gasserx Skrevet Februar 26, 2019 Share Skrevet Februar 26, 2019 (endret) Hei, jeg skal bruke en M52B28 i en prosjektbil (lett bil som veier under halvparten av donorbilen som er en -98 528i stv). Planen er å få på plass motor/gir fester i ny ramme, og gjøre litt testing med original motor for så å bygge om til turbo. Hva må jeg ta med av originalt ledningsnett for å få motor(evt gir) til å fungere? Er det mulig å erstatte original ecu/ledningsnett 100% med feks Megasquirt uten at jeg løper på store problemer? Hvordan vil den originale automatkassa vil fungere (den lave vekta på bilen tatt i betraktning)? Eller bør jeg skaffe en manuell med en gang? Isåfall hvilken type? Ser for meg rundt 350-400hk i motor når turboen kommer på plass. Endret Februar 26, 2019 av gasserx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 26, 2019 Share Skrevet Februar 26, 2019 (endret) Med så mye hk og dermed dreiemoment som følger med passerer du det som er design for automatkassen. Denne motoren er en full alublokk og topp (Europeisk versjon) med nummer på blokken 286S1, den amerikanske utgaven i stål med stållinere ender på S2, S50 motoren bygger på den. I tillegg er motoren såkalt open deck og kombinert med alulegering så tenker jeg det er et dårlig utgangspunkt for turbobygg siden den ikke er så stiv og sterk som stål men du kan jo alltid prøve. Jeg ville sagt at M50 motoren uten vanos ville vært et bedre utgangspunkt men alt er vel mulig men da går driftssikkerhet ned. Videre tror jeg du vil slite med kjølingen om du ikke gjør en heftig oppgradering der, med full alulegering er disse svært sensitive for høye temperaturer. Du må ha hele ledningsnettet mellom motorstyringen samt girkassen så må du være god på koding med feks NCSexpert++. Kjenner ikke annet enn orginal BMW og denne motoren kjenner jeg godt. Om du beholder den ville jeg enten kobla fra vanos eller overhalt med Beisan pakningssett samt gått for manuell kasse med oppgradert sachs klutsj. Endret Februar 26, 2019 av quandt1960 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gasserx Skrevet Februar 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2019 (endret) Har sett mange turbobygg på M52 alublokk, så jeg tror ikke det bør by på kjempeproblemer. Man får ta litt forhåndsregler, men 350-400hk er tross alt ikke SÅ mye. Så det er ikke noen god idè å erstatte orignal motorstyring med noe annet? Megasquirt Vil dette være en option for ECU? Noen som har erfaring med disse. http://shop.fekzen.se/en/bmw-engine-swap/223-bmw-stand-alone-losning-ms42-m52tub25-m52tub28-98-01.html#/27-additional_service-no_additional_service Hvilken type manuell kasse er anbefalt? Endret Februar 27, 2019 av gasserx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Februar 27, 2019 Share Skrevet Februar 27, 2019 51 minutter siden, gasserx skrev: Har sett mange turbobygg på M52 alublokk, så jeg tror ikke det bør by på kjempeproblemer. Man får ta litt forhåndsregler, men 350-400hk er tross alt ikke SÅ mye. Så det er ikke noen god idè å erstatte orignal motorstyring med noe annet? Megasquirt Vil dette være en option for ECU? Noen som har erfaring med disse. http://shop.fekzen.se/en/bmw-engine-swap/223-bmw-stand-alone-losning-ms42-m52tub25-m52tub28-98-01.html#/27-additional_service-no_additional_service Hvilken type manuell kasse er anbefalt? @Fekzen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gasserx Skrevet Februar 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2019 Har tatt kontakt med Fekzen Ser ut som han kan bistå meg med eksakt hva jeg er ute etter. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå