Gå til innhold

Blåser kaldt i minusgrader - E61 525

Mness
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Oppdaget forleden da jeg kjørte gjennom Østerdalen og gradestokken krøp under -10C, blåser ikke varmeapparatet varmt lenger. Etter litt undersøkelse så blåser den ikke skikkelig varmt på rundt 0 grader, og fra -5  blir den bare kaldere og kaldere. Rundt -15 blåser den såvidt en liten lunk. 

E61 525 xdrive 2009. 

Dette er gjort, uten at det har fikset problemet:

• Sjekket at den ikke står på automatisk klima, og i idrive er skrudd på 'rød mann'
  • Kjølevæske er tilstede og nivå ok
  • Termostat skiftet

Det som derimot fungerte bra var å putte papp inn i grillen, og teipet igjen luftrillene under. Ønsker egentlig ikke å kjøre rundt med en slik 'fjøsmekk'. 

Endret av Mness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så skifter du den andre termostaten som du ikke skiftet nå. 

Har du automatgir så kan du samtidig sjekke temperatur på den slangen som er midt på radiator på venstre side når du står framfor bilen og ser nedi motorrommet. Den skal egentlig være kald til motor er ca 90 grader. Er den ikke kald så har du feil på termostaten til varmeveksler til girkasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
On 2.12.2016 at 23.46, Otis skrev:

Uansett så skifter du den andre termostaten som du ikke skiftet nå. 

Har du automatgir så kan du samtidig sjekke temperatur på den slangen som er midt på radiator på venstre side når du står framfor bilen og ser nedi motorrommet. Den skal egentlig være kald til motor er ca 90 grader. Er den ikke kald så har du feil på termostaten til varmeveksler til girkasse. 

Lurer litt på dette, skal slangen være kald som i "iskald" eller skal man kjenne en liten lunk? Jeg kjenner at på min så er det litt varme i den, men ingen problem å holde rundt den. Lurer pga driver å feilsøker litt ang lav motortemp, ligger rundt 70grader. Har byttet agr termostat, men ingen forskjell. Har bestilt ny termostat på motoren. Visste ikke om en tredje termostat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå den skal være iskald. Sirkulasjon skal ikke begynne der før kjølevannet har 93 grader.

Men på en annen side så kan det hende at den delen av slangen kan bli litt varm pga varme fra andre ting i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...