Gå til innhold

520i E60 problemer (M54-B22)


Freddyen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har vært uheldig med kjøpet av e60’n min og det dukker stadig opp problemer

Tok en diagnose av bilen og der viste det at bare 5 av sylindrene virket. Sylinder 1 tenner ikke, noen tips for det?

Bilen lekker en del olje og er veldig sikker på at det er toppdekselpakningen. Prøvde også å sjekke om det er veivhusventilasjonen som er tett med å åpne oljefyllingslokket når bilen er varm, bilen skal vell da lage en brumme lyd og endre turtall men det gjorde den ikke. Kjente at det var litt vakkum når jeg åpnet lokket men det er vell normalt.

har også hatt en feil på kamakslingen og da ble sensorene mistenkt. Har fått byttet inntaks sensoren men har ikke byttet eksos sensoren, plastikken var veldig sprø så fikk ikke tatt ut kabelen, så må prøve med en tang elns899B04B8-0BC9-4CE7-88EF-411172B82EE5.thumb.jpeg.b8c8f72e8ebefdd792d510ecf0a84d44.jpeg23CAFA45-3519-4FCB-91A9-395924F752CF.thumb.jpeg.fdf32fafe97d5bb5ce925173b110da83.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bytter toppdekselpakning ville jeg samtidig sjekket timing på motoren og målt kjede. Litt rart du ikke har tenning på sylinder 1 når det er bank 2 som viser feilkode på lambdasensor, bank 2 er altså sylindre 3-5. Coiler og plugger også selvfølgelig men litt rar combo av feilkoder du hadde så derfor ville jeg sjekket det jeg skriver først, kan være feile momenter på bolter til vanosenheten som kobler den til veivene, spesielt om de er litt forskjellige. De boltene er links..10Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 14.27, Daniel. skrev:

Sjekket at plugger og coiler er i orden?

Lekkasje fra toppdekselpakning og veivhusproblemer er ikke direkte ukjent på M54 motoren.

Har ikke sjekket plugger eller coiler, men tenker det er på tide å bytte ut pluggene. Vis eg ikke huske feil så står det på service menyen at det ikke e så mange km te det ska byttes

Skal bytte Toppdekselpakningen men jeg tror ikke motoren har noe veivhusproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2019 den 22.42, quandt1960 skrev:

Om du bytter toppdekselpakning ville jeg samtidig sjekket timing på motoren og målt kjede. Litt rart du ikke har tenning på sylinder 1 når det er bank 2 som viser feilkode på lambdasensor, bank 2 er altså sylindre 3-5. Coiler og plugger også selvfølgelig men litt rar combo av feilkoder du hadde så derfor ville jeg sjekket det jeg skriver først, kan være feile momenter på bolter til vanosenheten som kobler den til veivene, spesielt om de er litt forskjellige. De boltene er links..10Nm

Hvordan sjekker man timing og måler kjedet? Klarer vell å finne noe på YouTube. Ja det e rart det e sylinder 1

skal bytte plugger å sjekke coiler

Eneste som har blitt skrudd på e magnetventilen   te vanos. Kan d ha noe me den å gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Freddyen skrev:

Hvordan sjekker man timing og måler kjedet? Klarer vell å finne noe på YouTube. Ja det e rart det e sylinder 1

skal bytte plugger å sjekke coiler

Eneste som har blitt skrudd på e magnetventilen   te vanos. Kan d ha noe me den å gjøre?

 

For å sjekke timing helt korrekt må du ha slik: https://koed.no/no-no/product/HCBM52TU 

Du skal kunne måle kjetting via rådata mellom differansen til veivakselsensor og kamakselsensor. Dette har jeg aldri hatt behov for å gjøre selv så ha bare vage minner fra TIS om det, egne feilkoder skal egentlig gi dette. En annen tradisjonell metode er fysisk, med kjedekutter, ta den ut og måle så på igjen. Det kan ha noe med Vanosventilen å gjøre, men da ville de kommet opp med egne spesifiserte feilkoder, det er en hver for innsug og eksos. Det enkleste tipset jeg har er å sjekke timingen som ikke er komplisert. Du kan i grunnen også gjøre det visuelt, når du åpner toppdekselpakning så skal de to fremste taggene på kamaksel peke ca 45 grader mot hverandre når Vanos er i hvileposisjon. (Merk den havner ikke alltid i hvileposisjon men som oftest gjør den det) Om de ikke gjør det må du koble skru av oljeslangen til vanos og koble til kobling til trykkluft 11 3 450 (følger med i det settet). Ikke mer enn 8 bar. Med luft tilkoblet må du snu motor minst 2-3 ganger over TDC så vil vanosenhetene gå til sin hvileposisjon

CbiOPpY

F3khkEQ  

Cfe1jNN

CQGHj6k

 

 

 

https://us.autologic.com/news/bmw-vanos-system 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...