Gå til innhold

Mye røyk m47


Brian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på å ta en kjapp feilsøking på en e90 320d med m47 som ryker voldsomt. For meg ser det ut til at røyken er gråhvit og det kommer store mengder med en gang den starter. Har lite erfaring med dieselbiler, så håper noen har tips til hva jeg kan sjekke uten tilgang til mye utstyr til diesel. 

Har så langt sjekka motorolje og vann, så ikke noe unormalt ut der. Ikke trykk på ekspansjonstanken. Ikke trykk i bunnpanna. Veivhusventil så grei ut. Løsna turbo og sjekka, kjente ingen slakke eller så noe galt. Fyra den opp når turbo var delt fra flensen og det røyk like ille da også. Ser grei ut i innsuget, noe smågrums, men ikke noe unormalt. Testa retur fra dysene og det så greit ut. Eneste som jeg stussa litt på var at det spruta diesel ut av returslangene fra injektorene når den ble starta for å utføre testen, er dette normalt på disse? 

Tok en sjekk med Inpa, og det var ikke noe feilkoder bortsett fra glødeplugger, men da skal ikke ha noe å si for dette. Det eneste som var merkelig var at live verdiene på dysene var ut av skalaen på 3 av 4 dyser første gangen jeg sjekka. Men etter litt fikling med å teste med lmm tilkoblet/frakoblet og sletting av feilkoder igjen så var dysene innenfor spec og alt så fint ut. Ingen endring på mengden røyk. Innsugstemp ser fin ut, og kan ikke se noe åpenbart galt med inpa. 

Skal sjekke egr som neste steg nå, og se om det kan være lekkasje her, men etter det er det mer usikkert. Har ikke tilgang på komptest utstyr så har ikke tatt det enda. Noen tips til andre ting som kan være verdt å sjekke? Den går normalt på tomgang. Det eneste unormale her er at den av og til ikke vil starte når den har startet og stoppet en del ganger for testing. Står å kinner uten at det blir noe liv. Slår da av tenninga og venter noen minutter og da fyrer den med en gang på neste forsøk. Dette trigger ingen feilkoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...