Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :-)

Jeg har en e39 523i 96mod, som kommer seg treigt i D og R ved avgang og etter stopp generelt etter nedbremsing.

* når jeg starter opp bilen hjemme og setter den i D for å kjøre så slurer den opp til rundt 2000 før den tar tak i ett lite rykk, det samme skjer i revers og når jeg skal kjøre videre etter stopp i lyskryss, overgangsfelt osv. Om jeg er i fart så girer den helt normalt og man merker ingen problemer.

*Har tatt diagnose og eneste feilkoder som kommer opp er oksygensensor sylinder 1-3 og sylinder 4-6, disse er nå bestilt men det skal vel ikke ha noen innvirkning på avgang, avgang etter stopp og revers??

Skrevet
12 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Er det lenge siden du har flushet og byttet olje/filter på automatkassen?

Jeg hentet bilen forrige helg , så kan høre med forrige eier. 

Men om jeg tar utgangspunkt i at det er lenge siden, er dette vansklig å gjøre selv? Flushing veit jeg krever litt over middels kunnskap , men bytte av olje/filter? Veit du evt om en diy som er ålreit :)?

Skrevet (endret)

Ja det er sikkert lenge siden det har blitt skiftet olje og filter på kassen,samt flushet.Men det skader jo ikke å høre med forrige eier for å være sikker:)Jeg syns det høres ut som problemet er relatert til oljen,mye er jo styrt av oljetrykk inne i automatgirkasser.Da er det viktig at det er nok olje,rent filter,ren olje og at oljen holder trykket og temperaturen den skal,slik at blant annet ventilene inne i kassen gjør jobben sin.

Nei dette er ikke vanskelig å gjøre selv.Første gang er det greit med en god diy som man følger nøye step for step,så går det veldig fint:)Her er en god DIY:

Endret av Kristian 325
Skrevet
43 minutter siden, Kristian 325 skrev:

Ja det er sikkert lenge siden det har blitt skiftet olje og filter på kassen,samt flushet.Men det skader jo ikke å høre med forrige eier for å være sikker:)Jeg syns det høres ut som problemet er relatert til oljen,mye er jo styrt av oljetrykk inne i automatgirkasser.Da er det viktig at det er nok olje,rent filter,ren olje og at oljen holder trykket og temperaturen den skal,slik at blant annet ventilene inne i kassen gjør jobben sin.

Nei dette er ikke vanskelig å gjøre selv.Første gang er det greit med en god diy som man følger nøye step for step,så går det veldig fint:)Her er en god DIY:

Takk for mye bra info. :-) Er blank på automa, så det neste jeg lurer på : står i diy at det skal kjøres igjennom hvert gir, start med park og avslutt i park, vil det si at jeg skal kjøre den på vei eller er det en annen metode? Ikke manuel valg på denne kassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...