ajenssen Skrevet Desember 8, 2016 Share Skrevet Desember 8, 2016 (endret) Hei folkens.I går oppøevde jeg at bilen min plutselig begynte å ryke mer enn normalt og den luktet brent olje.Bilen har ny turbo så det er ikke den som er problemet. Bilen starter og går normalt og har ikke hydrolock,Jeg stoppet bilen og sjekket olje og det var kommet en 2-3 liter ekstra og olja var grå(tegn på vann/kjølevæske)Men jeg ser ikke tegn til olje i kjølevannet og ikke hat det minket noe der heller. ER det noen andre plasser på disse motorene kjølevæske kan havne i vannet? tenker på f.eks oljekjøler? er det noen som har opplevd tilsvarende? Endret Desember 8, 2016 av ajenssen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Desember 8, 2016 Share Skrevet Desember 8, 2016 (endret) Skjønner ikke helt nå. Du har fått mer volum av olje, men kjøleveske nivået har ikke sunket. Er ikke alltid man ser olje i kjølevannet. grå olje, røyk fra eksos, fusking og fuktige plugger er sikre tegn på toppakning Endret Desember 8, 2016 av stoltbmwelsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajenssen Skrevet Desember 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2016 stemmer det du sier, Har fått mer volum i olje, men det er uforandra i kjølevæske, den er enda rød og fin(ble bytta for litt siden) Har lukt fra eksos, men ikke trykk i kjølesystemet eller ujevn gange. Starter og går helt normalt,For mye olje kan gi lukt i eksosen, den er jeg klar over, det jeg lurer på er om det er andre plasser det kan komme vann i motorolja enn fra toppakningen?Dette for å utelukke andre feil. Jeg er selv bilmekaniker men har enda ikke åpnet en slik motor eller har rett data over kjølesystemet så ejg spør de av dere som har en del erfaring fra disse dieselmaskinene...525d/530d Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 9, 2016 Share Skrevet Desember 9, 2016 Kan det da være at diesel har kommet i oljen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajenssen Skrevet Desember 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2016 Nei diesel vanner bare ut olja, den lager ikke grøt av den så diesel er det ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 9, 2016 Share Skrevet Desember 9, 2016 (endret) Da er det ingenting annet du kan få lekkasje på. Det er jobare kjølevann og diesel det kan være. Endret Desember 9, 2016 av Otis Feil tekst av meg Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajenssen Skrevet Desember 10, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 10, 2016 har lest litt og funnet ut at jeg skal sjekke oljefilterhuset og oljekjøleren, det er en pakning der som er kjent for å ryke på eldre biler. begynner der hvertfall, tar en trykkprøving av hele kjølesystemet for å se hvor lekkasjen er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ajenssen Skrevet Desember 11, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2016 Lite oppdatering.Problemet funnet. Det var verken oljekjøler eller toppakning, vannet kom fra vacumsiden, næremere bestemt fra bremsekraftforsterkeren.Oppdaget klart vann da jeg tok av slangen til vacumpumpa og da var det bare å nappe av dekselet over bremsevæskebeholderen og finner at rommet der nede var fylt opp av regnvann til midt på bremsekraftforsterkeren. DEt kan og stemme med det jeg så når jeg tappet av vann ra motor, da de første desiliterene som kom var klart vann, ikke kjølevæske. Så nå er det bare å tømme av all olje på motor, få tak i oljefilter og ny olje og flyshe motoren noen ganger så skal den være good Sjekka turbo og sånn og det ser ut til at motoren ikke har naua veldig, stoppet heldigvis med en gang jeg oppdaget det. Ved nærmere ettertanke så har bremsekraftforsterkeren oppført seg rart de siste dagene med litt surkling og sånn...lurer på hvorfor??? hehe. Mulig jeg må ha nu bremsekraftforsterker men skal prøve bilen så ser jeg hva som skjer. Takk til de av dere som kom med forslag Mr.Opsahl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå