Gå til innhold

Kjøpe min første bil

Marius Ugle
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Som tittelen sier så tenker jeg å kjøpe min første bil. Jeg har siden jeg bodde et år i Trondheim i 2014 hatt lyst på en 1-serie hatchback, men behovet for å kjøpe en bil har ikke vært helt der. Det har blitt noen runder med søking, og 2012 med M-Sport ble det jeg har hatt som mål. Hadde denne på ønskelisten i fjor https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=125117967.

Så falt jeg pladask for det nye M-Sport rattet som 1-serien begynte å komme med i 2014, og sær som jeg er klarte jeg ikke å like modeller uten det lenger, og det er i grunn en grei alder. Mange har sansen for sedan, men der har aldri jeg vært, og en stasjonsvogn har jeg tidligere syntes vært en for stor variant. Jeg sier tidligere fordi jeg innser at jeg bor ikke i en by med smale gater, mange folk og trange parkeringshus, men på bøgda blant høyballer, traktorer og manglende kollektivtilbud. Siktet ble derfor rettet mot 3-seriens F31 med M-Sport. Det dukket opp noen fine GT modeller i resultatene uten at jeg la meg spesielt merke i dem, de var jo sikkert veldig store.
Jeg tok meg en tur til en BMW forhandler her forleden for å se litt på en F31 for å kjenne og føle litt på den i person. Der ble jeg anbefalt akkurat 2013 Gran Turismo, og den virker å være akkurat det kompromisset jeg ikke visste jeg ønsket meg. Rikelig med plass i baksetene er et stort pluss når man er flere voksne som skal på ferietur og den dagen barneseter er et tema. Dessuten, det er en bil ikke alle har!

Nå har det gått fra 1-serie E87 til F20 til 3-serie F34 som første bil, og det burde vel egentlig varsle noen lamper i regnskaps hjernen. Jeg er nå 23 år og har aldri følt behovet for å kjøre ihjel en bil, og er generelt forsiktig med det jeg eier. Forsikring starter på 50%, jeg har spart opp 75.000kr og inntekten er langt under gjennomsnittet. Importere fra Tyskland vurderes om det kan lønne seg.
Hva er deres ærlige meninger om en slik bil som den første? "Yes", "maybe", "no" eller "abso-f*cking-lutely not"?

Jeg bryter også inn med en liten reklamepause med lokalmusikk fra Dalsbygda: TuVeia - Utstyret i orden

Endret av Marius Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er jo å bestemme deg for hvor mye du vil ta deg råd til å bruke på bil inklusiv månedskostnader til lån osv. Det andre du bør gjøre er jo å finne ut hvor du kan få en fornuftig finansiering om du skal ta lån, og om du får den innvilget. Jeg har hatt E87 og har F20, og vil helt klart gå for F20 igjen framfor E87. F34 har jeg ikke hatt, men her kommer behoveet for plass inn i bildet også. Har du behov for mere plass enn F20?

Men nå er det jo sånn at bilkjøp ikke nødvendigvis henger sammen med hverken fornuft eller økonomi, så prøvekjør og kjøp det du føler er riktig for deg.
Og husk motor og drivverk forsikring!

Og forresten vet jeg om en knalltøff E82 135i coupe med full P-performance pakke som kommer til salgs så fort annonsen er laget. Det er mye morro for pengene i din prisklasse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serie GT (F34)er en veldig stor bil kontra både E87 og F20, og designet er litt omdiskutert. Men om du liker den, og trenger plassen er det absolutt mye bra BMW for pengene.

Det tankesettet du er inne på er egentlig ganske fornuftig. Du ser på fremtidig behov, og ikke bare dagens. Faren er jo at fremtiden ikke alltid blir slik man tenker, og at man må bytte ut bilen likevel. Og da er det jo fort gjort å irritere seg over at man ikke bare kjøpte den bilen man hadde mest lyst på der og da. Et viktig moment i regnestykket er forøvrig garanti. En 2013 modell er utenfor nybilgaranti, mens en 2016 modell fortsatt har opp mot 2 år igjen. Og det er mange fine F20'er fra 2016 på finn i ca din prisklasse.

Uansett: F20 fungerer med 1 barn. (Vi klarte det fint med E87, som er trangere). Mens F34 er en fullblods familiebil, som også dekker behovet for kjørekomfort. (Med forbehold. Har ikke kjørt den selv, men den kan ikke være SÅ ulik F30 og 31).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...