Gå til innhold

Uling fra turbo F11

Steffeneng
 Share

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd her følgende:

"Bilen vår måtte også bytte turbo etter ca. 84 000 km pga. uling, men har så smått begynne å ule igjen nå som den har gått 92 000 km (kanskje det er slik disse skal være?) "

Jeg har registrert at jeg hører svak uling fra turbo, men trodde det skulle være slik. Er dette en feil?

Lager en ny tråd for ikke å ta over den andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt et verksted om å vurdere den og tatt det opp med selger hvis de påpeker et problem, da det definitivt er snakk om en reklamasjonssak hvis turbo er skadd.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Jeg har kjøpt bilen privat, og den har gått 67.000km og 2011mod. Hvordan er egentlig reklamasjonsretten ved en 6år gammel bil? Har også (som mange andre) store duggproblemer med høyre fremlykt, kan se dråper på innsiden etter vask så tydelig at den lekker.

Er det ikke normalt at man vil høre svak plystring fra turboen ved pådrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt eldre enn 5 år er i utgangspunktet ikke reklamasjon/garanti.

Spørsmålet er om ulingen har kommet eller blitt værre den siste tiden? I så fall tyder det på fremtidig turbobytte.

Noen bilen skal ule i turboen, slik som en Hiace jeg hadde. Min eneste f11 erfaring er faktisk å prøvekjørt en m550xd, der var alle 3 turboene lydløse, så jeg vet ikke om 520d som jeg regner med du har skal ule eller ikke.

En kollega hsdde uling på sin f11 og bavaria var klar i sin dom: her trengs det ny turbo. Han fikk det imidlertid dekket på garanti på.4 år gammel bil. Virker som ulingen er mer utbredt på f1x enn på e6x bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evopower her må jeg nok si deg imot. Det er korrekt at det ikke er noe garanti mot fabrikant. Da de opperer med 5 år eller 200 000km på biler registert etter 1.1.2011.

I følge kjøpslovens §32 er det to års reklamasjonsrett, mellom forbrukere. Forutsatt at han gir selger beskjed innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget feilen.

I følge forbrukerkjøpsloven er det fem års reklamasjonsrett, men denne gjelder ikke siden bilen ikke er kjøpt av en forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse rettigheter har man også privat, den er "solgt som den står", men er også et forbehold om at "det ikke foreligger kjente feil eller mangler". Bilen er tross alt kjøp for en del penger og skulle være 100% i orden. Den eneste feilen var dugg i en lykt, dette er skrevet i kontrakt at selger skulle fikse med verksted han kjøpe bilen. Han ringte meg for et par dager siden og sa at de hadde gått konkurs og tok ikke saken. Mente da at det var mitt problem! Noe jeg selvfølgelig ikke godtar.

Dette gjelder:

Dersom kjøperen oppdager feil med gjenstanden etter kjøpet kan han ikke kreve noe av selger, hvis den er solgt som den er. Det samme gjelder dersom det dukker opp skjulte mangler i etterkant av kjøpet. Vi skal imidlertid være raske med å si at dette ikke gjelder uten unntak. I de tilfeller gjenstanden er solgt som den er, følger det av kjøpsloven at tingen likevel kan være mangelfull. Dette gjelder i følgende tilfeller:

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
(c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eivind320x skrev:

Evopower her må jeg nok si deg imot. Det er korrekt at det ikke er noe garanti mot fabrikant. Da de opperer med 5 år eller 200 000km på biler registert etter 1.1.2011.

I følge kjøpslovens §32 er det to års reklamasjonsrett, mellom forbrukere. Forutsatt at han gir selger beskjed innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget feilen.

I følge forbrukerkjøpsloven er det fem års reklamasjonsrett, men denne gjelder ikke siden bilen ikke er kjøpt av en forhandler.

Det er korrekt det du sier, men slik du legger det fram kan det tolkes som at kjøper har 2 års reklamasjonsrett på bilen han kjøper, uansett alder og pris?

Hvis det er slik kan jo jeg reklamere på alle småfeil jeg har på e39'en min til 29k. I 2 år fremover kan jeg kontakte selger og kreve at alle feil jeg finner som "var feil eller begynnede feil da selger eide bilen. Selger burde visst om og informert kjøper om disse feilene" 

Nei....det gjør jeg ikke. Jeg holder meg til 5 år. Alt etter dette må man koste selv. Unntaket er selvsagt om man blir lurt slik jeg ble:

Jeg kjøote en e60 520ia 2004. Bilen var strøken og hyggelig selger. Dagen etterpå jeg kom hjem fikk jeg feilmelding på girkassa. Etter research fant jeg ut det var mechatronic enheten til 30.000kr som måtte byttes. I hanskerommet fant jeg faktisk kvittering fra verksted som var kvittert 6 mnd før jeg kjøpte bilen: " girkasse slurer/lugger. Byttet olje og filter, ble ikke bedre av dette"

Klart bevis på st selger solgte bilen med feil han visste om. I salgskontrakten står det "selger kjenner ikke til feil eller mangler utover det som kjøper har påpekt eller blitt informert om"

Hadde jeg en kjempesak på selger her? Klart det. Men en turbo som begynner å ule etter salg, og selger kanskje ikke har øre nok for å merke at det i det hele tatt ble uling i hans eie. Nei jeg tror det blir påstand mot påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg du siterte til i første innlegget ditt. Bilen min ulte noe voldsomt, altså unormalt mye. BMW tok det på garantien uten å nøle. Den nye turboen uler litt, men veldig svakt. Snakket med tekniker som tok en prøvetur med meg og han fortalte det at det var helt normalt at en turbo begynner å ule litt når den får "satt seg". 

I ditt tilfelle hadde jeg booket en time hos BMW, og ta det eventuelt med selger etter du har fått et svar fra de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig.. får håpe den er i orden;)

Men, bilen er 3 dager gammel i mitt eie, så det er vel ingen tvil om at denne evt feilen fulgte med salget. 

Det står i kontrakten at det ikke er feil med motor eller gir.. regner med man har disse punktene i kontrakten for akkurat slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, BimmerFan! said:

Det er meg du siterte til i første innlegget ditt. Bilen min ulte noe voldsomt, altså unormalt mye. BMW tok det på garantien uten å nøle. Den nye turboen uler litt, men veldig svakt. Snakket med tekniker som tok en prøvetur med meg og han fortalte det at det var helt normalt at en turbo begynner å ule litt når den får "satt seg". 

I ditt tilfelle hadde jeg booket en time hos BMW, og ta det eventuelt med selger etter du har fått et svar fra de. 

Tusen takk BimmerFan :)

det skal jeg, og det er ganske svak lyd -sikkert i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...