Kneth Skrevet Oktober 26, 2017 Share Skrevet Oktober 26, 2017 (endret) Hei ! Dette har sikkert være spurt 1000 ganger men klarer ikke å finne noe. Har nettopp hentet meg en E46 med M54B22 motor i. Bruker den nå uten lmm å den går som bare juling. Noe høyt drivstoff forbruk men... Lmm ska vistnokk være ny ifølge forige eier, men. Med en gang jeg setter i kontakten kommer motorlampa på, og bilen begynner å gå ujamt. Rister og går generelt ikke slik en 6,er skal. Med en gang jeg tar den ut igjenn så roer den seg ned og går slik den burde gå. Er det lmm så er dårlig eller igjenn eller tyder det på amdre ting ? Kan legge til at innsugsgummien skal være ny og det er nye plugger. Endret Oktober 26, 2017 av Zombisakteng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet Oktober 26, 2017 Share Skrevet Oktober 26, 2017 Hei. Den letteste måten å finne feilen på,er å ta en diagnose av din E46:)Da får man som oftest nøyaktig svar på hva som er årsaken til feilen med engang.Jeg ville ha begynt med det. Ellers,siden motoren går renere og bedre når LMM er koblet ut,så tipper jeg det er lambdasonden som er årsaken til feilen.LMM og lambdsonden kommuniserer med hverandre,hvis en av dem ikke fungerer så vil motoren gå dårligere/ujevnt.Pluss at du sier at LMM er ny ifølge tidligere eier. Når både LMM og lambda er koblet ut/ikke fungerer så kjører motoren på en innstillinger som er satt av BMW,derfor har du et høyere bensin forbruk nå enn normalt:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 26, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2017 Har bestilt for og lese ut feilkoder så skal sjekke de. Tenkte bare jeg skulle høre om noen hadde vært borti noe lignende. Men det hørte logisk ut da, var klar over at den gikk på standar map om lmm ikke fungerte. Men ikke at lmm og lamba samarbeidet. Lærer stadig noe nytt. Og lmm ser eske ny ut, har prøvd og rense den også uten noen forskjell. Prøvde på nytt idag og koble till lmm, gikk pent på tomgang i ca 5 min også begynner den og gå ujevnt. Virker nesten som den ikke går på alle 6, evt feiltenner ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel325Ci Skrevet Oktober 27, 2017 Share Skrevet Oktober 27, 2017 (endret) Finn ut om han kjøpte ny LMM på ebay. Da kan du bare kaste den i søpla. Den vil aldri fungere som den skal... http://www.maf-shop.com/ Her er de beste priser jeg har funnet på originale LMM. Har handlet flere ganger der til forskjellige biler. Eller følg med på den tråden her. Det dukker sikkert opp en lmm til M54b22 ganske snart Endret Oktober 27, 2017 av Daniel325Ci Dårlig hukommelse osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel325Ci Skrevet Oktober 27, 2017 Share Skrevet Oktober 27, 2017 Tror ikke lmm og lambda samarbeider eller komunisere med hverandre direkte, for å flisespikke litt. Tror at det er sensorer som kun gir info til styreenheten, som igjen handler ut i fra signal. Berre koselig å bli kjølhalt om eg tar feil.. Då har eg og lært noko nytt.. Blandt anna å passe kjeften min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 27, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2017 (endret) Hehe, ja har sett lest i den tråden. Eneste jeg oppnådde med det var at jeg fikk lyst og bytte til B30 Noen som har errfaring med og bestille fra Autodoc ? Finner Bocsh Lambasonde der til runt 600 kr. Får feilsøket etter helgen tror jeg, så da blir det bare og bestille. Edit : korrekt meg om jeg tar feil, men trenger jeg to Lamba sensorer om det skulle vise seg og være det ? Prøver og finne tegning på Koed, men av en eller annen grunn greier jeg ikke og finne den der. Edit2 : Kan det være vakuum feil ? Det har vært byttet toppdekselpakning på bilen, og la merke til nå at den tynne slangen fra luftpumpa driver og dingler neppå manifoiln... Endret Oktober 27, 2017 av Zombisakteng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 27, 2017 Share Skrevet Oktober 27, 2017 (endret) 2 timer siden, Zombisakteng skrev: Hehe, ja har sett lest i den tråden. Eneste jeg oppnådde med det var at jeg fikk lyst og bytte til B30 Noen som har errfaring med og bestille fra Autodoc ? Finner Bocsh Lambasonde der til runt 600 kr. Får feilsøket etter helgen tror jeg, så da blir det bare og bestille. Edit : korrekt meg om jeg tar feil, men trenger jeg to Lamba sensorer om det skulle vise seg og være det ? Prøver og finne tegning på Koed, men av en eller annen grunn greier jeg ikke og finne den der. Edit2 : Kan det være vakuum feil ? Det har vært byttet toppdekselpakning på bilen, og la merke til nå at den tynne slangen fra luftpumpa driver og dingler neppå manifoiln... Du må gå på kategorien motor, og deretter eksosmanifold. Da vil du finne lambda sensorer til din bil. Ligger helt nederst på siden: https://koed.no/no-no/catalog/group/47637/11?steering=L&transmission=N&productiondate=20030500 Endret Oktober 27, 2017 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 27, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2017 (endret) takker ! Men er rimelig sikker på at det er vakuumfeil nå. Som sakt så fant jeg en slange som var av ifra vakuum pumpe på eksos siden. Denne har jeg nå koblet ihop så den går till innsugsbelgen og motoren går nå som den skal på tomgang med LMM å Lamba tilkoblet virker det som. (Skal kjøre en tur) Men som dere ser her på tegningen jeg fant på koed :https://koed.no/no-no/catalog/diagram/11_2203/1/47667?steering=L&transmission=N&productiondate=20011000 så ser det ut som den lille slangen som går langs eksosiden (denne som var løs) skal inn på en ventil på baksiden av motoren(?) Jeg har nå koblet den direkte til innsug og virker som probleme ble borte... noen som har en forklaring ? Edit: bilen går rene på tomgang, men syns den går lavere en den burde. Man merker et vesentlig drop i RPM når jeg plugger i LMM, den går dårlig åg me LMM iplugget. Endret Oktober 27, 2017 av Zombisakteng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 27, 2017 Share Skrevet Oktober 27, 2017 Sjekk også den blendepluggen som er nr9 på den linken du la ut nå. Den har lett for og bli morken/dårlig på disse motorene med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 27, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2017 (endret) Takker for tips ! Sitter alt dette bakom motoren ? Edit : Har fått lest ut feilkoder i kveld, og er lamba på bank 1 som er gåen, så er bare og bestille ny så er det god ! Takker for hjelp Endret Oktober 27, 2017 av Zombisakteng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 28, 2017 Share Skrevet Oktober 28, 2017 (endret) Ja den blendepluggen sitter hvertfall bakpå innsuget, mot torpedovegg Endret Oktober 28, 2017 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 29, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2017 Fant begge og fikk sjekka di, blendepluggen var fin. Men slangen var hoppet av Var et lite H**** og komme til de der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 30, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2017 Har byttet lamba og eneste forskjellen er at nå får jeg kun opp sjekk engine light når bilen går på tomgang. Vis jeg sletter feilkodene så er de borte så lenge bilen ikke står og går på tomgang i 5-10 min. Leste ut feilkoder i kveld: P0171, P1083, P1085 + misfire på 5 av 6 sylindre. Jeg tenker vacuum lekasje ? Om jeg sletter kodene mens den står og går på tomgang så går den tilbake til og få fint på tomgang i 5-10 min også er det samme igjenn. Også har jeg tydligvis noe som heter secundary air pump, dette har jeg ikke vært borti før på de andre bmwene jeg har hatt. Noen som kan forklare hva dette er ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel325Ci Skrevet Oktober 30, 2017 Share Skrevet Oktober 30, 2017 1 hour ago, Zombisakteng said: Også har jeg tydligvis noe som heter secundary air pump, dette har jeg ikke vært borti før på de andre bmwene jeg har hatt. Noen som kan forklare hva dette er ? Les den siden jeg linket til lenger oppe. Der står det endel forklaringer om secondary air pump. Det er stortsett kun på amerikanske biler såvidt jeg vet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 31, 2017 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2017 (endret) Hvorfor i alle dager har jeg denne da skal tru ? Er tyskimportert bil men. Edit: Ser en del Eurospec biler også fikk det ettervært. Endret Oktober 31, 2017 av Zombisakteng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå