Gå til innhold

M52 motor og girkasse - prosjekt


gasserx
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bruke en M52B28 i en prosjektbil (lett bil som veier under halvparten av donorbilen som er en -98 528i stv). Planen er å få på plass motor/gir fester i ny ramme, og gjøre litt testing med original motor for så å bygge om til turbo. Hva må jeg ta med av originalt ledningsnett for å få motor(evt gir) til å fungere? 

Er det mulig å erstatte original ecu/ledningsnett 100% med feks Megasquirt uten at jeg løper på store problemer? 

Hvordan vil den originale automatkassa vil fungere (den lave vekta på bilen tatt i betraktning)? Eller bør jeg skaffe en manuell med en gang? Isåfall hvilken type? 
Ser for meg rundt 350-400hk i motor når turboen kommer på plass. 

Endret av gasserx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye hk og dermed dreiemoment som følger med passerer du det som er design for automatkassen. Denne motoren er en full alublokk og topp (Europeisk versjon) med nummer på blokken 286S1, den amerikanske utgaven i stål med stållinere ender på S2, S50 motoren bygger på den. I tillegg er motoren såkalt open deck og kombinert med alulegering så tenker jeg det er et dårlig utgangspunkt for turbobygg siden den ikke er så stiv og sterk som stål men du kan jo alltid prøve. Jeg ville sagt at M50 motoren uten vanos ville vært et bedre utgangspunkt men alt er vel mulig men da går driftssikkerhet ned. Videre tror jeg du vil slite med kjølingen om du ikke gjør en heftig oppgradering der, med full alulegering er disse svært sensitive for høye temperaturer. Du må ha hele ledningsnettet mellom motorstyringen samt girkassen så må du være god på koding med feks NCSexpert++. Kjenner ikke annet enn orginal BMW og denne motoren kjenner jeg godt. Om du beholder den ville jeg enten kobla fra vanos eller overhalt med Beisan pakningssett samt gått for manuell kasse med oppgradert sachs klutsj. 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange turbobygg på M52 alublokk, så jeg tror ikke det bør by på kjempeproblemer. Man får ta litt forhåndsregler, men 350-400hk er tross alt ikke SÅ mye. 

Så det er ikke noen god idè å erstatte orignal motorstyring med noe annet? Megasquirt 
Vil dette være en option for ECU? Noen som har erfaring med disse. 
http://shop.fekzen.se/en/bmw-engine-swap/223-bmw-stand-alone-losning-ms42-m52tub25-m52tub28-98-01.html#/27-additional_service-no_additional_service

 

Hvilken type manuell kasse er anbefalt? 

Endret av gasserx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, gasserx skrev:

Har sett mange turbobygg på M52 alublokk, så jeg tror ikke det bør by på kjempeproblemer. Man får ta litt forhåndsregler, men 350-400hk er tross alt ikke SÅ mye. 

Så det er ikke noen god idè å erstatte orignal motorstyring med noe annet? Megasquirt 
Vil dette være en option for ECU? Noen som har erfaring med disse. 
http://shop.fekzen.se/en/bmw-engine-swap/223-bmw-stand-alone-losning-ms42-m52tub25-m52tub28-98-01.html#/27-additional_service-no_additional_service

 

Hvilken type manuell kasse er anbefalt? 

@Fekzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...