slammed_redneck Skrevet Januar 1, 2018 Share Skrevet Januar 1, 2018 Hei. Har en bmw e61525 bensin som har hatt problemer med automatkassen over lengre tid. Utsyrt med zf6hp19 automatkasse.Bilen har gått rundt 200000 km nå Går i "limp home mode" låser seg i 3 gir.Dette skjer helt plutselig.Har hatt bilen på verksted.Feilkode 4FB0 og 4FB1 var det som dukket opp på kassen da. Bunnpanne ble avmontert å det var litt spon i bunnpanna.Den ble rengjort enn så lenge men mistanke om defekt gearkasse. Det ble belastningstestet strøm og jording til mechatronic enheten i kassen sammen med canbus spenning. Fant ingenting galt der.Kontakt innpå kassen var også ren å fin uten irr på kontakter. Blir hatt på ny olje uten at kassen ble noe bedre. Bilen ender til slutt opp på sulland hos bmw merkeforhandler. Blir montert ny gearkasse og programmert opp igjen der. Bilen går en 1000km så går den i nødmodus igjen.Låser seg i 3 gir å feilmelding. Leser ut feil koder på bilen på nytt.Feilkode 4FB7 Internal fault (eeprom writing) og P1798 Internal transmission control module writing error EEprom. SÅ nå står jeg med en bil har splitt ny zf kasse som er helt ubrukelig å kjøre med. Sulland har gitt opp bilen å finner ikke ut av det. Har noen vært borti noe slikt før? Er det snakk om programmering feil fra bmw sin side her eller er det noe som knekker hjernen i gearkassen? Alle råd tas imot med stor takk. Mvh Kenneth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 2, 2018 Share Skrevet Januar 2, 2018 Ble egs også skiftet? Det høres litt ut som at egs ikke har fått skrevet rett verdier til seg eller at det ble avbrutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Januar 2, 2018 Share Skrevet Januar 2, 2018 (endret) Hvis EGS ikke hadde fått rette verdier eller noe avbrudd i prog. så ville man vel ikke kunne kjørt 1000km før den der feilen kom igjen...Dette lukter litt av at EGS må byttes som nevnt over, hvis det ikke ble gjort. Det er vel det første. Men klart krøll med BUS/signalkabling/kontakter etc. er jo en sak man får håpe det ikke er. Mye elektronikk som kan gi overføringsfeil ved tempforandringer, fukt etc. Hvis det ikke ble prøvd ny EGS modul før bytte, er det litt "dumt" da det er billigste ruta. Endret Januar 2, 2018 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slammed_redneck Skrevet Januar 5, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2018 Hei. Når dere skriver EGS så mener dere modulen i gearkassen eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slammed_redneck Skrevet Januar 5, 2018 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2018 Eller er dette en separat modul som sitter en annen plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond H. Olsen Skrevet Januar 5, 2018 Share Skrevet Januar 5, 2018 EGS er styreenheten(ECU) til girkassen. Ligger vel sammen med motorstyringen(DME/DDE) en plass. På E39 så ligger de i en lukket boks under høyre kupèfilterhus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet Januar 5, 2018 Share Skrevet Januar 5, 2018 (endret) Sikkert noen her inne som har hatt oppe en slik automatkasse og vet om Mechatronic enheten inneholder noe annet enn kraftelektronikk for styring av solenoidene. Hvis det kun er kraftelektronikk, så er det vel fare for at det er EGS'en. Kodene sier bla. EEPROM og det er det vel neppe i girkassen. Bytte EGS er vel ikke bare bare det heller pga at ting der må samsvare med bla EWS og muligens annet så det må ihvertfall omprogrammering av diverse til. Men tror iallfall du kan få tak i en rimelig på Ebay eller evt. komplett sett av det som trengs. Kan også få elektronikkrep firma til å sjekke modulen du har for evt. loddinger som er dårlige. Hvis modulen sitter som på e39, kan du jo først prøve å ta den ut og re-sette den i sokkelen og sjekke plugger. Husk å kople av batteri først da. Men verksted vet jo som regel hva de gjør og lurer derfor på hvorfor de ikke har gått igjennom EGS opplegget før de gikk på girkassen. Annet navn på EGS er vel TCU/TCM Transmission Control Unit/Module. Bestiller du brukt, vær ekstra nøye med at partnummer og andre data er eksakt som på den du allerede har, Tror også jeg har sett moduler som de har fjernet sjekken mot EWS og da slipper du den programmeringsjobben, evt. å bytte EWS også. Uansett, dette er bare noen tips du kan se på hvis du skal forske videre. Endret Januar 5, 2018 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå