Evopower Skrevet August 11, 2017 Skrevet August 11, 2017 Hvilken olje kjører du? Jeg kan mest sannsynlig berolige deg med at det er "bare" er løfterne som er problemet her. Jeg fikk samme tikkelyd på min m54 etter høyt turtall. Hadde da 0w40 olje på. Byttet til 5w40 og problemet forsvant. Ren olje og rett viskositet er viktig for at de hydraulisle løfterne skal holde på trykket. Ved høyt turtall, slik som hos deg, har nok dette forårsaket en slags "punktering" i løfterne. Selve motoren tåler nok 8-9000 omdreininger i så kort periode. Må huske på at s50 m3 motoren har sitt utspring fra m50 blokka og den ligger fint på 8000 omdreininger med chip og økt turtallsperre. S54 som jeg har selv, er en litt annen motor, men der ligger jeg ofte på turtallsperra på 8500 o/min på løp. Har ikke hatt et feilslag enda. Men det skal sies den motoren går på 10w60 olje. Jeg ville prøve 10w40 helysntetisk olje med nytt filter og gi det et nytt forsøk bedrer det seg ikke, er nye løftere løsningen.
Nyheim Skrevet August 11, 2017 Forfatter Skrevet August 11, 2017 9 timer siden, Evopower skrev: M50 har vel hydruliske ventilløftere, altså kan ikke vippearmer knekke? Men at løfterne kan gi seg og forårsake tikking er et kjent problem. Har knekt 2 løftere på en m30 motor, men bank i bordet aldri før eller senere! 9 timer siden, Evopower skrev: Hvilken olje kjører du? Jeg kan mest sannsynlig berolige deg med at det er "bare" er løfterne som er problemet her. Jeg fikk samme tikkelyd på min m54 etter høyt turtall. Hadde da 0w40 olje på. Byttet til 5w40 og problemet forsvant. Ren olje og rett viskositet er viktig for at de hydraulisle løfterne skal holde på trykket. Ved høyt turtall, slik som hos deg, har nok dette forårsaket en slags "punktering" i løfterne. Selve motoren tåler nok 8-9000 omdreininger i så kort periode. Må huske på at s50 m3 motoren har sitt utspring fra m50 blokka og den ligger fint på 8000 omdreininger med chip og økt turtallsperre. S54 som jeg har selv, er en litt annen motor, men der ligger jeg ofte på turtallsperra på 8500 o/min på løp. Har ikke hatt et feilslag enda. Men det skal sies den motoren går på 10w60 olje. Jeg ville prøve 10w40 helysntetisk olje med nytt filter og gi det et nytt forsøk bedrer det seg ikke, er nye løftere løsningen. Takk for innspill Er allerede nevnt at det ikke er vippearmer på M50, så de kan ikke knekke. Står også i OP at jeg kjører 5W-40 Mobil1 olje som ble bytta for 500 km siden. Det blir litt feil å sammenligne S50 og M50, selv om det er samme motordesign. S50 har andre ventilfjærer som er kraftigere enn de mer enkle fjærene på en M50B25 med vanos. Altså, S50 er bygget for å tåle slik turtall, det er ikke M50. Jeg har vanskelig for å tro at ventiler er bøyd, slik som han over meg postet et bilde av. Men når det skjedde med han, så kan det like greit ha skjedd med meg. Det jeg lurer litt på er om han fikk noe mer motortrøbbel enn det jeg fikk. Ser for meg at bøyde ventilstenger vil forårsake at motor høres og kjennes ut som et trøskeverk. Min går helt pent, forutenom den tikkelyden.
Evopower Skrevet August 11, 2017 Skrevet August 11, 2017 Hadde du bøyd ventiler så hadde du mistet kompresjon, og det virker ikke slik på det du beskriver. Sammenligningen med s50 går på blokka, at m50 også sikkert har tålt det turtallet kortvarig toppen på s50 og m50 er totalt forskjellige. Jeg vil tro det er løfterne som har fått seg en smell. Men det er en billig sak å skifte ut med mobil 5w40 høres det ut som det ikke er olja det er noe feil med, men en 10w40 kunne med fordel ha blitt prøvd ut før du feilsøker videre.
Nyheim Skrevet August 12, 2017 Forfatter Skrevet August 12, 2017 (endret) 7 timer siden, Evopower skrev: Hadde du bøyd ventiler så hadde du mistet kompresjon, og det virker ikke slik på det du beskriver. Sammenligningen med s50 går på blokka, at m50 også sikkert har tålt det turtallet kortvarig toppen på s50 og m50 er totalt forskjellige. Jeg vil tro det er løfterne som har fått seg en smell. Men det er en billig sak å skifte ut med mobil 5w40 høres det ut som det ikke er olja det er noe feil med, men en 10w40 kunne med fordel ha blitt prøvd ut før du feilsøker videre. Blokka er nok ikke noe galt med, nei Men grunnet ventilfjærene til M50 så tåler den mindre turtall en S50. Altså lettere å få ventilflyt på M50. Er enig med deg at det neppe er ventilene. Skal ta kompresjonstest i morgen, så får vi se hva resultatet blir Er nok ikke oljen, og blir nok ikke bedre med 10w40. Både 5W-40 og 10W-40 har samme viskositet når oljen er varm, og tikkelyden er der når motor er både varm og kald. Noen som vet om man må av med hele toppen for å inspisere ventilstenger, eller klarer man å se nok av de at man klarer å se om de er bøyd eller ikke med bare toppdekselet av? Endret August 12, 2017 av Nyheim
Nyheim Skrevet August 12, 2017 Forfatter Skrevet August 12, 2017 (endret) Har forresten undersøkt på pris for løftere. Og for 24 stk er det dyrt for å si det sånn. Har noen en metode for å finne ut hvilke av de 24 løfterne som er dårlig, og hvilke som er ok? Det man kan gjøre er å kjøpe f.eks 5 stk, også skifte den/de som er dårlig. Blir enten å gjøre det slikt, eller så må jeg finne en M50 delemotor å hente løftere fra den. Evt. hvis noen kunne linket til en nettside hvor de ikke koster gull. De billigste på ebay ligger for 500-800 kr. Men spørsmålet er om det er kvalitet?http://www.ebay.com/itm/92-97-24-Valve-Hydraulic-Lifters-BMW-320i-325i-520i-525i-2-0L-2-5L-DOHC-L6-M50-/161027378731?hash=item257dface2b:g:o0MAAOSwY45UOF4g&vxp=mtr Endret August 12, 2017 av Nyheim
Evopower Skrevet August 12, 2017 Skrevet August 12, 2017 Står en m50b25 på finn til 6000 kr. Mindre arbeid å bare bytte hele da?
Nyheim Skrevet August 12, 2017 Forfatter Skrevet August 12, 2017 6 timer siden, Evopower skrev: Står en m50b25 på finn til 6000 kr. Mindre arbeid å bare bytte hele da? Det er også en mulighet ja.
JTS77 Skrevet August 13, 2017 Skrevet August 13, 2017 Sjekk også at registeret ikke har hoppa en tann..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå