller har jeg noe feil? Systemet mitt er asc, altså ren antispinn. Jeg har ikke asc+t som også inkuderer stabilitetskontroll. Det var ekstrautstyr på e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...