Gå til innhold

M54b30 kaldstart problem


bmw1969
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en e46 med 330i motor. Har problem med kaldstart. Lang krank tid, starter men fusker og spytter, turteller hopper opp og ned når den kjøres på starter, lampa til antiskrens lyser også. Med en gang den er varmkjørt blir alt greit, og bilen starter lett resten av dagen.  Fikk feilkode på veivsensor, men har prøvd å bytte til en uoriginal pluss en brukt original, men samme problemet. Jo kaldere jo værre er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at verdiene fra kamaksel/Veivsensorer ikke blir tatt i betraktning av DME de første sekundene etter start? Bruker default verdier først? Hvis det var feil med dem, skulle det vel merkes etter at motoren hadde blitt varm også? Du sier den går helt fint da og resten av dagen. Bensintrykk/Levering er vel utelukket pga det. Hva med fukt/kondens en eller annen plass på elektisk komponent eller i bensintilførsel som svinner hen pga temp etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, xracer skrev:

Ja, sant det, la merke til at starteren glippet/ikke slo inn av og til også...

Ja det føles som den tenner på feil plass, derfor starter stopper tror jeg. Typiske symptom som når rotor/fordeler ble satt på feil punkt i gamle dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, xracer skrev:

Du får lese deg opp på dette eller skru deg fram til feilen :-) og fint om du skriver noen ord om hva problemet var.

Good løkk! :wink:

Hei skifta kam sensor på innsug, d sto en billig sensor der...........har med ny sensor tatt et par kaldstarter uten det minste problem:):) Så d er tydelig at diagnosen tok feil på veiv og kam sensor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2017 at 3:05 PM, bmw1969 said:

Hei skifta kam sensor på innsug, d sto en billig sensor der...........har med ny sensor tatt et par kaldstarter uten det minste problem:):) Så d er tydelig at diagnosen tok feil på veiv og kam sensor:)

Ok, da vet man det 😉...synd en original kamsensor koster skjorta kontra en uoriginal, men sånn er det...fant noe om at gangen i sjekken av crank og cam sensorene, er at først blir cranksensoren sjekket for rpm signal og hvis det feiler bruker dme kamsensor signalet som backup for å godkjenne start. hvis signalet ikke er ok, vil fuelpumpe rele miste signal etter ca. 3 sek. For å teste cranksensoren uten motor igang, kan man måle med multimeter på 2 av pinnene (ikke signal pinnen) og skal da ved ca. 20 grader måle rundt 600 ohm. Hvis varmer opp sensoren, vil motstand øke til kanskje 900 ohm og stoppe der selv om temp økes ytterligere, men hvis motstand øker ytterligere og til slutt gir uendelig motstand, betyr det at sensoren er defekt.  

Endret av xracer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...