walgoz Skrevet Mars 30, 2018 Share Skrevet Mars 30, 2018 Er det noen som har erfaring om m20 motorene med grenrør som selges på ebay av ukjent "merke"? Hvordan er passform og kvalitet? Vil grenrør/headers gå i gjennom pkk, hvis resten av eksosanlegget er originalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet Mars 31, 2018 Share Skrevet Mars 31, 2018 13 timer siden, walgoz skrev: Er det noen som har erfaring om m20 motorene med grenrør som selges på ebay av ukjent "merke"? Hvordan er passform og kvalitet? Vil grenrør/headers gå i gjennom pkk, hvis resten av eksosanlegget er originalt? Såvidt jeg forstår regelverket så er det ikke noe eksplisitt problem med grenrør ifm pkk. Anlegget må være uten lekkasjer og bestå avgasskrav. Hvis de mistenker uoriginalt anlegg og/eller synes det bråker unormalt mye kan de potensielt velge å ta en støytest, hvor det da må være maks 5dB høyere enn oppgitt lydnivå (fabrikktall). Oppsummert kan du i prinsippet ha hva slags eksosanlegg du ønsker så lenge det er tett, består avgasskrav og ikke bråker for mye. walgoz reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre_h94 Skrevet Mars 31, 2018 Share Skrevet Mars 31, 2018 Sa ikke noe på grenrør på bt da eg var på visning Ta teknik grenrør ble litt tilpassing av xpipe var litt fel vinkel på det men ellers ser det bra ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet Mars 31, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2018 9 timer siden, macrorain skrev: Såvidt jeg forstår regelverket så er det ikke noe eksplisitt problem med grenrør ifm pkk. Anlegget må være uten lekkasjer og bestå avgasskrav. Hvis de mistenker uoriginalt anlegg og/eller synes det bråker unormalt mye kan de potensielt velge å ta en støytest, hvor det da må være maks 5dB høyere enn oppgitt lydnivå (fabrikktall). Oppsummert kan du i prinsippet ha hva slags eksosanlegg du ønsker så lenge det er tett, består avgasskrav og ikke bråker for mye. Takk for svar Lydnivået vil vel sannsynligvis øke noe med grenrør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet Mars 31, 2018 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2018 6 timer siden, sondre_h94 skrev: Sa ikke noe på grenrør på bt da eg var på visning Ta teknik grenrør ble litt tilpassing av xpipe var litt fel vinkel på det men ellers ser det bra ut Dit høres bra ut Hvor bestillte du ta teknik grenrør? Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold? Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet April 1, 2018 Share Skrevet April 1, 2018 7 timer siden, walgoz skrev: Takk for svar Lydnivået vil vel sannsynligvis øke noe med grenrør? Nå har jeg aldri montert grenrør på en bil uten samtidig å oppgradere resten av anlegget, men jeg vil i utgangspunktet ikke tro det. Det kan hende lyden endrer karakter, men tviler på at det blir særlig mer lyd så lenge katalysator og dempere/potter osv er intakt. Hvis bilen din har katalysator da, vet ikke når den er produsert? Uansett ser nå at dette er til en E30, da ville jeg ikke vært spesielt bekymret. For biler produsert før 1992 er det mye enklere krav til disse tingene. Eneste det står i instruksen er "Observer støynivå". Det er ca null risiko for at noen henger seg opp i grenrør på PKK. Selv med fullt effektanlegg skal det nok litt til at de reagerer veldig så lenge det ikke bråker masse. Som bringer meg til en liten digresjon: Nå kjenner jeg ikke denne motoren, men litt usikker på hvor stor effekt du får av grenrør uten å samtidig erstatte resten av anlegget? Hvorfor tenker du ikke å bytte ut resten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 1, 2018 Forfatter Share Skrevet April 1, 2018 2 timer siden, macrorain skrev: Nå har jeg aldri montert grenrør på en bil uten samtidig å oppgradere resten av anlegget, men jeg vil i utgangspunktet ikke tro det. Det kan hende lyden endrer karakter, men tviler på at det blir særlig mer lyd så lenge katalysator og dempere/potter osv er intakt. Hvis bilen din har katalysator da, vet ikke når den er produsert? Uansett ser nå at dette er til en E30, da ville jeg ikke vært spesielt bekymret. For biler produsert før 1992 er det mye enklere krav til disse tingene. Eneste det står i instruksen er "Observer støynivå". Det er ca null risiko for at noen henger seg opp i grenrør på PKK. Selv med fullt effektanlegg skal det nok litt til at de reagerer veldig så lenge det ikke bråker masse. Som bringer meg til en liten digresjon: Nå kjenner jeg ikke denne motoren, men litt usikker på hvor stor effekt du får av grenrør uten å samtidig erstatte resten av anlegget? Hvorfor tenker du ikke å bytte ut resten? Bilen er produsert 11.86´. Er ikke sikker på om det er katalysatorer på den? Har ikke helt bestemt om jeg skal montere org.manifold eller montere grenrør, er mulig jeg bytter resten også utenom lyddemperen/endestussene om jeg velger grenrør da jeg ønsker og ha original utseende på bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre_h94 Skrevet April 1, 2018 Share Skrevet April 1, 2018 12 timer siden, walgoz skrev: Dit høres bra ut Hvor bestillte du ta teknik grenrør? Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold? Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet? Kjøpte det av en på forumet for mange år siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet April 1, 2018 Share Skrevet April 1, 2018 4 timer siden, walgoz skrev: Bilen er produsert 11.86´. Er ikke sikker på om det er katalysatorer på den? Har ikke helt bestemt om jeg skal montere org.manifold eller montere grenrør, er mulig jeg bytter resten også utenom lyddemperen/endestussene om jeg velger grenrør da jeg ønsker og ha original utseende på bilen Da er det vel trolig ikke katalysator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 1, 2018 Forfatter Share Skrevet April 1, 2018 8 timer siden, macrorain skrev: Da er det vel trolig ikke katalysator. Mest sannsynlig ikke ser det ut til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 1, 2018 Forfatter Share Skrevet April 1, 2018 Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold? Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 10 timer siden, walgoz skrev: Er det noen fordeler eller ulemper med grenrør i stedet for org.manifold? Noen som vet om det kreves Tuv på grenrør og om dette evt må skrives i vognkortet? https://www.1aauto.com/content/articles/exhaust-manifolds-vs-headers Nei det kreves ikke tuv og det må ikke skrives i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 2, 2018 Forfatter Share Skrevet April 2, 2018 8 minutter siden, macrorain skrev: https://www.1aauto.com/content/articles/exhaust-manifolds-vs-headers Nei det kreves ikke tuv og det må ikke skrives i vognkortet. Takk for oppklaring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 2, 2018 Forfatter Share Skrevet April 2, 2018 Er det noen som har kjøpt grenrør fra ebay og har erfaring med passform og kvalitet? Evt hvilke grenrør produsent kan dere anbefale til m20 motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
walgoz Skrevet April 5, 2018 Forfatter Share Skrevet April 5, 2018 Noen som vet om motor må løftes ut for å bytte til grenrør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå