Jump to content

*oppdatering*Merkelig kompressor/belg problem 520D Xdrive touring*oppdatering*


SvanteK
 Share

Recommended Posts

Hei

Har en `14 520D Xdrive stasjonsvogn som har en merkelig oppførsel med luftbelgen bak på passasjer side.

Det som skjer er at den plutselig slipper ut all luft fra belgen på passasjer side bak, dette skjer kun når bilen er parkert og tenning er av. Det skjer ikke under kjøring og skjer ikke hele tiden. Og når jeg slår av tenning og starter bilen igjen blåser den seg opp og alt er bra til neste gang den stopper.

 Den har vært på 3 forskjellige verksted og 2 av de ble spørsmålstegn etter å ha sett på den og det tredje ante ikke men anbefalte å bytte kompressor "For å begynne et sted" Feilkoden de får opp omhandler kompressoren men det er en generell feilkode.

 

Aner ikke hva jeg kan gjøre, mener det er drøyt å legge 14 lapper for å teste ut om det er kompressoren

 

Det jeg vet er følgende

Belg er OK ( Verksted har kjørt tester ) 

Det skjer KUN når den er stoppet, og det er full utblåsing med engang det siver ikke ut det smeller ut.

 

Noen ideer? 

Takk Kjetil

Edited by SvanteK
Link to comment
Share on other sites

Siden det kun er ene siden ville jeg prøvd å bytte fordelingsblokka på kompressoren i tillegg til slangen mellom denne og belgen og o-ring på slangen, dette er en forholdsvis billig test.  Som et tips om dette ikke hjelper så får du overhalte og brukte Wabco kompressore til 2500,- -3000,- hvis du surfer rundt litt.

Slik ser fordelingsblokka ut, den sitter på kompressor. kompressor henger i 4 bolter oppunder /bak støtfanger. Det er 3 elektriske stikk i tillegg til luftslangene. Ta litt grease på o-ringene til høyre/venstre når du monterer og pass på og ikke dra for hardt da fordelingsblokk er plast.

https://www.ebay.com/itm/37206789450-37206864215-For-BMW-7-5-SERIES-Air-Suspension-Valve-Control-Unit/172963535263?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D58655%26meid%3D93af2f06d4244e8592c87e3c16882acb%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D222638510845%26itm%3D172963535263&_trksid=p2047675.c100005.m1851

valveblokk.thumb.jpg.5d9c0e4864994c1fdb28b27fae6b6f1f.jpg

 

Det sitter også en "drain valve" på kompressor, det er denne som får beskjed om å åpne når bil skal senkes,  disse kan også slite med og holde tett etterhvert som årene går men siden det bare er ei side anser jeg den som mindre sannsynlig siden den er felles for begge sider.

drain.thumb.jpg.0d8119a4503bb5e6623935b99bec43f8.jpg

Edited by Hpi
Link to comment
Share on other sites

Takk for meget informativt svar.

 

Jeg støtter helt ut det du sier og anser det som sannsynlig, er dette noe man kan skaffe i norge?
Og hva er konsekvensen av å kjøre med dette? skjønner at belgen kan få juling hvis dette skjer i fart etc.

Vet ikke om jeg har nerver til å vente 1mnd på levering fra Ebay. Bilen er i bruk hverdag og det finnes ikke noe alternativ til å ikke bruke den

Link to comment
Share on other sites

Den jeg linka til befinner seg i England så du har den kanskje i løpet av ei uke men jeg skjønner at det kan være litt for spennende å vente.

De har den på lager i Lyngdal:

https://airsuspension.no/produkt/wabco-bmw-5-serie-f11-f11n-touring-ventilblock/

De har også komplett kompressor på lager:

https://airsuspension.no/produkt/wabco-oes-luftfjaering-kompressor-bmw-5-serie-f07-f10-f11-bmw-7-serie-f01-f02/

Link to comment
Share on other sites

På 18.6.2019 den 20.33, Hpi skrev:

 

Har prøvd å bytte fordelingsblokken og det hjalp ikke noe. Det er fortsatt det samme.

Min teori uten å ha satt meg inn i hvordan dette henger sammen er:
Jordfeil/dårlig kontakt. nå har jeg logget litt når dette skjer og det er KUN rett etter at bilen stopper, da hører jeg at kompressoren justerer bilen ( står ikke helt flatt alltid ) og da lekker det litt mens den løfter opp får bilen i plan og slipper all luften ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter veldig mye frem og tilbake fant jeg ut at jeg ser på det selv. Og problemet hele tiden har vært mange små små rifter i den ene belgen, som til slutt ble en større rift og da så jeg det. ( hinsides at ikke et av de 4 verkstedene testet belgene for lekkasje )

 

Nå er jo alt bra,  bilen er høy og ikke noe lekkasjer. MEN sikringen til kompressor ryker nå annenhverdag, uten at bilen senker seg. Så da er spørsmålet... er kompressor utslitt og må byttes? Og hvor får jeg kjøpt en billig en?

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...