Gå til innhold

BMW E61 09-mod som ikke vil starte


Thorir
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Har problem med min 525D E61 LCI 09-mod, der bilen har gått fra og av og til ikke starte til å av og til starte over en periode på 6 måneder (sommer->vinter). Bilen har en rekke feilkoder, periodiske, ikke konsekvent og av og til også forskjellige koder i minnet.
Det er ingen gode indikasjoner på at utvendig temperatur har innvirkning på mitt problem.

Følgende er forsøkt;
- bytte batteri (95AH AGM registrert mot bil)
- bytte ibs
- sjekket plusskabler
- sjekket jording 
- sjekket for fukt også i hjulbrønn
- sjekket for potensielle strømtyver
- dynamo har god ladespenning
- hatt hos ulike verksted uten at de finner årsak
- byttet comfort access antenne(r) da det lå feil på de.
- byttet DDE-rele
- Byttet girvelger (for å eliminere mulighet for internt ledningsbrudd)

Symptom Når bil ikke starter;
- fungerer ikke soft-close på dørene
- bakluka går ikke opp
- hovedlys går av og til ikke på
- ser ut som tenningsseksvens ikke fullfører 100% i det jeg trykker på start
- ofte kommer det varsel om feil på girkasse, airbag, dsc, fuel pump, abs
- skiltlysene lager diskotek
- iDrive starter ikke
- Feil på ABS
- Feil på DSC

NB! Når bilen av og til starter, fungerer alt fint, girer bra og ingen feilkoder kommer tilbake i minnet når de slettes.

Ønsker tilbakemelding på følgende:
Kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes feil i en sentral styreenhet, men hvilken?
- Kan det være CAS?
- Kan det være ISM?
- Kan det være et av dørhåndtakene som forårsaker at "wake-up" ikke går som det skal?
- Kan det være styreenhet på girkasse?
- Andre teorier?

Håper på gode tips og triks, gjerne PM og gjerne stedlig besøk😁 jeg holder til i nærheten av Gardermoen.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Np tar jeg bare ting fra hodet uten å ha fobbeltsjekket det jeg skriver. Så du må nok  lete/forske litt selv.

Du har et ledningsbrudd/feil på PT-CAN og en annen CAN.

Hva er felles knutepunkt for flere bus er? Instrumentpanel? KGM? Sjekk det på newtis.info der finner du sannsynligvis roten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye her som er fremmedord for min del og skulle aller helst hatt noen til å se på det :)

Men når det er sagt, jeg har tenkt lenge på om det har noe med nøkkel/nøkler og eventuelt CAS å gjøre? Og det er jo ikke permanent...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at alt i bilen er koblet sammen, men på hver sine kanaler. Det er CAN bus. Egentlig et WAN med flere LAN, om du foretrekker "data språket".

Men noen ting i bilen må ha kontroll på hva som skjer på disse bus/ LAN. Det er kanskje der knutepunktet er og dermed ditt problem.

Om du ser på newtis.info for å lese om bus og koblingsskjema så finner du nok ut endel mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle koder slettes, ligger det fortsatt feil på LDM ifbm med ACC. Kan dette være årsaken:
 

For ACC with Stop&Go function, the LDM control unit performs the following tasks:

  • Collating the data transferred by the radar sensor regarding objects
  • Evaluating the objects and selecting the object relevant to distance control
  • Evaluating the control signals and generating display signals
  • Regulating speed and distance
  • Generating and sending the target values to the actuators drive and brake via the PT-CAN
  • Monitoring all input signals, the control unit (hardware) as well as the vehicle response characteristics for faults or implausible states
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er feil med body gateway module  under hanskerommet. 

Den er felles for, såvidt jeg kan se på dine problemer og den er forbundet med både CAN og PT bus samt LIN bus.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e61-525d-tou/components-connectors/plug-in-comb-type-solder-connectors/connectors-from-x1/x15001-no-adapter/q-A16760

Endret av Otis
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt oscilloskop, kunne du sett på alle busene når du hadde feil og deretter plugget ut bokser, eller tatt sikringer for de du tror ødelegger. Men som sagt body control module er en sterk kandidat etter min mening. Evt kabler inn til den, feks strøm kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei, lenge siden nå, men tenkte jeg skulle oppdatere dere med status på bilen min  Etter at bilen sto inne hos Bavairia i nesten 6 måneder fant de til slutt relé G30 som syndebukken. De funksjonstestet relé for seg uten å finne feil, men da de nappet ut relé ga det samme feilkoder som når bilen ikke startet. Nå har jeg hatt bilen i en måneds tid og den funker som normalt igjen 

Så snart jeg får komplett arbeidslogg fra Bavaria legger jeg denne ved :) 

Takk for alle gode tips underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...