SvanteK Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 (edited) Hei Har en `14 520D Xdrive stasjonsvogn som har en merkelig oppførsel med luftbelgen bak på passasjer side. Det som skjer er at den plutselig slipper ut all luft fra belgen på passasjer side bak, dette skjer kun når bilen er parkert og tenning er av. Det skjer ikke under kjøring og skjer ikke hele tiden. Og når jeg slår av tenning og starter bilen igjen blåser den seg opp og alt er bra til neste gang den stopper. Den har vært på 3 forskjellige verksted og 2 av de ble spørsmålstegn etter å ha sett på den og det tredje ante ikke men anbefalte å bytte kompressor "For å begynne et sted" Feilkoden de får opp omhandler kompressoren men det er en generell feilkode. Aner ikke hva jeg kan gjøre, mener det er drøyt å legge 14 lapper for å teste ut om det er kompressoren Det jeg vet er følgende Belg er OK ( Verksted har kjørt tester ) Det skjer KUN når den er stoppet, og det er full utblåsing med engang det siver ikke ut det smeller ut. Noen ideer? Takk Kjetil Edited July 3, 2019 by SvanteK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 (edited) Siden det kun er ene siden ville jeg prøvd å bytte fordelingsblokka på kompressoren i tillegg til slangen mellom denne og belgen og o-ring på slangen, dette er en forholdsvis billig test. Som et tips om dette ikke hjelper så får du overhalte og brukte Wabco kompressore til 2500,- -3000,- hvis du surfer rundt litt. Slik ser fordelingsblokka ut, den sitter på kompressor. kompressor henger i 4 bolter oppunder /bak støtfanger. Det er 3 elektriske stikk i tillegg til luftslangene. Ta litt grease på o-ringene til høyre/venstre når du monterer og pass på og ikke dra for hardt da fordelingsblokk er plast. https://www.ebay.com/itm/37206789450-37206864215-For-BMW-7-5-SERIES-Air-Suspension-Valve-Control-Unit/172963535263?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D58655%26meid%3D93af2f06d4244e8592c87e3c16882acb%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D222638510845%26itm%3D172963535263&_trksid=p2047675.c100005.m1851 Det sitter også en "drain valve" på kompressor, det er denne som får beskjed om å åpne når bil skal senkes, disse kan også slite med og holde tett etterhvert som årene går men siden det bare er ei side anser jeg den som mindre sannsynlig siden den er felles for begge sider. Edited June 18, 2019 by Hpi Conquest 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanteK Posted June 18, 2019 Author Share Posted June 18, 2019 Takk for meget informativt svar. Jeg støtter helt ut det du sier og anser det som sannsynlig, er dette noe man kan skaffe i norge? Og hva er konsekvensen av å kjøre med dette? skjønner at belgen kan få juling hvis dette skjer i fart etc. Vet ikke om jeg har nerver til å vente 1mnd på levering fra Ebay. Bilen er i bruk hverdag og det finnes ikke noe alternativ til å ikke bruke den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Den jeg linka til befinner seg i England så du har den kanskje i løpet av ei uke men jeg skjønner at det kan være litt for spennende å vente. De har den på lager i Lyngdal: https://airsuspension.no/produkt/wabco-bmw-5-serie-f11-f11n-touring-ventilblock/ De har også komplett kompressor på lager: https://airsuspension.no/produkt/wabco-oes-luftfjaering-kompressor-bmw-5-serie-f07-f10-f11-bmw-7-serie-f01-f02/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanteK Posted July 3, 2019 Author Share Posted July 3, 2019 På 18.6.2019 den 20.33, Hpi skrev: Har prøvd å bytte fordelingsblokken og det hjalp ikke noe. Det er fortsatt det samme. Min teori uten å ha satt meg inn i hvordan dette henger sammen er: Jordfeil/dårlig kontakt. nå har jeg logget litt når dette skjer og det er KUN rett etter at bilen stopper, da hører jeg at kompressoren justerer bilen ( står ikke helt flatt alltid ) og da lekker det litt mens den løfter opp får bilen i plan og slipper all luften ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanteK Posted December 8, 2019 Author Share Posted December 8, 2019 Etter veldig mye frem og tilbake fant jeg ut at jeg ser på det selv. Og problemet hele tiden har vært mange små små rifter i den ene belgen, som til slutt ble en større rift og da så jeg det. ( hinsides at ikke et av de 4 verkstedene testet belgene for lekkasje ) Nå er jo alt bra, bilen er høy og ikke noe lekkasjer. MEN sikringen til kompressor ryker nå annenhverdag, uten at bilen senker seg. Så da er spørsmålet... er kompressor utslitt og må byttes? Og hvor får jeg kjøpt en billig en? Takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now