Gå til innhold

BMW e91 330D Glødeplugg rele klikker høylutt


kalinkamaen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, må bare høre litt om noen som har hatt lignende problem.  Etter lange kjøreturer så begynner ofte Glødeplugg releet å klikke høylutt. Vi snakker veldig høylutt. Stopper jeg bilen og starter igjen forsvinner dette. 

Ting jeg har prøvd:

  1. Skiftete Rele til nytt.
  2. Skiftet strøm kabel inn på rele
  3. Vasket rent jordingspunkt på rele og motor blokk.
  4. Sjekket/pusset jordings lask mellom chassis og motor.
  5. 6 nye glødeplugger (<-- Begynner å mistenker at en er dekefekt!)
  6. Ny vann temp føler.

Noes som kan gi meg en god forklaring hvordan dette fungere?  Da mener jeg hvilke sensorer som gir signal til ECU om å starte rele-et. Ser det ligger en temp sensor på diesel linjen under luft manifoilden. Har denne noen påvirkning? EDIT: For alt jeg vet kan denne sensoren være en trykk sensor også. Men den ligner på en temp sensor!

 

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Da har jeg feilsøkt litt på jordingen til glødeplugg rele-et.

Først ohmet jeg jorden mellom minus batteripolen og jordingen til rele-et. Som du kan se på bildet ohmet jeg 4,1 ohm.

Så ohmet jeg mellom minus batteripolen til motor blokka. 0,1 ohm. Slik jeg forstår her så har jeg en dårlig jording.

Gikk og laget meg en jordings lask av 10mm2 PN som jeg da koblet opp mellom skruen til gløde releet og et jordings punkt vedsiden av motoren., Se bilder.

Så ohmet jeg på ny mellom minus batteri polen og jordingen til releet. 0,2 ohm. Dette er er mye bedre. :)

Jeg har ikke fått kjørt så mye enda, som om lyden forsvinner finner jeg ut av etterhvert. Er litt skeptisk om dette er 100% feilen, men hvert et forsøk. Det som jeg stusser litt på er hvorfor releet slår inn  i denne temperaturen ute nå i det hele tatt.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for info Otis. 

Vil også medele at jordingslasken ikke fungerte. Releet lagger lyd enda. 

Slik jeg har lest tidligere på andre biler (ikke BMW) så har releene laget slike klikke lyd ved dårlig batteri eller dårlig jording. Altså for lav spenning til å slå inn rele-et. Neste eg tenker på nå er ledninger mellom ECU og rele. Er disse lette å finne i ECU boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...