Gå til innhold

M52 Veivhusvent

quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Som sikkert kjent for flere er veivhusventen på M52 noe drit, enda verre på M52TU. Nå bytta jeg min komplett ifjor med nye orginaldeler. 

Til tider opplever jeg at det fyller seg godt opp i separatoren og da reguleres ikke trykket i veivhuset godt nok med da resulterende dårlig gange noen minutter ved kald motor, spesielt ved kaldt vær. 

En må jobbe litt med peilepinnen og venter til det renner tilbake i bunnpanna via den nedre slangen. Med mye småkjøring så bygger det seg opp en del olje som ikke får rent fort nok tilbake til bunnpanna og da blir mottrykket feil.

Nå vurderer jeg å koble fra den nedre slangen, plugge igjen hullet til peilepinnen og ha en egen liten kanne nederst til å samle opp. 

Ser også på en del forum at folk sletter hele driten men det tror jeg ikke er bra, det må være noe undertrykk i topplokket for ikke å blåse ventiltetninger og annet, hvis det blir for mye trykk der så er det ikke bra for motoren. Har noen gode forslag til anerkjente og gode løsninger på mod av veivhusvent på en M52 motor, (ikke M52TU)? Vil en sletting gjøre for mye med NOx/CO2 på EU kontroll? 

Takker for alle tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han som har "Nathan's DIY Garage" på YT. Har chattet med han før og han svarer som oftest på spørsmål. Han har drevet endel med "Catch Can" opplegget på disse bilene. Å plugge og fjerne luftingene har jeg ikke hørt om før....hmm...høres drastisk ut...Uansett, så har jeg kjørt 3-4 år nå uten noe tull med Veivhusventsystemet på bilene mine. Hvor lenge siden de er byttet før jeg fikk bilene, har jeg ikke anelse om. Nå kjører jeg ikke mer enn 5-10k i året da, og 0-30/0-40 olje. Uansett, tror jeg du bare må bite i det sure eplet og få kjørt motoren god og varm så ofte som mulig uansett om så på tomgang. Det er beste løsningen for å minimalisere problemet. Tett etter ett år er jo rare greier det også. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...