Brian Skrevet Juni 26, 2018 Share Skrevet Juni 26, 2018 Hei Har en e90 som skal få seg quaife innsats, og jeg har tenkt tanken på å bytte alle lager i diffen samtidig siden den har noen km på seg. Birds (forhandler av quaife diffen) mente at dette var en litt vanskelig oppgave, stemmer dette? Er det egentlig bare preload etter montering som er utfordringen? Virker som en smal sak om en har noe å lese av moment/motstand når man turner diffen, hvis det ikke er noe annet jeg ikke vet om? Er det ellers noe som må gjøres når dette byttes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 26, 2018 Share Skrevet Juni 26, 2018 (endret) Er egentlig bare det ja. Du må ha ny spennhylse imellom lagera slik det ikke "hopper" for langt når du strammer. Etter boka så skal du bruke momentnøkkel for slepmoment, mao ikke vanlig momentnøkkel. Du presser det øverste lageret ned til du har ca 0,5 - 1mm aksiell vandring. Du "må" ivertfall presse så langt ned at du begynner å komprimere spennhylsa, ellers blir det for tungt å dra kun på mutteren. Så bruker du bare muttertrekker og tolmodighet. Da slipper du problemet med å holde spenne opp/løsne pinjongen for hver gang du skal kjenne på rotasjonfriksjonen. Bare lar den "slå" 1-2 ganger, så roterer du. med en gang du kjenner det begynner å bli seigt så er du veldig nærme - ta det med ro. Da har du nok bare rundt 2-3 hundredeler før det står bom fast, og du må begynne helt på nytt igjen. Når det endrer seg fra helt løst, til å bli litt seigt så er det på tide å lete fram slepmoment nøkkel. men sånn ærlig, så er det bare å dra til den er litt "seig". E90 har vell kulelager i diff, og ikke rullelager slik jeg er vandt med på gamle greier, så jeg vet ikke hvilken preload de skal ha, mulig det er mindre enn på koniske rullelager. Det står somregel på lagerpakken, men er du usikker bør du prøve å finne tak i det fra BMW eller produsent av diff ( ofte ZF ) da det har bl.a med lengde mellom lagerene, og hvilken type applikasjon lagerene er brukt til, varme, effekt o.l. Jeg bruker å dra til at den ikke snurrer av seg selv etter du slutter å rotere. men skal fortsatt fint klare å rotere med hånd. Kjenner du på en diff med 60-70k km så er de somregel veldig løse, mao egentlig utafor spec. men dem klarer fortsatt 2-300k km til. Grunnen til at du skal ha preload, er for at når lagerene står med kon mot hverandre, med roterende aksling så øker normalt klaringen når det blir varmt. og på koniske lager, skal det enormt lite radial klaring til før det blir ekstremt mye vertikal slakke i enden. dette skal du forøvrig også sjekke på kronhjul. Det er enklest å sjekke før du monterer pinjongen igjen slik du slipper forstyrrelse fra den. ellers er det bare å merke alle deler og shims, slik alt kommer på plass igjen der det var. spessielt dekslene på hver side av diffen som holder lagerene til kronhjulet. Når du bytter til ny lsd innmat så er det tannklaringa som kan forandre seg, bildet skal være det samme etterpå (men sjekk uansett) . endrer du tannklaringa, så må du også justere lagerklaringa på kronhjulet med det samme du justerer tannklaring med. ellers går det veldig greit fram. Har du overhalt en mopedmotor o.l så klarer du dette. Bruk gamle lagerene til å presse inn de nye der det er høvelig. Bruk fryseren på lagerbaner slik de minsker. Må passe veldig godt på at alle lagerbaner blir pressa helt ned mot huset. sjekk med føleblad med 90 graders knekk i enden som du stikker "bak" lageret. om lagerbanen stopper 0,05mm for tidlig pga en grad eller shims på skeiva, så er man helt ute å kjører på tannklaring/tannbilde da 0,05mm somregel er over halve toleransen. Når du presser ut det indre pinjonglagerbana, så er det somregel en liten shims bak den. Veldig lett at den ramler på gulvet og bak en benk om du ikke er obs på den. ( samt også ikke glemme den ved montering ) ligger litt info her: og her: og naturligvis her: Endret Juni 26, 2018 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brian Skrevet Juni 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2018 Takk for info. Det høres ikke så voldsomt ut, mest at man må være litt nøye og ta seg tid til at det blir riktig. Jeg har aldri demontert en diff helt i småbiter før som dette, så det blir noe nytt :) Har skrudd mye ellers, motor og div så har litt erfaring. Er det noe spesielt verktøy man trenger utenom pressverktøy, momentnøkkel og slepmomentmålersak (hva den nå enn heter)? Blir det nøyaktig nok å bruke opp gamle shims igjen, eller må dette eventuelt justeres på nytt? Tenker på at lager har jo en viss toleranse uten at jeg vet hva den er, og kan påvirke noe? Eller er dette noe man juster på kronhjulet kanskje? Tenkte og skaffe et kit fra utlandet, virker ikke som bmw selger disse lagerene? Finner de ikke på koed eller gs iallefall. Det er vel sikkert meningen at du skal kaste en fullt brukende diff på dynga og kjøpe ny istedet for å overhale tenker jeg :) Tenkte på dette settet: https://www.bearingkits.co.uk/BMW-E90-E91-E92-E93-3-SERIES-DIFFERENTIAL-NOISE-MASTER-REPAIR-KIT/899.htm Må undersøke litt hvilke lager som er i det kittet, er ikke interessert i kinalager som holder 10k km når jeg først bytter. Men alt skal følge med, også info om preload står det. https://www.bearingkits.co.uk/details.asp?ID=1257 De har også et verktøy til sjekk av preload, ikke ille pris på det heller synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 15, 2018 Share Skrevet Juli 15, 2018 (endret) On 6/28/2018 at 10:16 AM, Brian said: Takk for info. Det høres ikke så voldsomt ut, mest at man må være litt nøye og ta seg tid til at det blir riktig. Jeg har aldri demontert en diff helt i småbiter før som dette, så det blir noe nytt Har skrudd mye ellers, motor og div så har litt erfaring. Er det noe spesielt verktøy man trenger utenom pressverktøy, momentnøkkel og slepmomentmålersak (hva den nå enn heter)? Blir det nøyaktig nok å bruke opp gamle shims igjen, eller må dette eventuelt justeres på nytt? Tenker på at lager har jo en viss toleranse uten at jeg vet hva den er, og kan påvirke noe? Eller er dette noe man juster på kronhjulet kanskje? Tenkte og skaffe et kit fra utlandet, virker ikke som bmw selger disse lagerene? Finner de ikke på koed eller gs iallefall. Det er vel sikkert meningen at du skal kaste en fullt brukende diff på dynga og kjøpe ny istedet for å overhale tenker jeg Tenkte på dette settet: https://www.bearingkits.co.uk/BMW-E90-E91-E92-E93-3-SERIES-DIFFERENTIAL-NOISE-MASTER-REPAIR-KIT/899.htm Må undersøke litt hvilke lager som er i det kittet, er ikke interessert i kinalager som holder 10k km når jeg først bytter. Men alt skal følge med, også info om preload står det. https://www.bearingkits.co.uk/details.asp?ID=1257 De har også et verktøy til sjekk av preload, ikke ille pris på det heller synes jeg. Hei beklager seint svar, mange baller i luften om dagen I utgangspunktet er det ikke allverdens til spesialverktøy nei Må ha litt skikkelige terser for å demontere gamle lager, gjerne også acetylen/oksygen eller liten propanbrenner for å varme innerringer ved demontering. ( da løsner de mye lettere pga utvidelse) Når du skal presse innerringer på plass igjen, kan du bruke de gamle du allerede har demontert som monteringsverktøy. Ta utgangspunkt i at klaringene kommer til å være OK med originale shims. Lager har toleranser ja, men vi snakker innenfor en hundredel/tusendeler på så små lager. jobber med lager 100 ganger større til daglig, og selv de er innenfor 0,005mm. Når diffen shimses fra fabrikk, så har vi toleranser på lager, men også toleransene etter maskinering av diffhuset, de koppene som holder lagerene på utgående, selve diffenheten som kronhjul er montert på, kronhjul og pinjong. Så det er veldig få parameter som vil endre seg her med kun lagerbytte. Dersom du monterer sammen og ting ikke stemmer, er det mere trolig at du har gjort noe feil, som at ett lager f.eks ikke er pressa helt på plass. du får forøvrig kjøpt shimskit fra BMW/koed/GS. Kinalager er dårlige greier ja. Se etter SKF, Timken, Kojo, FAG o.l. Endret Juli 15, 2018 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Mai 18, 2021 Share Skrevet Mai 18, 2021 Foreslår denne til DIY tråden evt en sticky! Gull info av @hsd for oss som er nye på diff men ivrige på å lære. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå