Jump to content

Maxmek

Members
  • Posts

    555
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    F10 530 xd M-Sport, MPPK

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. for lite gass, kanskje lekkasje i anlegget.
  2. Hei, de kan ikke nekte å utføre reklamasjon/garantiarbeid som er varslet i tide pga manglende serviceavtaler. Det er normalt å inngå serviceavtaler, men ikke et krav, hvis det ikke er et punkt i kjøpskontrakt. FDV skal være et dokument som beskriver hvordan bygget skal vedlikeholdes og driftes, da skal all relevant dokumentasjon for å utføre dette være vedlagt i FDV, (forvaltning, drift og vedlikeholdsdokumentasjon). https://dibk.no/no/verktoy-og-veivisere/andre-fagomrader/eiendomsforvaltning/ se også bustadoppføringsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43 og TEK-17 kap-4: https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/
  3. JA, det kan ende med forbanna dyr garasjepynt!!!
  4. Det er ganske så normalt her i sør. Slik har det vært i mange år. 12.xx til 17.xx.
  5. jaja, i morgen bikker vi 8,- pr kwh. så min antagelse var ikke så feil!! Stakkars de som lader elbil i morgen. Da tror jeg, jeg beholder 530d'en så får I50' stå å kose seg i garagen. Billlig å brenne diesel for tiden.
  6. Trodde fjernkontroll fulgte med som standard. gjorde ihvertfall det på min 2012 mod. Er bilen kjøpt brukt? Kanskje tidligere eier har glemt å gi den videre.
  7. Maxmek

    BMW dieselmotorer

    Mener jeg leste en dynotest for noen år siden, og den viste effekt tett opp mot 300hk. På min bil kostet det over 20.000,- men da skiftet de også forand til større bremsekaliper, nye klosser, større bremseskive og monterte større intercooler. Verd hver krone mener jeg.
  8. Jeg har bestile en I4, og har gjort meg noen tanker vedrørende det og strømprisene vi nå ser. Jeg har ingen erfaring med EL-bil, men har jo lest en del. Ta feks at vinterstid så bruker EL bilen 2,7Kw/mil, ganger man dette med en kraftpris på 4,0kr pr/Kw, så koster det 10,80 kr pr mil i strøm, Min 530d bruker på langkjøring ca 0,6 når jeg ligger i ca 110km/t, snittforbruket mitt ligger på 0,71. Her i Arendal fyller vi diesel for ca 14,- pr/liter, da blir kostnaden pr mil på 8,40 pr mil. Dvs godt og vel 2kr billiger pr mil med diesel, og det værste er at jeg tror vi vil få se strømpriser denne vinteren som kan doble seg fra dagens ekstrempris. Så da lurer jeg på om jeg bare må sette I4 til utstilling og beholde dieselen. Blir som @Fredrik 90tenker diesel er best, og når man fyller tanken har man mer enn 100 mil rekkevidde, og sparer penger for hver km man kjører. PS, dette er jo satt litt på spissen, men våre politikere har etter min mening solgt arvesølvet vårt (strømmen) til EU, og vi stakkars forfrosne nordboere må betale for gildet.
  9. Jeg hadde samme problem på en E60 525d. Byttet egr og hovedthermostat uten bedring på temp. Så byttet de thermostat ved oljekjøler tror jeg det var, og vipps så varmet den som bare det. Så det er altså da 3 stk thermostater.
  10. Hei, enda en påstand som ikke dokumenteres ("visstnok, enten,eller noe,utifra hva jeg har hørt"). Er det informativt å skrive en så svevende melding? Det ville overraske meg om BMW Norge ikke vil ha dette på plass og klarer å få orden på det innen levering av bilene.
  11. Hei, snakket med selger idag på Bavaria, og han har på nytt bekreftet min bestilling med nesten alt utstyr er pr nå ok. Min bestilling inneholder bla esim og Msportseter. Jeg nevnte at det var en del diskusjon på Bimmers hvor det hevdes at en del utstyr ville falle bort. Han svarte til det at han hadde registrert det og at jeg ikke måtte bekymre meg. Jeg fikk i ettermiddag bekreftet min bestilling på nytt. Tidligere har han også sagt at i4M50 er en prioritert modell av BMW vedrørende chipmangel. Jeg velger å tro at bilen leveres med bestilt utstyr inntil jeg får beskjed om noe annet 🙂 Ellers nevnte han at i4M50 stiger 40.000,- til mandag, og iX50 80.000,- eks. eventuell mva. Så det er jaggu mye forskjellig info ute å går vedrørende denne chipmangelen og bortfall av utstyr på allerede bestilte biler fra de forskjellige selgerene.😕
  12. Jeg har bestilt bilen M50 med alt utstyr som gikk an å hukke av for unntatt seteventilasjon og bremser med rød kaliper (har valgt Potimaoblå, så da synes jeg de blå M-sportbremsene var passende). Kom da på ca 755.000,- minus rabatter. Jeg ga beskjed om at jeg ville ha beskjed om det var noen endringer, men har ikke fått noe melding om bortfall av utstyr. Jeg bestilte midt i august, og levering ble antydet august neste år. I utgangspunktet tenker jeg at skulle de begynne å ribbe bilen for utstyr vil jeg ikke ha den, da får de enten vente med leveranse til de kan levere det jeg har bestilt, hvis ikke vil jeg vudere avbestilling. Har lite lyst til å få rabatter pga bortfall av utstyr jeg har ønsket å krysset av for, da vil jeg helt sikkert ergre meg over det så lenge jeg har den. Skulle jo tro denne chipmangelen må ta slutt på et tidspunkt også.
  13. Hei, noen som vet om I4 kan brukes som batteribank? Jeg vurderer å innstallere solcelleanlegg på hustaket, og lurte da på om I4 kan brukes som batteribank? Man kan jo selvfølgelig sende strøm til bilen, men kan man sende strøm ut fra bilen? Har hørt at Tesla og Hyundai kan gjøre det uten å ha sjekket det nærmere. Det selges jo egne batteribanker for solcelleanlegg, men det er for dyrt pr nå.
  14. Artikkelen er fra august, så hvis det stemmer er vi vel berget vi som har bestilt M50. De blir vel ikke satt i produksjon før godt uti 2022.
  15. Snakket med selger på Bavaria på fredag, og da spurte jeg om chipmangel ville bli et problem for diverse utstyr. Han svarte at visse modeller var prioritert bla I4 M50. Men om det er tilfellet kan man jo lure på, selgere er selgere 😎 Jeg ba om at hvis det ble noen endringer ville jeg ha beskjed. Jeg har bla bestilt e-sim og elektriske seter.
×
×
  • Create New...