E39 M5 Skrevet Januar 9, 2017 Share Skrevet Januar 9, 2017 Hei, har en 2011 f11 med adaptive xenon lys. Ser at det kun er lys i den ytterste reflektoren selv ved langlys. Er der mulig å sette inn en lyspære for å bruke til langlys der det i dag ikke er lys? Koble opp med rele som ekstralys liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gnaffert Skrevet Januar 16, 2017 Share Skrevet Januar 16, 2017 (endret) F10/F11 med xenon bruker bi-xenon-pærer, dvs. at den samme pæren fungerer som både nær- og fjernlys, litt som en vanlig H4 halogenpære. Den billigste måten å få litt mer lys i nær-/fjernlys på er å bytte til bedre lyspærer enn de originale, f.eks. Philips X-tremeVision eller Philips WhiteVision. Xenonpærer vil svekkes over tid, og når det har gått så langt at fargen har blitt lilla-aktig er det på høy tide å bytte. De innerste reflektorene i frontlyktene er "kurvelys" (cornering lights), som tenner og slukker avhengig av rattvinkelen (lysbryter må stå i posisjon A). De brukes bare for å lyse inn i kurver. Dette er vanlige H7 halogenpærer. Det er kanskje mulig å koble disse om til å lyse som ekstra langlyspærer (?), uten at jeg kan si noe mer om det. Ønsker du et hvitere lys i disse, for å bedre stå i stil til hovedlysene, så kan du f.eks. bytte ut pærene til Philips WhiteVision. De vil gi et hvitere lys enn en standard halogenpære. For å få sterkere lys i disse går det an å montere et xenonkit, evt. LED-pærer, uten at jeg helt ser vitsen med det. De tenner/slukker avhengig av rattvinkel, og lyser vanligvis kun i korte perioder. Dette går igjen ut over levetiden på lyspærene. Ønsker du bedre langlys så tror jeg ekstralys, f.eks. led-bar e.l., er veien å gå. Om du leter på nettet så finner du et hav av forskjellige typer ekstralys. Har sett noen montert på innsiden av nyre-grillen, og da synes de ikke så godt fra utsiden. På min forrige bil hadde jeg Hella Luminator m/xenon, og jeg var veldig fornøyde med dem. Hadde det vært i dag ville jeg nok gått for LED i stedet for. Lykke til! Endret Januar 16, 2017 av Gnaffert Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 17, 2017 Share Skrevet Januar 17, 2017 I forhold til kommentaren over; det er ikke mulig å koble de innerste lampene til å lyse med fjernlysene. De fungerer kun som retningslys. I forhold til trådstarters spørsmål; det er ikke mulig å sette inn en ekstra pære som fjernlys heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå