johanngj Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Har 520D automat med N47A og fikk komplett registerbytte på «kampanjen» for noen år tilbake. Da ble det konstatert alvorlig strekk i kjedet. Dette skjedde ved 120.000km. Etter å ha lært/lest om N47 byttet jeg defor olje hver 15.000 isteden for BMW sitt anbefalte 30.000 intervall. Jeg har 5 oljeskift fra 120.000 til dagens 200.000. Nå virker det jammen meg som om jeg har fått slakt kjede igjen! Legger ved videofil med lyd. Noen som er enige i at det høres ut som kjede? Har byttet olje/filter selv og har bare kvitt på delene. Blir ikke overrasket om BMW nekter noe skyld ettersom jeg ikke har komplett servicehefte, men har gjort dette selv. IMG_2463.MOV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Acidrap Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Hva annet enn delle lyden baserer du diagnosen på? Min M57 lager en lignende lyd, men det er pga slitne remmer som har 200k/km nå. Jeg ville hvertfall gått gjennom alle andre muligheter før du "maler fanden på veggen". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanngj Skrevet Oktober 24, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2019 Sant nok. Men multirem og strammer er kun 80.000 gamle. Bilen har nå samme tikking som før første registerjobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Acidrap Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 til sammenligning Jeg må jo si at det er jo noe av det samme lyden. I tilfelle høres disse verre ut. Det hadde ikke forundret meg, n47 er jo kjent for problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet November 3, 2019 Share Skrevet November 3, 2019 (endret) Da registerkjeden ble byttet, gjorde verkstedet kun den billige metoden med å dra ny kjede rundt? I så fall så vil jo ikke plastskinnene bli byttet. Disse slites ned da de bare er laget av plast. I verste fall sprekker plasten. Og problemet med N47D20A er at drevene er for kvass slik at de spiser på kjedet. Skifter man bare kjeden, så vil man risikere oppspist kjede på nytt. Man bytter drevene, skinnene og strammeren. Da skal man være trygg. Da er enkleste jobb å ta ned gearkassen og gjøre jobben fra undersiden. En dreven BMW-mekaniker tar ned automatkassen på under 30minutter. Så det kan godt hende at registerkjeden er helt iorden, men det er skinnene som er slitt/sprukket. Man skal enklest høre ulyden fra registeret ved ca. 2500rpm. Og man får ikke tikkelyd fra registeret, men raslelyd. Dette problemet skal være løst på N47D20C som kom i 2010. Endret November 3, 2019 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet November 3, 2019 Share Skrevet November 3, 2019 På 24.10.2019 den 22.44, Acidrap skrev: Hva annet enn delle lyden baserer du diagnosen på? Min M57 lager en lignende lyd, men det er pga slitne remmer som har 200k/km nå. Jeg ville hvertfall gått gjennom alle andre muligheter før du "maler fanden på veggen". M57 er en helt annen motor der registeret er framovervent. M57 har veldig få problemer med registerkjedet, men desto problemer med Multireima, strammerne og vibrasjonsdemperen Acidrap reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå