Gå til innhold

Grenrør m20b25


walgoz
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring om m20 motorene med grenrør som selges på ebay av ukjent "merke"? 

Hvordan er passform og kvalitet?

Vil grenrør/headers gå i gjennom pkk, hvis resten av eksosanlegget er originalt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, walgoz skrev:

Er det noen som har erfaring om m20 motorene med grenrør som selges på ebay av ukjent "merke"? 

Hvordan er passform og kvalitet?

Vil grenrør/headers gå i gjennom pkk, hvis resten av eksosanlegget er originalt?

 

Såvidt jeg forstår regelverket så er det ikke noe eksplisitt problem med grenrør ifm pkk. Anlegget må være uten lekkasjer og bestå avgasskrav. Hvis de mistenker uoriginalt anlegg og/eller synes det bråker unormalt mye kan de potensielt velge å ta en støytest, hvor det da må være maks 5dB høyere enn oppgitt lydnivå (fabrikktall). 

Oppsummert kan du i prinsippet ha hva slags eksosanlegg du ønsker så lenge det er tett, består avgasskrav og ikke bråker for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, macrorain skrev:

Såvidt jeg forstår regelverket så er det ikke noe eksplisitt problem med grenrør ifm pkk. Anlegget må være uten lekkasjer og bestå avgasskrav. Hvis de mistenker uoriginalt anlegg og/eller synes det bråker unormalt mye kan de potensielt velge å ta en støytest, hvor det da må være maks 5dB høyere enn oppgitt lydnivå (fabrikktall). 

Oppsummert kan du i prinsippet ha hva slags eksosanlegg du ønsker så lenge det er tett, består avgasskrav og ikke bråker for mye. 

Takk for svar :)

Lydnivået vil vel sannsynligvis øke noe med grenrør?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sondre_h94 skrev:

Sa ikke noe på grenrør på bt da eg var på visning :)

Ta teknik grenrør ble litt tilpassing av xpipe var litt fel vinkel på det men ellers ser det bra ut

Dit høres bra ut :) 

Hvor bestillte du ta teknik grenrør?

Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold?

Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, walgoz skrev:

Takk for svar :)

Lydnivået vil vel sannsynligvis øke noe med grenrør?

 

Nå har jeg aldri montert grenrør på en bil uten samtidig å oppgradere resten av anlegget, men jeg vil i utgangspunktet ikke tro det. Det kan hende lyden endrer karakter, men tviler på at det blir særlig mer lyd så lenge katalysator og dempere/potter osv er intakt. Hvis bilen din har katalysator da, vet ikke når den er produsert?

Uansett ser nå at dette er til en E30, da ville jeg ikke vært spesielt bekymret. For biler produsert før 1992 er det mye enklere krav til disse tingene. Eneste det står i instruksen er "Observer støynivå". Det er ca null risiko for at noen henger seg opp i grenrør på PKK. Selv med fullt effektanlegg skal det nok litt til at de reagerer veldig så lenge det ikke bråker masse. Som bringer meg til en liten digresjon: Nå kjenner jeg ikke denne motoren, men litt usikker på hvor stor effekt du får av grenrør uten å samtidig erstatte resten av anlegget? Hvorfor tenker du ikke å bytte ut resten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, macrorain skrev:

Nå har jeg aldri montert grenrør på en bil uten samtidig å oppgradere resten av anlegget, men jeg vil i utgangspunktet ikke tro det. Det kan hende lyden endrer karakter, men tviler på at det blir særlig mer lyd så lenge katalysator og dempere/potter osv er intakt. Hvis bilen din har katalysator da, vet ikke når den er produsert?

Uansett ser nå at dette er til en E30, da ville jeg ikke vært spesielt bekymret. For biler produsert før 1992 er det mye enklere krav til disse tingene. Eneste det står i instruksen er "Observer støynivå". Det er ca null risiko for at noen henger seg opp i grenrør på PKK. Selv med fullt effektanlegg skal det nok litt til at de reagerer veldig så lenge det ikke bråker masse. Som bringer meg til en liten digresjon: Nå kjenner jeg ikke denne motoren, men litt usikker på hvor stor effekt du får av grenrør uten å samtidig erstatte resten av anlegget? Hvorfor tenker du ikke å bytte ut resten? 

Bilen er produsert 11.86´.

 Er ikke sikker på om det er katalysatorer på den?

Har ikke helt bestemt om jeg skal montere org.manifold eller montere grenrør, er mulig jeg bytter resten også utenom lyddemperen/endestussene om jeg velger grenrør da jeg ønsker og ha original utseende på bilen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, walgoz skrev:

Dit høres bra ut :) 

Hvor bestillte du ta teknik grenrør?

Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold?

Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet?

Kjøpte det av en på forumet for mange år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, walgoz skrev:

Bilen er produsert 11.86´.

 Er ikke sikker på om det er katalysatorer på den?

Har ikke helt bestemt om jeg skal montere org.manifold eller montere grenrør, er mulig jeg bytter resten også utenom lyddemperen/endestussene om jeg velger grenrør da jeg ønsker og ha original utseende på bilen :)

 

Da er det vel trolig ikke katalysator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, walgoz skrev:

Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold?

Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet?

https://www.1aauto.com/content/articles/exhaust-manifolds-vs-headers

 

Nei det kreves ikke tuv og det må ikke skrives i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...