Gå til innhold

Bmw e46 lader ikke, byttet dynamo 2 ganger


Hjelpmegnå
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå gir jeg snart opp denna forbanna bilen!!

For et år siden kom ladelampa plutselig opp og kom da fram til at dynamoen var gåen. Byttet derfor den og bilen gikk som den skulle. Utover vinteren da det ble kaldere fikk jeg problemer med å starte bilen, bilen ble tappet for strøm innen 1minutt og fikk ikke start. Tenkte glødeplugger, fikk bare ut 1. Brukte motorvarmer og det problemet var «løst». Etter 4 måneder kom ladelampa tilbake, hadde den inn på feilsøking og de fikk opp at dynamoen var gåen igjen. Byttet den og alt fungerte fint. For ca 1 måned siden dro jeg bort i 2 uker, bilen ladet og alt var i orden da jeg dro. Når jeg kom tilbake og startet bilen var ladelampa der igjen! Hadde den inn på feilsøking og nok en gang var den gåen! Skjønner ingenting og gir snart opp møkka!

Kan også nevne at det ble kjøpt nytt batteri sist gang dynamoen ble ødelagt. Har også hatt rare problemer med div lys på bilen. «Glassruta» bak spretter til tider opp sånn at lyset i bagasjeluken står på. I tillegg har parklysene lyst i 30min etter at bilen er stoppet. 2 ganger i forbindelse med at dynamoen er gåen har plutselig nærlysene og bremselysene lyst uten at bilen har gått, eneste måten å slukke de på har vært å koble fra batteriet. 

Hjelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du forteller om lysene på bilen tipper jeg lysmodulen på bilen din er defekt. Det kan hende den har tullet over lengre tid slik at strøm trekkes når bilen er parkert. Den begynner å tulle slik når den har interne feil. Må byttes.

At glassbakluka spretter opp skyldes nok brudd/dårlig kontakt ved mikrobryteren til luka. I tillegg til brudd/dårlig kontakt i ledninger. Altså uavhengig av lading/strøm på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den gjøre for da er  det ikke sikkert den går i hvilemodus for å kalle det for det. Men hvis lysene lyser såpass mye som det virker etter bilen er stoppet knekkes batteriet.

En annen mer vanlig del som trekker strøm på disse bilene kan være viftemotstanden.

Du kan måle deg frem med å måle Ampere med et multimeter. For å finne kretsen som evt trekker strøm kan du nappe ut en og en sikring til du finner den som stopper strøm forbruket. (sett inn igjen sikringen du har prøvd før du tar neste :-))

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for svar!

Men kan dette gjøre at diodene i dynamoen blir ødelagt? Siden er det som har skjedd hver gang. Er jo ett eller annet som kortslutter dynamoen hele tiden😅 Snakket med verksted og de har aldri vært borti dette, så virkelig positivt det da😂 Men de snakket på om kanskje selve sikringsboksen kortslutter dynamoen, eller evt at +kabelen er ødelagt. Kan det gi mening? Og hvordan kan jeg sjekke at det ikke er noe ødelagt mellom ladelampa-dynamo?

Blir gææærn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 13.54, Hjelpmegnå skrev:

Takk for svar!

Men kan dette gjøre at diodene i dynamoen blir ødelagt? Siden er det som har skjedd hver gang. Er jo ett eller annet som kortslutter dynamoen hele tiden😅 Snakket med verksted og de har aldri vært borti dette, så virkelig positivt det da😂 Men de snakket på om kanskje selve sikringsboksen kortslutter dynamoen, eller evt at +kabelen er ødelagt. Kan det gi mening? Og hvordan kan jeg sjekke at det ikke er noe ødelagt mellom ladelampa-dynamo?

Blir gææærn😅

Hvordan vet du at dynamoen kortsluttes? Jeg har også plages med at noe i bilen drar strøm og blir bilen stående en uke, så er det tomt for strøm. Det er mange ting som kan forårsaker dette. Alt fra lysmodul, audio-systemet, bil-alarm osv.

Det er ingen kabel mellom dynamo og ladelampa. Dashbordet og instrument-klusteret er en egen modul som mottar signaler over en databuss. Ladelampas måte å fungere på fanger ikke inn alle problemer. Jeg har opplevd at slitte børster på dynamo ikke trigger ladelampa. Men du byttet dynamo, så da kommer 1000kr-spørsmålet: Hva byttet du til? En ny original? En Kina-billig-søppel? En brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...