Gå til innhold

LØST! BMW E39 Alarm / EWS


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Har et merkelig og ikke minst interessant problem med min E39 i det siste. Hvis jeg låser bilen med nøkkelen og da automatisk alarmen aktiveres så utløses alarmen når bilen åpnes igjen etter at hovedmodul har gått i hvile. Hvis jeg kun åpner baggasjelokk så utløses ikke alarmen, kun når jeg åpner bilen som vanlig. Hvis jeg låser bilen med nøkkelen i nøkkelhull på døren og åpner den der igjen så utløses ikke alarmen, dette fordi alarmen kun aktiveres med fjernnøkkel. Jeg kan starte bilen helt fin og alarmen gir seg etter ca 20 sekund. 

Nå har jeg lest manualen til alarmsystemet til E39 opp og ned (EWS II opp til og med prod. 03/1997 etter det kom EWS III 3.2). Det er naturlig mange komponenter i bildet så jeg har begynt med de enkleste.

1) I INPA har jeg sjekket at alle brytere til dører, panser og baggasje fungerer og gir signaler som de skal. 

2) Jeg får ikke kontakt med EWS modul i INPA, får bare feilmelding. 

3) En feilkode i IKE (00008D)?

4) Kontinuerlig feilkode på LCM uten at noe faktisk ikke fungerer. Skal sjekke den idag men den ser fin ut visuelt (vet de pleier å grille seg selv)

5) Hvilespenning på hovedbatteri er 12.6VDC så batteriet er nytt og i bra stand. 

 

Dette er feilkoder som kanskje kan stamme fra når jeg lader bilen i ny og ne, føler at E39 er litt sårbar for billadere av en eller annen grunn, følsom elektronikk uten at jeg kan helt sikkert si det er det. I INPA har jeg undersøkt en og en modul uten å finne feil. Så jeg står i grunnen igjen med alarmsirene og dens batteri som jeg mener er i hjulbrøn bak på høyre side på E39 som E38. 

 

Noen andre som kanskje har innspill? 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du burde kontakte bmw. å høre hva de fåreslår. tipper kansje dårlig signal fra brikka i nøkelen eller kansje motakeren i døra??. EWS 2-3,2 er sykt vansklig å jobbe rundt. eventuelt kan du jo kjøpe et nytt komplett EWS kitt til bmw fra ebay. bare pass på så det er samme som du har altså er det EWS2 må du ha det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fun1996 skrev:

tror du burde kontakte bmw. å høre hva de fåreslår. tipper kansje dårlig signal fra brikka i nøkelen eller kansje motakeren i døra??. EWS 2-3,2 er sykt vansklig å jobbe rundt. eventuelt kan du jo kjøpe et nytt komplett EWS kitt til bmw fra ebay. bare pass på så det er samme som du har altså er det EWS2 må du ha det samme.

Takk for tips, det er last resort, snakke med BMW. Hvis jeg ikke får noe til. Men tviler på de finner ut av det raskt og suger da fort like mye timer som en helt flunka ny modul koster. Skal lese ut modulene og se om de trenger bare å recodes. Skal når jeg får tid sjekke spenningen på batteriet til selve alarmsirenen. Uansett, meget merkelig problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja problemet er rart men det å ta en tlf til bmw å høre med gutta på verkstede, om de har hørt om en sånn feil er gratis, så gjør det! men ikke finn på å levere bilen din der. da blir man jo ranet på det gråveste :P du får ha lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du ikke får kontakt med EWS med INPA ville jeg konkludert med at EWS er defeekt. Men det er en felle å gå i her....hvis bilen din er utstyrt med både OBD kontakt inni bilen (16 pin) og en rund 20 pin kontakt i motor rommet, må du bruke 20 pin for å få kontakt med EWS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest start innlegget ditt en gang til lurer jeg på....hvilket diagnose system har du brukt? For det du oppgir som feilkode er i grunn ingen kode. Og hva slags feilmelding har du på LCM?

Det ser ut som du har brukt et diagnose system som ikke klarer å lese bilen din. F eks et OBD2 system. For 528i er ikke OBD2 kompatibel. Og da får du ikke kontakt med noe som helst i bilen med et rent OBD2 system.

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrBrum skrev:

Etter å ha lest start innlegget ditt en gang til lurer jeg på....hvilket diagnose system har du brukt? For det du oppgir som feilkode er i grunn ingen kode. Og hva slags feilmelding har du på LCM?

Det ser ut som du har brukt et diagnose system som ikke klarer å lese bilen din. F eks et OBD2 system. For 528i er ikke OBD2 kompatibel. Og da får du ikke kontakt med noe som helst i bilen med et rent OBD2 system.

Er BMW sitt eget, derfor det er så sykt rart. ISTA-D/Ediabas/Rheingold samt INPA på enkeltmoduler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrBrum skrev:

Sjekk jordingspunkter rundt omkring. Kan være irr innvendig i ledninger som du ikke ser også....

Enig i den, men da blir det sykt mye å se på fordi det er zillion jordingspunkter. Tar litt og litt. Skal se på koblingspunkter på modul, har sett de blir grønn med tiden pga korrosjon. Jeg tror og lurer på om disse feilene skyldes lading av bil. Har en smart lader som da ikke burde være noe problem, (Defa Smart 8A med temp kompensering). LCM kommer igjen og igjen men ingenting er defekt. Da tipper jeg en fault counter som må nullstilles. ACS og IKE er nye som jeg nullstillte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, quandt1960 skrev:

IMG_1190.jpg.097d15dfef1bd65b0adbb49881432ebe.jpg

Jeg bruker ikke dette programmet selv, men dette ser ut som en oversikt bare på hvilke moduler som har feil. Kan du ikke klikke deg inn på hver av modulene (linjene) for å se detaljert informasjon om feilene som er lagret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrBrum skrev:

Jeg bruker ikke dette programmet selv, men dette ser ut som en oversikt bare på hvilke moduler som har feil. Kan du ikke klikke deg inn på hver av modulene (linjene) for å se detaljert informasjon om feilene som er lagret?

Jo du kan gå på enkeltpunkter, få opp koblingsskjema med forslag til utbedring men på punktet her kommer det ingenting opp fordi feilen ikke ser ut til å være definert. Skal lese ut rådata fra modulen med Ediabas Toolset 32 og se hva som ligger der. Det er mange funksjoner med ediabas men det er litt komplisert og en må være forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilfeldig kom jeg frem til en sannsynlig konklusjon idag. Skulle koble fra batteriet da jeg skulle sjekke hovedledningsstammen til motoren og dens kobling for irr. Når jeg koblet fra batteriet så hørte jeg bare et pip fra alarmsirenen, burde i utgangspunktet hørt flere så antagelig er batteriet i selve alarmsirenen gone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...