Gå til innhold

Problem med strøm til vindusvisker, E70 08mod

Radeon
 Share

Anbefalte innlegg

Har et problem med vindusviskere framme jeg håper noen kan kaste litt lys over og hjelpe meg videre med.

Jeg tror det begynte med at et lag snø fra taket seilet ned frontruta i vinter. Viskerne stod på Auto og når støen passerte sensoren startet selvfølgelig viskerne. Det hele resulterte i fastlåste viskere midt på ruta. Når snøen var ryddet bort stod viskerne fremdeles fast, noe som sikkert er naturlig mtp sikkerhetsfunksjon slik at motor ikke brenner seg etc.
En rask restart av bilen fikk viskerne ned igjen, men etter dette begynte problemene.
Det startet med at de av og til stoppet midtveis på sin ferd over frontruta. Skru av og på bil fikk de som regel igang igjen, men samme feil oppstod gjerne med jevne mellomrom. Til slutt stoppet de helt og virker ikke lengre.
Har koblet visker motor "direkte" og den går fortere en aldri før. Nesten så enn venter pussebladene skal reise sin vei.
Byttet rele uten bedring. Byttet hele brytersaken som sitter på rattstammen med visker, blinklys og cruise uten bedring. (Har derfor en ekstra av disse til salgs om noen trenger)

Feilsøkingen har nå kommet dit hen at jeg måler rundt 12V spenning ut av pluggen til visker motor når denne ikke er tilkoblet. Dette virker bare første 5-6sek jeg aktiverer viskerne da jeg antar den kutter så lenge den ikke får retursignal på 0-stilling ifra motoren og beskytter for evt feil her.
Problemet er at denne 12V spenninga, som normalt skal drive motoren (gjetter på en startstrøm opp mot 20A), dropper til 1-2V under belastning. Hadde et 12V rele liggende og testa på dette, men klarte ikke slå over releet engang.
Mistenker en control modul et sted som ikke funker etter hensikt uten å være helt sikker. Noen som vet hvor denne sitter i min bil? Er jo x-antall av disse boksene rundt om.

Har samtidig et vindu på passasjer siden som velger litt selv hvilke vei det skal gå når en enten velger og ta det ned eller opp. Vindu kan sprette litt opp og ned før man får det dit man vil. Vet ikke om det styres i fra samme modul, men skal ikke se bort ifra det. 

Tror det beskriver det meste, tar imot alle tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, kimhas said:

Er du helt sikker på at mekanismen ikke går tregt? Ser du skriver den går som bare det med strøm direkte altså .

Har hatt mekanismen fra hverandre og smøret opp alle ledd sånn for sikkerhets skyld, men i utgangspunktet vil jeg ikke si den går noe tregere enn normalen. Heller litt for fort for visker bladet smeller i siden når det er på "topp".   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Otis said:

Det høres litt ut som noe muffens med jbe modulen. Også kalt for junction box.

https://bimmerscan.com/bmw-junction-box-jbe/

Dette så jo interessant ut. Mulig jeg må prøve og bytte denne da. Noen som vet om det er behov for programmering hvis enn setter inn en JBE fra en annen bil?

Har kjørt diagnose uten at det har kommet opp noen feil på dette, men feilen er kanskje ikke så markant at den klarer å registrere det i systemet. 

*Edit: Har vel funne ut at det trengs litt koding til her ja. Noen på Sørlandet som driver med slikt bortsett fra Stealerships??

Endret av Radeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...