Gå til innhold

316i E46, fusker og tomgangsturtall vandrer opp mot 2000 rpm. Ingen OBD-koder


'BMW'
 Share

Anbefalte innlegg

Men du mangler data på bank 2. Noe som enten skyldes at det er feil på adapter/software hos deg, eller at lambda på bank 2 faktisk ikke er koblet til. Men det er likevel rart om det ikke skulle være en eneste feilkode.

Jeg ser noen ganger at min motor holder seg på høyere turtall på tomgang. Men i mitt tilfelle er det ingen tvil om at det er LMM.

Sjekk evt om du ser irring i jordingspunkter på bilen din. Evt sjekk kontakter i e-boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Du har rett.

Nå har jeg kravlet under bilen og til min overraskelse har jeg "bare" 2 sensorer, en i hver ende av katalysatoren. 12 og 13 på tegningen. De to katalysatorene på grenrørene har jeg ikke, kun rake rør.
Den bakerste ble byttet for få km siden, men den forreste var så rusten at det godt kan være den originale. Demonterte begge for å teste. Kabelpluggene var helt fine, ingen korrosjon.
Den bakre er den vanlige av/på typen, og testet ok (med propan), men virket veldig treg. Disse skal være så raske at man kan se hvert tenningslag.
Den forreste er av Wide-body typen. Sees ved at den har 5 ledninger, én rød.
Nå skal jeg sette de tilbake, men ikke koble dem til. Se om det gir OBD-feil.

Fant også en forklaring på at programmet stopper: INPA_FAQ

Fra side 22:

Sitér

3.12 EDIABAS Error 134: API-0014: Result not found
The error occurs if a SGBD is loaded in the Tool Set when the diagnosis protocol UDS is
being used and the Job FS_LESEN is being executed.
Reason:  You use the setting “read error like INPA”, but the Toolset can’t support the
function yet for UDS-SGBDs.
Solution:  Please remove the setting “read error like INPA” in the menue “configuration ->
Toolset”.

Hvordan får jeg endret denne innstillingen, finne ikke noe "configuration" meny.

Endret av 'BMW'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar her. Det ser jo ut som INPA du bruker er litt ustabil. Den gule STOPPED firkanten nede i venstre hjørne betyr at EDIABAS/INPA har stoppet. Ikke at motoren har stoppet. Jeg viser deg her hvordan du kan endre innstillingen du nevnte over her, kanskje du får systemet til å virke bedre. Men hos meg kommer ikke disse feilmeldingene. Kan sende deg utgaven jeg bruker hvis du vil. Men det skal vel gå an å måle lambda med BMW scanner...hadde du ikke den?

Men først, hvis dataene du har fått frem i INPA er riktige vil jeg si at Lambda før kat. er defekt. Den måler 1,65 som er laangt over. Og Lambda verdien er på 1,2 som er over normalområdet som er 0,9 til 1,1. Med 1,2 går den magert og går dårligere. Målingene dine på LMM/MAF virker normale.

En annen ting er at jeg tyder det du sier som at det sitter grenrør/racing eksos på motoren. Vet du om tidligere eier har programmert bort feilkode varsling i forbindelse med dette? Jeg kjører selv med racing eksos og får stadig feilkode om dårlig effekt på katalysator. Fikk tilbud av en bruker her inne på å kode bort dette.

For å endre innstillinger:

Start Tool32 som er med i programpakken EDIABAS/INPA.

tool_1.thumb.jpg.be2dba0ac7822a4404c4184fc0cf0122.jpg

Velg Configuration---> ToolSet

tool_conf.jpg.2519131c531acf058fe14c543f91c7db.jpg

Fjern haken i ruten "Read Error Like INPA.."

tool_conf2.jpg.200e4e318d9ad0037e3b13e8f3a76968.jpg

 

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, mange takk for hjelpen!
 

On 6.7.2018 at 6.27, MrBrum skrev:

Men det skal vel gå an å måle lambda med BMW scanner...hadde du ikke den?

Jo, det har jeg, men "live data" er grået ut.

1162619177_bmwscanner.png.1fd970f1583c180044cb761a56f51446.png

 

Fant "Read error like INPA" konfigurasjonen. Etter å ha slått av denne går Analog 3 hele runden, men stopper med feilmelding på andre linje. 2 x Enter så går den videre.
Sensor before cat bank 1 ligger ca  fra 1.5 til 2.5. Dette er wideband-sensoren foran katalysatoren. Som jeg skrev så var denne så rusten at den kan være original.
Sensor behind cat bank 1 Denne ligger mellom 0.1 og 0.25. Ble altså nylig byttet.

Ut fra stanken av eksosen vil jeg si at blandingen er veldig fet. Det kan jo forklares ved at wideband-sensoren feilaktig viser at blandingen er mager og at styringen derfor forsøker å gjøre blandingen fetere. Men da burde vel sensor 2 vist fet blanding?

Slik ser det ut nå:

diagnose.png.a05dc3781577378a152372862fa09f1a.png

 

On 6.7.2018 at 6.27, MrBrum skrev:

En annen ting er at jeg tyder det du sier som at det sitter grenrør/racing eksos på motoren.

Ja, jeg har grenrør uten katalysatorer, slik som vist på bildet som er linket over.
Har kun sensor 12 (Wide) og 13 Narrow:

eksos.png.8539afa227b275b67c514c5bf0435342.png

On 6.7.2018 at 6.27, MrBrum skrev:

Vet du om tidligere eier har programmert bort feilkode varsling i forbindelse med dette?

Vet dessverre ikke, hun jeg kjøpte bilen av viste ingenting om historikken. Men Analog 3 bildet viser jo mange flere sensorer enn de 2 jeg har, kan vel tyde på at de ikke er kodet bort?
Virker også rart at jeg får verdier på Sensor behind bank 2 og Sensor int. bank 1 når disse ikke finnes.

En muligens viktig opplysning som jeg ikke har nevnt. Bilen passerte EU sist gang og er kjørt bare ca 3k km etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen så sier i grunn dataene fra INPA at Lambda nr 1 er defekt.  På denne målingen er v=2,09 den skal være mellom 0,15 og 0,85...ca...

Lambda verdien er 1,24 som tilsier mager blanding. Verdien skal ligge på 1, men kan variere mellom 0,9 og 1,1. Så jeg ville byttet den sonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Delene kom i går. Var på lager hos reservedeler24.co.no når jeg bestilte 11.07. De brukte én uke på å pakke og resten av tiden sirkulerte den i DHL's systemer....

Om ikke annet så er noe endret etter bytte av wide-sensoren. Den fusker verre enn tidligere, men jeg får ikke den økningen i tomgangsturtallet lenger.
Spenningen fra sensoren er enda høyere enn tidligere.

1564437478_o2wideny.png.3263dbf6dd25eca3995d26dc3804ba81.png

Sensoren etter katalysatoren er parkert på 0.45.

Endret av 'BMW'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...