Gå til innhold

ABS feil kommer og går, ekkel lyd i bremsene fremme. E46


arviden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en feil med ABS sensor og anispinn på min BMW e46 coupe. I dashbordet kommer og går lysene som det passer, men de er mer tilstede enn ikke tilstede. Ved bremsing kan det høres ut som om at det er Stein i bremseskivene, blir en fæl lyd og bremsene henger seg også av og til opp. Ikke så mye at bilen stopper men de henger såpass at lyden er der. Det kan av og til også komme en slags elektronisk lyd når jeg bremser. Det virker som om at det er høyre fremme som er problemet.. har nettopp hatt bilen på verksted for bremsene bak og det kostet 8000, lite keen på å sende den inn på nytt..  på verkstedet sa de til meg at bremsene fremme var veldig slitt, både klosser og skiver, om det kan ha noen betydning. 

Noen som har vert borti noe lignende før? Er det kun bytte av ABS sensor som må til eller er det noe mer som er galt? Har hatt ABS sensorfeil før og da har ikke denne lyden oppstått, riktignok var det bak den gangen om det skal ha noen betydning. Lyden kommer vertfall fremme og innbiller meg da at det er en av sensorene fremme det er noe feil med. Er rimelig dårlig på bil.. Takker for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper bremsene dine er så slitt foran at det går metall mot metall. Dvs at bremsebelegg er borte. Da dem er så slitt kan det også noen ganger løsne små biter av bremsebelegg som kiler seg mellom klosser og bremseskive. Du må nok ta en titt på det. Men jeg tolker deg slik at du ikke skrur selv? Finnes mange "gjør det selv" beskrivelser på nett.

Man må nesten kikke fysisk på dette for å gi et skikkelig svar. Blir gjetting og antagelser ellers. :wink: Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm okei så da må jeg bestille nye bremseskiver og klosser? Jeg skrur ikke selv nei, har minimalt peiling på bil, er fornøyd med megselv etter å ha byttet ett luftfilter.. det er flaut og dyrt at det er slik, men desverre fakta :( har dette med slitte bremser noen sammenheng med abs sensoren å gjøre? Holder til i Florø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du bodd nærmere meg kunne jeg hjulpet til med å se på det. :wink:

Vanskelig å si med ABS sensoren. Jeg hadde fort funnet ut mere ved å koble på diagnose PC på ABS modulen og sett på det. Det kan være sensoren, men det kan like gjerne være ABS ringen i navet som er rustet/møkkete osv. Evt om hjullageret er slitt og slarker en del. Det er nok til at det slår ut feil på ABS systemet. Eller om ABS feilen er uavhengig av slitasje på forhjulene. (kan være sensor bak som har feil)

Den elektriske lyden du hører er nok ABS bremsene (enheten) som slår inn. Det vil du også kjenne på bremsepedalen. ABS enheten slår inn når ABS sensor registrerer låst hjul. Hvis det er vinterføre med snø og is der du kjører vil veldig slitte bremser (metall mot metall) gjøre at det lett låser seg ved bremsing.....har da lett for å "hogge" tak.....selv om bremseeffekten er dårlig.

Utslitte bremseklosser....når bremsebelegget er borte....vil det gi ekstra gnisselyd når du bremser. Det kan også hende du hører gnissing mellom bremseskjoldet og skiven....et blikk skjold som beskytter bremsene på innsiden.

Du kan jo eventuellt se i denne tråden her inne på Bimmers.no om noen som bor i nærheten av deg kan hjelpe med diagnose: 

 

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...