Gå til innhold

Godkjenne S54 i E30.


Kristian 325
 Share

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har en kamerat som sliter litt med å finne dokumenter for å få godkjent S54 motor i E30.

Det er en original BMW E30 M3 1987,som har blitt ombygget med S54 av et verksted for han som eide bilen før kameraten min,så bilen er allerede ferdig bygget.

Men det enste kameraten min har av dokumentasjon er dokumentasjon på motor og Hartge effekt papirer,han har ikke dokumentasjon på bremser og understell.

Så det er der han står litt fast.Han vil ha alt av papirer klart før han sender inn søknad for ombygging.

 

Er det noen her som har den dokumentasjonen han trenger?For eksempel på understell og bremser fra Z3M?

Det greieste hadde jo vært å komme i kontakt med noen som har godkjent S54 i E30 mange ganger:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M teknikk på karmøy driver med godkjenning av s54.

Utfordringen er at s54 som eurospec (343hk) har mer effekt enn hartgepapirene (330hk). Heldigvis har us-versjonen av z4mcoupe (tror det er z4, eller så er det z3) 325hk og motorstyring inkludert katalysator må komme fra en slik bil ved visning.

Bremser og understell skal være godt nok med rett antall stabstag og størrelse på bremser. Altså, man trenger ikke papirer på det.

Det beste er så ta kontakt med biltilsynet og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-teknikk-katten ha vel komme ut av sekken og landa på magen med eit brak. Ikkje akkurat kvalitetsarbeid av bilane so kjem derifrå, so hadde eg vore deg hadde eg holdt meg vekke frå dei og heller prøvd å starta ein dialog med biltilsynet utan å informera om at bilen allerede e ombygd. Dei vil fortella kameraten din kva slags størrelse på bremsa osv so ska til for å få bilen godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M teknikk har ikke så godt rykte på seg, men så lenge det kun er snakk om papirarbeid, så kan han sikkert hjelpe mer enn han ødelegger. Litt av utfordringen med bt er at det er forskjellig praksis fra stasjon til stasjon og fra saksbehandler til saksbehandler. Derfor er det greit å bruke de samme folkene på identiske modifiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen:)Da ble vi litt mer klokere på hvordan veien videre blir:)Det blir til at han oppretter en dialog med biltilsynet i Kristiansand først og deretter sender inn en søknad for ombygging.

Han har 360mm big brakekit og kraftige stabstag både foran og bak på M3en,så det bør gå greit igjennom.

Litt verre med eksosen det er 3"hele veien bak fra grenrørene:))Styreenheten er fra samme bil som motoren kommer ifra,E46 M3.

Men han får bare vente å se hva biltilsynet sier om hva som trengs for å godkjenne.

 

Han kameraten min har vært i kontakt med M teknikk,men det var ikke så mye svar å få der annet enn at de tar jobben for 30K..

Han har lyst til å gjøre det selv for å få erfaring med slikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...