Gå til innhold

Drivledd og støtdempere foran - BMW X3 2014


rogerg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som kan komme med forslag til verksted i Strømstad for reparasjon av dette på min BMW X3 2014 modell? Merkeverksted skal ha over 50 000 kr. Det synes jeg var litt drøyt. Må skifte begge drivleddene foran og begge støtdemperene på en bil som har km. stand 97 000. Er dette kjente feil på denne bilen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er kjente feil men har sett det før. Syns det var litt tidlig på 97000km ja men alt kommer jo an på hvordan den er brukt. Dette ville jeg fikset selv om du kan skru litt og har utstyr. Du får tak i alt på enten Biltema eller Koed. Det er ikke vanskelig men det tar litt tid. selv med deler inkludert syns jeg 50000 er urimelig. Har du fått beskjed hva som er ødelagt? Drivknutene? Trenger ikke bare smøring og nye belger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått beskjed om at hele drivleddet på hver side må byttes, selges ikke løse deler her. Ingen synlige tegn til skader på demper, kun lyd. Det er adaptive dempere på bilen. Disse demperene koster kr 8400 pr. stk. Jeg tror ikke kan kan skru dette selv. virker ikke som en overkommelig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Ser at det må variere mye i pris for dette. Jeg har fått pris fra Bavaria Ålesund for å skifte begge dempere, men de sier at de må skifte begge fjærbein foran også?? Hvorfor det tro De har jo ikke sett bilen enda. De skal ha nesten 30.000,- for denne jobben. Utrolig. Bilen ble kjøpt has Fana Bil i Bergen August 2019 og feilen ble påvist ved EU kontroll Januar 2020. Bilen er solgt med 6 måneders garanti. Dette er en garanti Fana Bil har kjøpt gjennom Car Protect.no og i dere retningslinjer er det sterke føringer for hva som skal dekkes. Og dette skal ikke dekkes sier de. Jeg har sjekket forbrukerkjøpsloven og denne tror jeg vil ivareta kjøpers interesser. Kommer til å ta kontakt med advokat om dette og skal oppdatere siden etterhvert.  

Men fint om noen kan tipse meg om et billigere verksted for å skifte disse adaptive støtdempere foran.

Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal demper skiftes i det hele tatt? Og hva er fjærbein på en slik bil? Jeg trodde det var demper eller tuben som demper står i.

En annen ting er at du, uansett hva garanti fra 3.dje part sier, har reklamasjonsrett. Så bruk heller den, enn garantien. Det er bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar. 

Jeg har innhentet tilbud fra flere verksted og det varierer fra 24.000,- til 39.000,-. Helt utrolig at det skal variere 15.000,- fra rimeligste til dyreste for dette.

Prisforskjell mellom Bavaria Ålesund og Molde var på hele 8.000,- for helt samme jobb. Rimeligste var GS bildeler på Bud samt Nextcar i Ålesund.

Noen som har erfaring fra disse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mistermister skrev:

Er ikke støtdemper en slitedel?

Selvsagt er det en slitedel. Det kan dog se ut som tubular har eid den i kort tid og dermed kan det være berettiget å få dette utbedret kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...