olechrd Skrevet Februar 7, 2018 Share Skrevet Februar 7, 2018 Jeg har nettopp tatt inn en M635csi 5/1988. Denne har katalysator, men er ikke registrert i Norge enda. Er det slik at jeg kan fjerne katalysatoren på denne, uten å komme i klammeri ved neste EU-kontroll? Slik jeg leser regelverket skiller ikke regelverket for EU-kontroll på produksjonsår, ei heller på katalysator eller ei. Det er hvorvidt bilen styres av et "avansert system" og CO verdi som er relevant. Har jeg forstått dette riktig? Se under:§ 25-3.Avgasser - krav til bil i bruk 1. Bil i bruk skal være slik vedlikeholdt og justert at følgende krav, som finnes i direktiv 96/96/EF, er tilfredsstilt. a) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren ikke styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:Konsentrasjon av CO ved tomgang skal ikke overskride 3,5 volumprosent. For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde: Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,3% eller etter fabrikantens anvisning. Ved forhøyet tomgang - minst 2.000 o/min - skal konsentrasjonen av CO ikke overskride 0,3 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,2% eller etter fabrikantens anvisning. Lambdaverdien skal ligge innenfor 1 ± 0,03 eller etter fabrikantens anvisning. Kan jeg fjerne katalysatoren? Og bør dette gjøres før jeg viser bilen til vegvesenet i Norge for registreing og vognkort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 8, 2018 Share Skrevet Februar 8, 2018 Slik jeg kjenner biltilsynet så er det som styrer registreringen den europeiske typegodkjenningen til bilen din. Der står det at den har katalysator og er dermed typegodkjent med. Jeg mener du ikke da bare kan fjerne kat. Har fått godkjent en del biler på tilsynet og det som alltid er et viktig dokument er CoC, samsvarserklæringen/typegodkjenningen som følger bilens VIN nummer hos BMW. (eller hvertfall var, en stund siden jeg har gjort det sist) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå