Gå til innhold

E60 530D vil ikke starte


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg får feilmelding i inpa som sier 3ec1 kamakselsensor feil signal. Hadde en ekstra liggende og byttet kamakselsensor, men får samme feilmelding.

Historien er at jeg skulle opp til nesbyen og hente dattera mi for tre uker siden. "Viftereima" røyk og slo av kjølemiddelslangen, så vi sto der litt nord for Flå. Mens vi ventet på bergingsbilen så startet jeg den og flyttet bilen noen meter pga trafikken. Slo den av igjen med en gang. Så ringte bergingsmannen og vi ble enige om at jeg skulle flytte den noen meter til slik at den skulle bli lettere  få på brettet. Men da ville den ikke starte. Tenkte da at det var fordi den var tom for kjølemiddel.

 

Har nå skiftet noen slanger, termostater og viftereim. Ville ikke starte etterpå.

Får denne koden og lurer på om det er noe som må resettes eller noe slikt. Har bra med strøm på batteriet og starthjelp.

Motoren sviver rundt og den tenner av og til, men starter ikke

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Saken er at jeg har en annen kode også, men er faktisk usikker på om jeg har sett denne før dette skjedde. 4687 spjeldhus. Skal også innrømme at jeg hadde enda en kode på spjedhuset 43E2 som jeg reparerte ved å følge denne bruksanvisningen

4687 dukket opp etter at jeg gjorde dette, men er ganske sikker på at jeg har sett denne før dette også. Har også sjekket litt rundt og 4687 betyr nok at spjeldhuset bør skiftes, men ser ingenting om at den ikke vil starte pga det.

Angående andre ting som kan være revet av, så er jeg litt usikker på hva det kan være

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd et par andre ting i kveld. Tok av batteriet i en halvtime for å se om det hjalp, men det gjorde det selvfølgelig ikke. Tok deretter av ledningen til kamakselsensoren og fikk da som forventet 3EC0 "no signal" som feilkode. Det som var litt rart var at jeg fikk feilkode 3EC1 i tillegg. Virker da som det er noe som gjør at den koden kommer uansett om sensoren er koblet fra eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd mange forskjellige ting for å få bort feilen. Har tatt av både dynamo, glødepluggmodul og spjeldhus for å se hva som skjer. Teorien om at andre ting påvirker kamakselsensor holdt ikke vann. Tok av dynamo i tilfelle den kjøleslangen som ble slått av dynket denne med vann. Har også sjekket kamaksel faktisk går rundt og det gjør den.

Får fortsatt feil på sensor og begynner nå lure på om det er feil på denne eller ledningsnett. Noen som vet hva en slik sensor skal måle i ohm?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt spenning på sensor og får 12v på pin1 og 5 volt på pin2. Når jeg tar et stykke metall mot sensoren så detter spenning på pin2 til ~0v. Jeg antar at dette da er en sensor som fungerer slik den skal med et ledningsnett som fungerer slik det skal også.

Er egentlig da helt tom for ideer, men tenkte at kanskje man skulle synke opp EWS og DDE igjen? Men det er såvidt jeg ser ingen koder som tilsier at det skulle være noe galt med dette. I tillegg så har jeg også hørt at startsperrea gjør at det ikke vil komme drivstoff fram til høyttrykkspumpa og INPA melder om at drivstoff det har jeg. Det er trykk på fuel rail.

Andre ting jeg også har lest meg frem til er at når man utfører den synken så kan nøkler slutte å fungere. Men da finnes det vel en måte å få dem til å virke igjen? Eller er ikke dette et problem.

Takk til deg Otis for at du tok deg tid til å svare, men ellers så er det sørgelig stille her. Ingen som har opplevd dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tok ut sensoren og så nedi mens kona trykket på knappen. Kamaksel går rundt.

Jeg har to kamakselsensorer og disse er brukte, men den som jeg har byttet til kommer fra en motor som fungerte. Jeg har også sjekket sensoren som nevnt.

Jeg ser at svinghjulssensor fungerer da jeg får ca 200 rpm når jeg prøver å starte. Jeg har ca 4-500 bar trykk på fuel rail samtidig med det. Altså bare noe som skal gi beskjed til injectorene om å virke som mangler.

Skal sies at motoren fyrer i et lite sekund før den stilner og så går det et par sekunder før den fyrer igjen i et sekund og deretter er det tyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har et skop, men litt usikker på hvordan jeg skal bruke det i denne sammenhengen. Jeg antar at jeg må bruke det på både svinghjulssensor og kamakselsensor samtidig? Normalt skal vel output fra disse to falle sammen ved annenhver svinghjuls TDC?

Jeg tenker at jeg også kan prøve å bytte ut svinghjulssensor for jeg har også en slik liggende. Men usikker på om det er noen vits. Den gir ingen feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 530d er det kun en sensor og den sitter på innsugskamaksel. Denne tråden har info om det jeg antar kan ha skjedd hvis det skulle være en feil ved timingen. Sjekk på side to et stykke ned.

https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=1306453

Her var det altså mye elektronisk feilsøking før det viste seg å være en mekanisk feil allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 9.21, 02dag skrev:

Saken er at jeg har en annen kode også, men er faktisk usikker på om jeg har sett denne før dette skjedde. 4687 spjeldhus. Skal også innrømme at jeg hadde enda en kode på spjedhuset 43E2 som jeg reparerte ved å følge denne bruksanvisningen

4687 dukket opp etter at jeg gjorde dette, men er ganske sikker på at jeg har sett denne før dette også. Har også sjekket litt rundt og 4687 betyr nok at spjeldhuset bør skiftes, men ser ingenting om at den ikke vil starte pga det.

Angående andre ting som kan være revet av, så er jeg litt usikker på hva det kan være

 

 

 

Bare for å kommentere dette med spjeldhuset:

Jeg har hatt samme problem med min, kjøpte et brukt et som fungerte i et halvt år før det feilet på samme måte. Sikringen på printet hadde røket på begge, så jeg lasket over det med en veldig tynn ledning. Det fungerte noen få timer før den feilet igjen, men denne gangen hadde det blitt så varmt at MOSFET-ene hadde loddet seg løs fra printet. Jeg koblet av motoren for å teste den på en strømforsyning, men den ville så vidt gå rundt og trakk 11A ved 12V (helt brente børster pga. oljebading). Jeg bestilte to slike motorer fra Kina og spjeldhusene fungerer nå. I mellomtiden hadde jeg kjøpt et helt nytt et, så jeg har noen i reserve :)

Når det gjelder startproblemene dine, så høres det litt ut som kamakselsensor. Vet selv at litt vann på disse ved motorvask kan bety litt startproblemer inntil det har tørket opp, trolig ikke helt tette kontakthus.

 

Spjeld1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderer å kjøpe et nytt spjeldhus bare motoren starter. Ser at de koster ca 2000 på autodoc pluss moms og frakt da selvfølgelig. Det er fra Pierburg, samme som mitt originale fra BMW.

Dro fram det gamle skopet, men det var nytteløst å få noe ut av det. Kamaksel går for sakte rundt til at det blir noe bra signal, og helst skulle jeg ha hatt et skop som lagrer signalet. Tilslutt røk den ene kanalen og det er over og ut for det gamle skopet. MEN jeg kunne se at både kamakselsensor og svinghjulssensor ga signal.

Din kommentar fikk meg uansett til å prøve med å koble andre ledninger fra kamakselsensor til ECU for å eliminere ledningsfeil men dette hjalp ikke. Får fortsatt samme koden. Har også toppladet batteri, og dette får motoren til å svive rundt, ingen problem med det. Tenker slik at så lenge det skjer bør motoren normalt starte.

Ser ingen annen utvei enn å ta opp toppdekslet og sjekke timing. Kan nesten ikke tro at det er noe annet enn at kamkjede har strekt seg nå. En drittjobb for injectorene må ut. Har heldigvis verktøy til akkurat det, men ikke til timingen. Må bestille dette da.

Har hørt at for å bytte kamkjedet så må motoren ut? Vil helst slippe det da, er det ikke mulig å få nytt kjede med kjedelås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...