Gå til innhold

2002 X5 E53 3.0d - problemer med akselerasjon


schlagwerk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Har noen småproblemer med min X5, som ellers fungerer ganske greit vil jeg si. Har siden jeg anskaffet bilen hatt noen småproblemer med akselerasjon på mellomregisteret. Dvs, at når jeg tar pedalen helt til bunns er det ikke noen symptomer (stort sett).

Jeg opplever at bilen hakker seg fremover.Noen ganger i et fast mønster, noen ganger ikke. I det siste har bilen gått inn i nødmodus noen ganger når jeg har påbegynt forbikjøring (med lys i motorlampa). Ved stopp og start av motor, er bilen tilbake i normal drift og lampa lyser ikke. Det ser ut til å være et problem som oppstår der og da, og ikke noe vedvarende feilkode.

Har et diagnoseverktøy, og har lest ut feilkodene;

0235 - charge air pressure control
1e30 - boost pressure control or boost pressure controller
1190 - rail pressure control

Har sett på dieseltrykket, og det ligger på ca 3,6 bar. Virker å være ok på høytrykksiden også.

Kanskje en sensorfeil, eller vakum? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1e30 peker vel mot at selve den elektriske vakuumventilen er defekt. Du kan nok kjøpe ny (original!) og bytte alt av slanger samtidig.

Hva er det som gjør at du mener at railtrykk "virker å være ok på ht side"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt matetrykk og railtrykk (faktisk og forventet) på logging og fyrte avgårde. Matetrykket varierte fra 3,4 til 3,6 og railen lå opp mot 13-1500 bar ifølge det jeg kunne se. Problemet var kanskje at oppdateringsfrekvensen på loggingen ikke var så stor at jeg ikke kunne se eventuelle avvik i det de skjedde.

Er disse vakuumventilene kostbare, og ligger de vanskelig til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuumventilen er enkel å bytte (den står på en brakett på eller i nærheten av turbo vanligvis). Den er for øvrig samme type ventil som på EGR, så du kan evt prøve å bruke den for å se om 1e30 forsvinner i det minste. Men anbefaler ny original, og nye slanger.

Ah, ok. Imponert, det er ikke så ofte folk faktisk har gjort det før de spør. Dersom du har vært oppe i 1500bar så er det en feil, da skal den kutte. Originalt ber den om max 1350 bar på med fult pådrag. Den kan overskyte noen titalls bar akkurat i det den når målet sitt, men noe særlig mer enn det (1450) så kutter den hvis det skjer lengre enn x tid.

Normalt så er det for lavt trykk under fult pådrag, og vanligste feil er dyser, deretter reguleringsventil eller pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du sier dyser, reguleringsventil eller pumpe. Er det noen måte å teste dyser på? Har hørt injektorer kan gå av og til på disse motorene. Reguleringsventil er vel denne vakuumventilen som regulerer turbotrykket/wastegaten? Og pumpen er høytrykkspumpe? :) Har lyst å finne den skyldige, istedet for å bytte masse deler til man treffer det rette. 

Har lest at reguleringsventilen på railtrykket kan være en skyldig i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "reguleringsventil" under punktet om innsprøytning så prater jeg om railtrykksreguleringsventilen på ht pumpa ja. Ang dyser, laveste og enkleste terskel er en enkel retur mengde test. Denne er dog noe begrenset i at du kun får testet på relativt lavt trykk. Neste er å kjøre dysene i testbenk, dette har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten oppdatering. Har logget railtrykk litt bedre og under belastning og det ser ut til å holde seg inntil max 1350 bar, peaker litt opp i 1370 korte perioder ved pådrag. Da antar jeg at sensoren her er ok.

Tenker jeg bytter vaakumventilen og slangene til/fra denne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...